AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
11.387

VARNING - skruvat objekt, M5 -01

Sida 2 av 4
Mina två "M" har både mycket god historik de me:-). Den äldre har 1 ägare fram till import, därefter 1 ägare i Sverige o sedan jag:-). Den nyare har ägdes av BMW M i ca 2 år fram till 2000-06 (bilen gick endast ca 500 mil under dessa 2 år). Därefter såldes bilen efter ett tag via niederlassung till en tysk som hade den i ca 6 mån, miltal vid import 2001 var 3300.Första brukaren (en fru) i sverige trivdes inte med bilen så därför såldes den till ägare 2 som brukade den fram tills jag köpte den....O här lär den stanna ett bra tag framöver....
fredde 7
herr gaspedal& Programmer: Har haft rätt bra koll på annonsmarknaden sedan sent i höstas eftersom jag själv letat och köpt bil under den perioden.
mig veterligen har 3 objekt av värde sålts varav jag köpt en själv.
02:an med få mil och få ägare i Göteborg 240kkr, samt en blå 01-02:a med utökat skinn sv såld 2 ägare för, jag tror 204kkr eller 207kkr..
samt den jag köpte på BMW grästorp.199kkr

Priset på dessa vagnar var begärda priser, vi kan nog utgå från att köparna lyckas pruta 10-15kkr...

Då undrar jag om jag är så fel ute när jsg spekulerar om pris.

Programmer: Vet inte om din är sv såld en ägare all utrustning.. men annars borde väl din kunna jämföras med 02: hos bmw göteborg..
Om vi utgår från att den såldes för 240kkr minus 15kkr så har vi 225kkr.
Du som privatperson kan då inte få lika som en märkeshandlare och borde då hamna på 200kkr,
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

fredde: det är möjligt att du har rätt...eller fel...Jag har inga tankar på att sälja min M5 så det spelar ingen egentlig roll.

Är dock ganska övertygad om att min bil skulle vara såld på några timmar om jag la ut den för 200'. Den är inte sv-såld utan köpt i DE och importerad av mig personligen. Kontrollerad historik och i mycket bra skick. Inte fullutrustad men välutrustad. Jag letade ett bra tag innan jag fastnade för denna.

Har ännu inte sett en 03:a i närheten av 200'.

___
//Ulf
Visa användare
151
hfw
430D Gran Coupé -15
"Har ännu inte sett en 03:a i närheten av 200'."

Var det inte det han sa ?... att liksom säljarna inte riktigt nått köparna och att det är därför en bilmodellen har förhållandevis många av sitt bestånd ute till försäljning... de blir inte sålda....
Det är lite som alla sopprötter som säljer sina digitalkameror; "köp min fina digitalkamera med 3 megapixlar... ny 13000 nu bara 8000"... "Jättekul lekkamera för min dotter, men nu säljs din modell 3 generationer senare med dubbla upplösningen för 2000 spänn kan du går ner ?"... "näe, för den är i jättefint skick!!!"
*tjenatjena*

Gör du motsvarande sökning på Volvo V70 som det sålts tiotusentals av per år under den perioden finner du typ 4000 på blocket (och de säljs !... de äldsta annonserna är från 10'onde januari... oredigerade !!!!).
Söker du på M5 finns det över 40 (som valsat ut och in på blocket) och inte har det sålts 100-tals av dom under samma period...

Vi har beskattning på försäkring och eskalerande bränslepriser och ser därmed en viss vad man kallar övermättnad på marknaden. Det uttrycks inte minst av betydelsen av skick och ålder (och ett tämligen dramatiskt indikerat värdefall pga. dessa parametrar... det är betydligt högre än många andra bilar som normalt sett klarar åren sämre), på så vis att en "vanlig" M5'a av det slag Gaspedal har till salu bjuds ut till ~190 men säljs betyyyyyyyyyydligt lägre¹.

Självklar är värdet på en bil det värde man ser i bilen... kul, snygg, affektion, etc. Att påstå något om marknadsvärdet är inte en personlig förolämpning utan förutsätter att ömma tår dras in...
Det marknadsmässiga värdet är det som i mikrokosmos etableras när någon köper något. MINA övervägande går ut på att jag om jag köper något kan få ut stålarna i andra änden. Biltypen är än så länge alltför dyr för att göra livslängdskalkylen; "köp någe för 12000... rasar skiten har du otur".
Om 4 år... hur många kommer vilja ha en M5 E39 då... och vilket skick skall den vara i då² ... är det en bil jag skall köpa eller en gustaviansk möbel som borde låsas in i ett bankvalv?
200 loppor på en snart deceniegammal bil som blir "värdelös" om fyra år blir en mastig värdeminskning³.

Detta är en kamp mellan höger och vänster hjärnhalva och min skalle kokar... med bla. Gaspedals kärra på näthinnan :-)

ÅÅÅÅÅÅNGEST... liksom att vara kåt på fel kvinna ;-)

Kanske alltför analytisk, men en i ärendet synnerligen kapabel Håkan...

¹ Jag vet vilka bud som cirkulerar och man kan avfärda dem som "sistaprisetkompis"-klippare eller en marknadstendens.
² Ponera att den är gratis... då är den ändå dyrare i drift och inte lika lajbans som nyare bilar som kostar pengar... för då kostar såsen 20 bagis och försäkringen... vi snackar entusiastbilar
³ Ge mig nu inte dyngan om "de som inte har råd eller tänker i pengar skall inte köpa en M5'a"
fredde 7
Programmer: kollade bilder på din bil, ser sjukt fin ut.
Kanske har fel om priset(hoppas det) struntar också i vilket, ska inte sälja min heller.
Tror dock att tiderna då lyckosökare spekulerade i M5:or är över...alltså importera för att tjäna pengar. Idag innäbär varje bilaffär en ekonomisk förlust, iallafall för mig:)
Visa användare
151
hfw
430D Gran Coupé -15
Programmer...

Fy för sa£$#%&@§an vicken läcker kärra !!!

Den är ju byxryckarläcker - får jag köpa den av dig för 200 loppor ????

*hahahahaha*

Jag förstår er ALLA... förstår ni mig ?
Kör programmers kärra 6000 mil i Sverige och sätt ut en annons 2013 och se vad du får.
Kör nästan ingenting å sätt ut en annons 2013.
Klä in den i lakan å ställ den i ett MOB-förråd till 2033 - va får man då ?
Kör gaspedals bil 6000 mil (blir en *trumvirvel* "+20-bil") å testa 2013...

Marknad är mötet mellan utbud och efterfrågan.
Det finns säkert någon därute som vill köpa den finaste kärra, packa in den i talk å ställa in den i en fuktreglerad källare... inte jag ;-)

Probleeeeeeem av I-landskaraktär i Håkans huvud
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Som bilförsäljare själv och med gamla studiekompisar som säljare på BMW-Gruppen i Göteborg kan jag nästan garantera dig att de inte släppt en tum i priset på den M5:an som de haft inne.
Är man billigast på blocket med en bil så brukar man som handlare i regel aldrig pruta, speciellt inte om man sätter ett jämnt tal som pris.
Den var satt så lågt för att de inte vågade bli sittandes med bilen.

Innan man tar in en sådan bil av en sådan karaktär så brukar man i regel handlarsäkra den. D.v.s grannen rydel har nästan garanterat bjudit 220 000 för bilen eller andra handlaren bredvid Frölunda någonting...

Fredde 7: Du glömde den 2001 som stod hos Novation, 17000mil, blå sv-såld det mesta inkl lucka. Utpris 229 000, jag hann inte mer än att slå bilen i datorn innan den var såld.

Håkan har alldeles rätt, marknad och efterfrågan...

Men något som tyvärr aldrig framgår i annonser är om däcken är dåliga, koppling måste bytas samt om det är bromsbytar dags. Lägger vi dessutom på en Inspektion II. Ja då blir den billigaste 2001:an för 190 000 (fiktivt, endast som exempel) lätt blockets dyraste 2001. Bromsar ca 15 000, koppling ca 17 000:- inspektion II ca 8000:-. Däck ca 8000:-.
Slår vi ihop detta så kan man få lägga ca 48 000:- under loppet av ett år på sin M5, utöver bränsle, försäkringar och skatt samt det självklara värdetappet.

Håkan, jag är ledsen men vill du köpa en bil och åka gratis i ett tag så är M5:an helt fel bil. Det är en bil man tappar pengar på det är bara frågan hur mycket. Genom att köpa en bil som allt är åtgärdat på så kan man rädda det som räddas kan, att köpa billigaste på blocket med "småfix" ja då kan man lätt tappa mer än man räknat med. Och för att såga lite till men man kan tyvärr inte köpa en M5 och tänka på vad den drar, det är fel bil. Jag frågade min chef som ägt två stycken E60 M5 om vad hans bilar drog. Jag fick ett ärlig svar " Jag vet inte".

M5 E39 är precis där M5 E34 befann sig för några år sedan, M3 36 har varit där och M5 E60 kommer att finnas där.
Folk har alltid gällt på bensinpriset och de som kör bränslesnåla bilar undkommer knappast bränslehöjningarna och de som kör M5 får knappast betala mer för soppan vid pumpen.
Så att det kommer alltid röra sig om nån 500ing mer i månaden för soppan, oavsett hur mycket priset stiger eller sjunker.

There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time.
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Fick avbryta mitt inlägg p.g.a den välkända samlingen vid fikabordet och kaffepaus där vi totalt ignorerar kunderna med flit. =)

Felet som många gör är att folket går in och letar upp de tre billigaste på blocket och utgår sedan ifrån priset på dem utan att ha sett bilarna, kollat upp dem eller egentligen veta något.
Detta har skadat, men även hjälpt marknaden i Sverige. Vi är just nu en utav Europas billigaste marknader och vi exporterar bilar från landet som aldrig förr.
Vi har en extremt hög andel skruvade bilar och även fruktansvärt många svensksålda bilar som är ca 3år är rejält nerskruvade. Vi har många resande säljare i detta landet och milnojjan har gjort att de mindre nogräknade handlarna kan tjäna stora pengar genom att sparka på siffertavlan vid hastighetsmätaren medan "vi" auktoriserade återförsäljare inte vågar ställa in en sådan bil i hallen för att vi kanske fastnar med den.

Diskussioner om vad olika personer anser vara marknadsvärde på olika bilar kommer alltid att finnas och vålla heta känslor och arga miner =).

Men en bil är aldrig mer värd än vad någon vill betala för den. Så din bil Fredde är ju inte ett dugg mer värd i dagsläget än vad du har betalat för den och min bil är ju inte värd mer än vad jag får. Grattis till en sjukt fin och nästan unik bil f.ö.
Det vi kan göra är att välja att inte köpa eller att inte sälja till verkligheten har kommit ifatt oss =).

Just M-bilar är extra svåra att värdera eftersom de inte finns med i några seriösa listor ö.h.t. Det går helt enkelt inte att värdera en sådan bil utan att ha sett just det exemplaret som man skall byta in.

Nu har jag förhoppningsvis vädrat färdigt mina åsikter.

Tycker synd om ägaren till bilen i första inlägget som verkar ha blivit lurad och som nu egentligen inte kan göra något åt det alls...

Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
När jag ändå är inne på inlägg av novell karaktär så kan jag nämna en handlare som jag känner till.

Vid prisförhandling med kund och frågar om att bilen kanske blir billigare om ett tag så svarar denne handlaren alltid: Den kanske blir hälften så dyr om 2 veckor, men för dig blir den aldrig billigare än vad vi har kommit överrens om nu =).

Är ni sura över att ni får så lite betalt för er bil? Tacka Linus bil, Juro m.fl de har hjälpt till mycket att dra ner markndsvärdet på just era bilar.

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Ser inte värdeminskningen de kommande åren på en begagnad M5 E39 som något dramatiskt. Jämför man med en ny bil idag för 250' och tittar på vad dom går att sälja för 2013 så tror jag inte skillnaden är enorm men jämför man den totala kostnaden för 5 års bilägande så lär man nog se en "viss" skillnad ;)

Sen vill jag hävda att man visst kan äga en M5 fast man har koll på förbrukning och är ekonomiskt sinnad. Här på forumet kommer ofta korkade svar som "bryr du dig om förbrukning så är inte M5 någon bil för dig" eller liknande. Att man är intresserad av ekonomi och bryr sig om olika kostnader betyder inte automatiskt att man är snål eller fattig för den delen...

M5 är mer av en upplevelseinvestering och "avkastningen" är i vissa fall ovärderlig ;)

Ps. Vill även tacka fredde och Håkan för de fina orden om min bil. :)

___
//Ulf
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jahaja är tråden söndertjatat om andra M5or,än den ursprungliga.:)
Annonsen är bort , bra om någon håller koll på om bilen dyker upp igen.
Posta gärna i denna tråd i såfall.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Hasso: Länk =)

Visa användare
151
hfw
430D Gran Coupé -15
"Men något som tyvärr aldrig framgår i annonser är om däcken är dåliga, koppling måste bytas samt om det är bromsbytar dags."

Prexis alltså !
Många glömmer det... såväl spekulanter som säljare.
Min bror skall ta körkort och köpa bil så jag försöker göra honom uppmärksam på det... vad är poängen med att köpa en jättebillig bil för 10 (han är betydligt yngre än jag och inte lika solvent ;-) om man får byta ljuddämpare, bromsar, däck å fadderullan innan den går igenom besiktningen eller representerar något annat än direkt livsfara vid blött väglag?

DÄRFÖR har jag extra kolumner i min lilla Excel-sammanställning över intressanta objekt som innehåller "tillkommande" kostnader som ovan... och i mitt fall motorvärmare, för det använder jag gärna redan under +10° för att vara snäll mot motorn (INTE för att spara bensin).
Sedan... om ni visste vad bra det är med dragkrok när man skall åka stan runt å hämta grabben och hans cykel... "-amen det är mörkt pappa" :-)

Menvatusan... denna tråden var en varning och har nu utvecklats till en form av marknadsuppfostran...
Intressant är emellertid att spekulera över karaktärer på spekulanter; brukare, klippare samt entusiaster, och hur dessa varierar över tid och bilmodeller. Jag förmodar att det är få "brukare" i spekulantkretsen på M3 E30 och förhållandevis få "entusiaster" ibland Hyunday-spekulanter.

Själv är jag en entusiastisk brukare... tillika nyklippt

Ha det gott allihopa
Visa användare
168
tattern
M5 F90 Competition -19
//Håkan

"DÄRFÖR har jag extra kolumner i min lilla Excel-sammanställning över intressanta objekt som innehåller "tillkommande" kostnader "

Kan bocka av skivor & belägg fram 7105:- + 2L silicon bromsvätska på min då!! Hahaha

Mvh Mathias
Visa användare
128
putte,m
m5 e39 99
m5 som närmar sig 10tusenmilen ska man kontrollera att div delar är bytta annars kommer det garanterat bli dyrt fram till 15 tusenmil för då kommer garanterat bensinpumpen koppling skivor llm div givare att behövas bytas .
min tidigare 99 hade en problemfri sträcka till 9000mil sen började det med en massa besök hos bmw jag köpte bilen vid 14000mil med papper på saker som byts för 50000kr vid 9000mil 13500mil.
inte roligt att börja sitt bil köp med en massa problem.
så kon trolera bilen att dom viktiga sakerna är bytta eller ha det i beräkningen vid köp för ingen m5 går 15000mil problemfri .
det sitter en massa gubbar här med erfarhet av vad man byta och kontroller så andvänd dig av det och låt dig inte luras av intrycket då skenet kan bedra.
Fd
269
Fd Mercafreak
Kör nu Mercedes SLK 350 /// AMG

Audi A4 2.0 Ts Avant Q
SJälv blir jag bara så jväla trött på alla som "-man får vad man betalar för" eller "-jag kan lägga mer pengar bara den är fin".

Har själv min ute på annons och den är verkligen i superskick men ändå ska varenda jävel som ringer börja tokpruta innan de ens sett bilen. Endast 1 person har varit å tittat och varit seriös intresserad, tom han tyckte den var i superskick...... men , Nej jag tänket inte ge bort bilen, de som inte kan betala får köpa nått lik istället.... de som vet vad det e är får fanimej betala för skick och mil.......

Dan Helsingborg
Kör BMW M5 och Audi A4
kilroy
Problemet med E39 M5 är att det kan vara svårt för ägaren av en M5 i toppskick att konkurrera med alla sämre exemplar som är till försäljning. Det finns ett rejält köpsug efter E39 M5, inte minst bland lite yngre spekulanter, trots modellens lite skamfilade rykte. För en köpsugen kille i 24-årsåldern är det skillnad på att amortera 1900 i månaden för en -99 eller -00 jämfört med kanske 3000 i månaden för en -02 i superskick, speciellt eftersom dom åker på en helförsäkring på 10-15 k per år.

Enligt min uppfattning är det just detta köpsug som medför en marknad av mer eller mindre bra exemplar av modellen, tyvärr verkar de sämre exemplaren bli allt fler. Många skruvas i samband med importen, många bilar byter ägare alltför ofta och ingen tar ansvar för service och underhåll.

Risken för att en köpsugen oerfaren 24-åring blir lurad vid sitt första M5-köp är uppenbar. I ett försök att rädda ekonomin säljer han bilen varvid karusellen är igång.

E39 M5 har fått ett dåligt rykte, delvis är det oförtjänt enligt min uppfattning. Problemet är oftast att bilarna ägs av personer som inte har rätt ekonomi.

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

Fd
269
Fd Mercafreak
Kör nu Mercedes SLK 350 /// AMG

Audi A4 2.0 Ts Avant Q
Kilroy>>

Håller helt med. Enligt min mening så köper man endast en M bil om man har bra ekonomi, risken är annars att det blir "biltema lagningar" eller helt uteblir och sen är det igång precis som du skriver.

Om man läser här på forumet sär det minst 20 trådar om folk som ska köpa M5a och minst hälften av dessa vill ha ett fint ex men inga av dessa har tex kikat på min så man kan ju undra hur mycket BS som ligger bakom många av inläggen i dessa trådar (självklart inte alla)

Dan Helsingborg
Kör BMW M5 och Audi A4
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Alla vill ju så klart ha en M5 i nyskick men den ska kosta væxelpengar :)

// M.V.H. Daniel
kilroy
Det behöver ju inte vara så att EN uppskjuten service "sänker" bilen men flera uppskjutna servicetillfällen tillsammans med några "biltemalagningar" till slut resulterar i att bilen inte fungerar som den ska. Dessutom är dom olika originalkomponenterna anpassade till varandra vilket betyder att sämre funktion hos en komponent kan leda till sämre funktion hos andra komponenter.

Till slut rasar det och då blir det oftast dyrt.

Som alltid lönar det sig med kvalite.

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.