|
|
|
|---|---|
|
Det var ju nyligen en liten tråd om batterier, men jag drar kavat i snöret och startar en till. Orsaken är att jag har råkat få lite batteriproblem i min 740iL själv, attans... När jag köpte bilen så var batteriet tämligen nybytt med kvitto och allt. I bagaget satt en blankt och fint Tudor Technica inköpt 01-02-07 för 1500 kr. Jag vet inte exakt huir många Ah det är på då dekalen är vänd in mot skärmen. Men det verkar vara fullstort för platsen och söker man på min bil på Tudors hemsida så ploppar Technica 85 Ah vram och dess mått verkar kunna stämma med ögon måttet tills jag kollat upp det ordentligt. Jag köpte bilen 19/6 -07 så då var batteriet 4,5 månader gammalt. I min ägo så har bilen då och då stått några veckor åt gången när jag varit borta på jobb på någon oljeplattform, och då bilen som alltid stått i garage och med en Cetek-laddare inkopplad. Tyvärr har jag märkt nu på sista tiden att batteriet lätt kan bli klent om man står med digital-TV och kylskåp m.m. på ett tag utan motorn igång, kanske när man trycker i sig en burgare eller nåt. Vid kontrollmä'tning när Cetekladdaren visar grönt och klart så ligger vilospänningen på 12,2 V vilket är alldeles för lågt, då det ska vara minst 12,72 V Det sura i den kråksång är att jag havt ett otal "orena" billigbatterier från Biltema genom åren, i en drös olika bilar, och alldrig haft ett enda problem med dem. De har alla fungerat perfekt och hålligt gott och väl så lång tid man kan begära innan de gjoirt sitt, typ 3-5 år. Likaså har jag ett Optima Red Top inköpt -92 som varit med om det mesta och stått bortglömt och klent laddat långa perioder, men som än i dag funkar kalas trots det. Minns inte när jag laddade det sist, men tror inte det laddats nåt i år, och igår när jag mätte vilospänningen så visade det 12,83 V. Så, här står man med ett batteri som nyss passerat ett år, från ett välkänt kvalitetsfabrikat som ju Tudor är, som kolat vippen. Ja, jag ska ta ett snack om saken med Tudor jag, och se vad det kan ge. Men det lär väl bli stopp och belägg då det bara är 1 års garanti. Men, hur som så behöver jag ett nytt batteri, och helst ett på 110 Ah då det är det bilen ska ha, och ett som ska vara tåligt mot djupurladdningar. I Tudors sortiment så blir det i så fall Tech-Tronic 2, Exxide Gel ocxh Exide AGM tror jag. Min fråga blir nu om någon av er har någon erfarenhet av dessa batterier, vilka storlekar de finns i som får plats i bakskärmen, och hur många AH de då har samt pris. Har ni några andra förslag på batterier som kan vara att tänka på? Vettigt pris är givetvis önskvärt, men bra batteri är ändå viktigast. I den andra tråden så hade någon köpt ett nytt batteri på BMW som jag förstod det, för 1296 kr exkl. moms. Men när jag igår frågade på BMW här på stan så kostade det 18-1900 + moms. Och det känns lite väl häftigt om det bara är ett helt vanligt batteri utan modern teknik som Gel eller AGM m.m. Dr Tinnitus Min bil Länk | |
|
Kanske skulle testa att ladda med annan laddare något dygn eller så? Svekke |
|
| Har haft ett Exide av något slag som skulle tåla djupurladdningar, men det var då inte alls bra i min bil. Vet ej hur BMW's 110Ah batteri skulle funka, men säkerligen bättre än Exide i alla fall. Jag blev less på alla strömprobelm och snörde helt sonika in ett till batteri, och jag kan säga som så, att två batterier är inte bara dubbelt så bra som ett, snarare 10 ggr så bra! Gryyymt skönt är det! | |
|
__________________________ Kanske skulle testa att ladda med annan laddare något dygn eller så? Svekke ___________________________ Varför? Du undrar kanske om min Cetekladdare inte är helt kry? Jodå, andra batterier den laddar blir laddade som de ska. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Johan_S Jag antar att du då meckade dit ett extra batteri uppe på det ordinarie? Så ska det väl egentligen vara på 750? Eller är det bara extrautrustning som kan väljas? Jag trodde det var stadard med ett 110 Ah u botten och ett 55 Ah uppe på som kan svängas ut för service. Men jag har ju en 740iL och på 740 så har man ju bara ett batteri och kåpan bagaget har ju ett förvaringsfack in över batteriet, så det går inte att böka in ett till batteri utan att byta ut denna kåpa och bli av med förvaringsfacket. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Om nu batteriet ändå är slut så vore det intressant med ett experiment.. Våldsladda batteriet med ostabiliserad laddare 1 dygn och mät spänningen samtidigt. Vid ca 14.2 V så ska det ju normalt vara fulladdat, men kanske vore det ide att köra den vidare till säg 16 V eller så? Efteråt vore det kul att höra vad vilospänningen hamnar på. :) Svekke |
|
|
OBS! Med batteriet urkopplat från bilen. Vore ej så bra för elektroniken annars.. |
|
| Dr.T: Nja det verkar inte finnas något avsett utrymme för extra batteri i min -97a, jag har monterat en behållare i bagaget på golvet till höger där jag har ett till fullstort batteri. Parallellkopplat rakt av bara. | |
|
Det jag har tänkt göra är ett koppla bort batteriet från bilen och sen köra avsulfateringsprogrammet på Cetekladdaren, vilket just brassar på rejält för att ev få bort sulfateringen. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Intressant länk: Länk Svekke |
|
|
Har idag talat i telefon med en representant för Tudor, och så långt verkar det lovande. Vi ska träffas om någon vecka för att kontrollera batteriet. Sen får vi se hur vi går vidare därifrån. Jag känner mig optimistisk för det var ett ärligt och stort intyresse från hans sida att ta reda på vad som kan ha hänt och försöka lösa problemet. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.