AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.357

Hjälp vid köpt utav fälgar.

Hejsan. Går runt och funderar på att beställa ett par 19'' CSL Hyperblack kopior från modbargains.com Bilen i fråga är en 330Ci med M-pkt från 2002. I dagens läge sitter det ett par 225/40 R18 däck och fälgar på den runt om. Så här ser bilen ut med dagens fälgar.

Länk

Vi kan klargöra nu att jag inte kan något om storlek och bredd på däck och fälgar, så jag skulle uppskatta ifall ni kunde hjälpa mig. Jag vill ha ett par 19'' och valet står mellan dom här. Jag har mailat dom och frågat vad jag ska beställa för dimensioner till min bil, men tyvärr har jag inte fått något svar.

Länk

Beställer jag dom här fälgarna, vad ska jag välja för storlek? 19''x8.5 front och 19x9.5 rear, men vad för offset kan jag ha? Kan jag överhuvudtaget ha 9.5 i offset bak utan att modifiera bilen? Jag skulle vilja ha dom bakre fälgarna lite fetare än fram, dom fälgarna som jag har på bilen idag är Länk dom bakre ser lite klena ut, jag skulle vilja ha dom lite bredare, men fram är jag nöjd med hur breda fälgarna och däcken är. Om jag beställer 8.5 runt om, vad blir det då för däckdimensioner gentemot om jag beställer 8.5 fram och 9.5 bak?

Dom andra fälgarna som jag har tittat på är dom här,
Länk
På dom här fägarna kan man välja ''Wheel Staggered'' och ''Non Staggered'', vad betyder det? På dom här kan man också välja till däck under Tire Option. Har samma fråga här, vad ska jag välja för nåt för att få fälgarna så stora och breda som möjligt utan att behöva modifiera något? Och eftersom man kan välja till däck på dom, vad blir det för dimension på däcken på respektive 8.5 och 9.5?

Kan tillägga att jag inte vill att fälgarna ska sticka ut utanför bilen ala tysk styling, jag vill bara få det rent och snyggt.

Jag må har ställt ett par dumma frågor, och jag ursäktar om jag har skrivit ett rörigt inlägg, men hey man lär sig inte om man inte frågar = )
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Staggered betyder att bakfälgarna är bredare än i fram. Dvs, ofta 8,5 fram och 9,5 bak.
På bmw original sitter ofta 8x18 fram och 8,5 bak med 225/40 fram och 255/35 bak. Inpressningsmått fram ET47 och bak, ET50.

På ex. CSL-fälgarna från modbargains så är det ET40 både fram och bak vilket betyder att fälgarna kommer hamna ca 10mm längre ut från hjulhuset. Detta fungerar utan modifikationer om du väljer normala däckdimensioner.

Vill du ha 19" därifrån, dvs 8,5x19 och 9,5x19 skulle jag rekommendera att välja samma dimension som bmw använder till sina 19-hjul, 225/35-19 och 255/30-19. Detta kommer att fungera jättebra även om bmw har smalare fälgar på samma däckdimension. Du skulle även kunna välja 235/35-19 fram om du vill, lite högre profil och lite bredare. Det fungerar också, men ju bredare fram du väljer desto mer spårkänslig blir kärran.

gretzky
Kör du med 8,5 fram med 235/35 och 9,5 bak med 265/35 kommer att bli kanon. Vad jag kan utläsa så har framfälgarna ET/Offset 35 och bak ET 45 .
Ju högre et desto längre in i hjulhuset kommer fälgen.
Lycka till!

dieseldoris
cr
59
cruzing_21
320 E90 M-sport -06
525 Touring M -04
var det inte ett inlägg nånstans om gruppköp av liknande fälgar?

-I know a lot about cars.I can look at a car's headlight and tell yoy exactly which way it's coming-
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Jo den tråden ligger under "STYLING". Gruppköp CSL kopior eller liknande heter den.

st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Om du köper själv från USA får du ett bättre pris än genom gruppköpet. Du sparar minst 2000 :- .

Jag tycker att originalfälgarna var snyggare.
Det går säkert att hitta 19" original från bmw som är snyggare också.
(vet dock att denna kommentar inte var vad du frågade efter.)
341
Völund
E46 BMW 328IA -99
Håller med, tycker att dina nuvarande fälgar är snyggare!
Nu har jag fått hem fälgarna. Får hem däcken i början utav nästa vecka, kan ta lite kort och lägga upp här på forumet sen.
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Lånar lite!!

Kollat original 18" med ET47 (det står så) med 205/45/18 fram och 225/45/18 bak
passar de på min 330 touring rakt av.
Tveksam på grund av lite för klena däck fram, priset bra dock och skicket men men...

Snabba svar tack

Hur var det här då.
Hoya: Det skulle även vara skoj om du ville lägga några bilder så vi får se resultatet. Du får gärna berätta vad det blev du beställde till slut.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.