|
|
|
|---|---|
|
Jag undrar om det är samma utväxling på bmw e36 328i som på bmw e36 325i ? ? behöver snabb hjälp !!!! jz | |
|
Nej det är ej amma utväxling. Detta gäller för manuell: 325, 3,15:Länk 328 M52, 2,93: Länk |
|
|
Okej men kan jag använda 325 ans och sätta på den eller det går inte ? vad blir det för skillnader ? ? ? jz |
|
|
från vilka passar bakaxeln till min bmw e36 328i coupe manuell ? ? ? vilka modeller alltså ? ? ? jz |
|
|
Om man tittar på artikelnummer och pris så ser det ut att vara samma hus till slutväxeln vilket tyder på att den BORDE passa. Utväxlingen skiljer ca 7,5% vilket gör att vid bestämd hastighet ökar vartalet med 7,5% eller vid ett bestämt varvtal minskar hastigheten med 7,5% om du använder 325:ans slutväxel. (3,15) Det finns troligen ett större och ett mindre slutväxelhus. Var gränsen går vet jag inte, men det går ju att leta sig fram på realoem till olika modeller. Kom ihåg att automatväxlade bilar kan ha en ganska annorlunda utväxling mot en manuell. 328:an skulle bli lite rappare i karaktären, lite på bekostnad av sämre bränsleekonomi på långkörning vilket 2,8:an är bra på annars |
|
|
Okej ... det är en bakaxel från en 325 e36 automat... vid långa sträckor kommer den dra mer besin då eller ? och hur kommer bilen att gå med denna bakaxeln ? ? handlar det om mycket bränsle skillnader eller snackar vi små skillnader.... jag är inte så jätte bra på allt detta bilsnacket så enkla förklaringar föredras ... tack för ditt svara anders-72 jz |
|
|
En fråga till kommer jag kunna varva ut till varvstoppet som normalt med denna bakaxeln ? jz |
|
|
Det verkar vara samma utväxling på slutväxeln oavsett manuell eller aut. på 325:an, alltså stämmer mitt tidigare resonemang. Tror inte du kommer märka några stora skillnader i förbrukning, men något på landsvägskörning blir det ju. Då vi vet den procentuella skillnaden (7,5%) i utväxling kan du göra följande experiment: Om du åker i 100km/h och läser av varvtalet,. Låt säga att det är 2400rpm. Då kommer varvtalet med 325:ans slutväxel att vara 1,075*2400=2580rpm vid 100 km/h. Ett till exempel: För att veta hur fort bilen går vid 2400rpm med 325:ans utväxling. 100*0,925=92,5km/h. Du får en lägre växlad bil och kommer att nå varvstoppet tidigare med denna utväxling. |
|
|
okej andreas du har verkligen hjälpt mig jätte mycket ... så jag vill tacka för det ... så vid 100 km i timmen på mätaren kör jag bara i 92,5 ?? ja blir inte så jätte mkt mer bensin juh inte så man kollar i 1-2 liter på längre sträckor ... men vid tidigare varvstopp borde jag ju på lite bättre aaxx ? eller den borde ju gå snabbar från 0-100 ? har jag fel ? jz |
|
| Hastighetsmätaren kommer inte att visa fel, den styrs av en elsignal från bakaxeln - som kommer att bli rätt även med den nya axeln. | |
|
Hastighetsmätaren kommer att stämma lika bra som innan om du byter utväxling då den får sin signal från en av ABS-givarna bak. Vad jag menar är att vid det varvtal som din bil gör 100 km/h idag kommer den efter byte av slutväxel göra 92,5 km/h. Den borde bli lite snabbare till 100km/h, men det förutsätter att du t.e.x inte måste växla en gång ytterligare. |
|
| Enor har naturligtvis rätt ang. hastighetsmätaren. Det sitter en pulsgivare i slutväxeln som mäter utgående axlarnas hastighet, men den kommer alltså att visa rätt (Det är på senare modeller som hastighetsmätaren får signal från en ABS-givare) | |
| okej !!!! men kommer min bil att bli något slöare förutom i toppfart iomed att jag inte kommer göra samma hastighet i tex 1 och 2 osv ? ? för jag brukar vara ute på lite race då och då så jag e lite nyfiken hur det kommer att vara där då ? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.