AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
705

Vilka fjädrar är mest prisvärda?

Hej!

Fick just reda på att det finns en spricka i höger bakfjäder i min 320i -02, vilket gör att båda fjädrarna där bak ska bytas.

Jag undrar var man kan köpa bra fjädrar för ett rimligt pris? En annan fundering är hur svårt det är att byta fjädrarna själv?

Jag har fått ett pris på två fjädrar samt arbete av den lokala BMW verkstaden på strax under 4000 kr, så min fundering är om det lönar sig att köpa själv och utföra arbetet, eller om jag ska lämna in bilen.

Tacksam för alla svar och tips!
Va
43
Valek
325i -93
Helt klart värt att byta själv. Det är inte så svårt heller. Har iofs E36 men tror inte det skilljer så mycket på E46.
ji
729
jigga
428i coupé -2014
Bak är hur enkelt som helst att byta, 4000 :- låter som ett bedrägeri...Bak byter man på 10 min efter man har plockat av hjulen men fram är lite knepigare. På min lossade jag bara stötdämparen där nere och bromsslangen som sitter på bärarmen sen körde jag in ett spett i tallriken där fjädern sitter och bände ner hela bärarmen medan en kompis plockade ur den gamla och satt i den nya, klart!
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Håller med føregående talare. Byta bak på E46 ær hur enkelt som helst. Tar som sagt max 10 minuter på vaje sida.

Birgitta: Hur mycket tog dom betalt før bara arbetet?

// M.V.H. Daniel
Hej!

Tack för svar! Jag har en 320i, är det lika enkelt att byta på denna modellen?

Daniel - jag vet inte hur stor arbetskostnaden är, jag fick bara en "klumpsumma".

Birgitta
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag vikarierar lite här :) Det ser lika ut på alla E46:or (kanske undantaget 4WD). D.v.s det skall vara så enkelt som föregående skribenter beskriver på din 320.
fjäder bak 677,50:- /st på Meca ( Ystavägen Malmö Länk ) Sen kan man göra det själv eller låta lämplig "allbilverkstad" fixa det till dig ( t.ex Need for speed elle Speedy (granne med nyss nämna Meca i Malmö)

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Gasar-Magnus: nu ær jag ingen expert på området.. men om han har BMW-orginalfjædrar fram.. borde han inte sætta såna bak då igen? Borde inte bilen kunna bli slingrig annars?

Men sæg att BMW tar ungefær 700:- st før fjædrarna oxå.. 700x2= 1400:-
Sen tar dom då runt 2500:- før en halvtimmes jobb? :S inte klokt...

// M.V.H. Daniel
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.