AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.026

Ska jag köpa en 740 eller en M3?

He
8
Henke_80
Bmw 325 -92
Hej!

Jag är helt ny i detta forumét och jag hoppas ni kan hjälpa mig lite..

Jag har precis gått och köpt min första Bmw en 325:a, som jag verkligen älskar.
Men jag har redan börjat snegla på en 740 och M3, två bilar som jag verkligen älskar!
Men vilken ska jag välja, jag kan omöjligt köpa en av varje... Har aldrig kört en M3, men däremot jobbarkompisens M5 -05 som borde gå att jämnföra lite med 740:n, åtminstone storleksmässigt.

Kanske har just DU ägt båda dom här bilarna och kan ge mig lite led på vägen.

Årsmodellerna jag siktar in mig på är M3 94-97 / 740 96-99

Jag vet att det är två olika bilar, men jag skulle vilja veta lite hur gången i motorn är på 740 4.0 och 4.4 samt hur automatlådan är, om man ska ha automat eller manuell?

Har sökt och läst så mycket jag orkat om dom här bilarna, men jag behöver nog mer "kött på benen" så att säga.

Mvh Henric, Huskvarna

Visa användare
601
p-car
03.5 M3 SMG
eftersom du redan har en 3-serie å tänker behålla den skulle jag titta på en fullmatad 740ia 00-01 gärna med teknologipaketet eller vad den nu heter
Jämföra 740 med M5 är lätt.
740 = Glidare, komfortvagn, tung, milslukare, inte så dyr att äga.
M3 = prestandavagn, snabb, körglad, dyr att äga.

Tål din plånbok det, köp en M3.
Kör du mycket och långt, köp en 740.

Finns mycket mer att säga, jag vet.
Men detta är ytterst kortfattat om de stora skillnaderna

De är prismässigt lika bra att titta efter en 750. I synnerhet om du gillar åka fort ibland men tänker göra en kompromiss mellan dina behov.

Och de är väl dina 'behov' som måste avgöra valet
M3 e36 tröttnar man inte på efter 1 vecka. Jag tycker den givit nya dimensioner på bilkörning, men i början va jag faktiskt tveksam till om jag valt rätt.
Men man måste nog vara väl insatt för att köpa en m3 e36 idag. E46 verka enklare då marknaden är större och bilarna yngre.

Mvh
alain
M3 är mycket fin bil som behöver köra sportligt tycker jag.
740 är en trevligt bil om man vill leka då och då och köra lungt
750 är en dröm att jämföra med M3 och 740.
Har du pröva en 750, kan du inte låta blir, en redig leksak som gör att folk vänder sig om, och en underbar lyx glidare, ändra fjädringar med kontrol från gliden till sportligt och njut som fan.
Jag har testat båda och valde 750 och inte ångra mig för det minsta, tvärtom.
jag har hafte den i snart 3 år och har låtit monterad en dragkrok för kunna köra med min ny köpt stor husvagn, och det känns som jag inte har någonting bakom bilen. Underbar.
om jag skulle byta, det skulle vara en M5.
MVH ((Alain))

bromsningen är första tecken på rädsla !!!

Länk
He
8
Henke_80
Bmw 325 -92
Tack för era svar! Verkar vara ett riktigt trevligt forum med bra folk! :)

Inte lätt att veta vad man vill ha alltid.. Jag jobbar som chafför och kör privat inte så mycket bil egentligen, MEN när jag gör de så vill jag njuta...
Tycker 7 serien ser så grymt feta ut.. riktiga sleepers, plus att det är härligt med en trevlig V8 under huven, interiören är ju oslagbar i dom bilarna!

Men sen är det ju M3:an då.. Jag tycker min 325:a går riktigt bra med sina 192hk och ger en sportig känsla till körning, plus det underbara ljudet från en rak sexa! Vågar inte tänka på hur en M3 går med sina 286 eller 321hk!
Men dom är ju så råa!

Jag hade tänkt att sälja min 325:a och lägga allt krut på en fin M3 eller 740 isåfall och skaffa en billigare vinterbil eftersom jag kör så lite.

Nåja, jag får fundera vidare på detta..

Dunkel: Du skrev att man måste vara insatt för att köpa en M3 E36 idag, hur menar du?

Någon som har erfarenhet av E46 Coupe, och då kanske en 325 eller 328?

Hoppas ni inte tar illa upp att jag ställer dom här frågorna i 7 serie forumet.

Mvh Henke
alain
Nej, det är OK det är du som kommer att köpa och köra, vi, som 7 serien ägare, vi vet vad vi har mellan änderna, en 7 serien.

Jag tror endå att alla 7 serien ägare önskar dig lycka till med din köpt oavset vilket.
Därefter, visa bara det du har kommit till. (bilder)

Lycka till
MVH ))Alain))

bromsningen är första tecken på rädsla !!!

Länk
Hej Henke_80
För 100-130'sek kan man troligen köpa en m3:a som går bra eller en som kostar lika mycket till i verkstadsbesök

Om man korsade m3/740 borde inte de bli en alpina b10?
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
då du skriver att du inte kör så mkt tycker jag att du skall fokusera på 3-serien, en femma eller sjua är mer långåkarbilar enligt mig.
En m3 är givetvis en alldeles unik bil, men också en dyr sådan. Kanske en 330ci är bättre? rejält med klipp i en urtrevlig motor, betydligt billigare att äga och bekvämare. men en m3:a är som sagt en helt annan dimension.

//Bjersér

BMW - over 300 (s)miles/hour
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jo....inte för att jag ska välja åt dig :)

Men>>>Ska du bara ha bilen på sommaren så är en M3 ett roligare val än 740.
Rivig,rask,härlig väghållning och fin balans....Liten "lätt" bil med mycket motor är aldrig fel.
MEN...stort MEN...Leta efter den finaste M3:an du kan hitta för dina slantar som du är beredd att ge s.a.s...INTE kul alls med en "sliten sönderkörd M3:a" som är blank o fin till det yttre bara(i bästa fall)...Mekaniken är INTE gratis att måsta börja fixa med på en M-bil som sagt.

Visst...7-serien är en härlig bil det med,men tyngden är ett litet problem på dessa.. när det börjar svänga iaf,men välbalanserad är den i vilket fall..skön bil,med hög mysfaktor ;)

Någon gång i livet bör varje BMW älskare ha ägt en M3 eller M5...Jag jobbar också på detta ;)

Mvh Janne.
He
8
Henke_80
Bmw 325 -92
Dunkel och Janne T, jag håller med er.. Man ska nog köpa den finaste man kan hitta för dom pengarna som man tänkt att lägga, inte gratis att reparera dom här bilarna. Såg vad de kostade att byta koppling på kompisens M5 -05.. huhu.. skrämmande pengar!

Har faktiskt tittat en hel del på E46 bilarna och då 325, 326 och 330 som jag verkligen tycker om, gillar verkligen den karossen skarpt!

Tjänar man något på att ta hem en bil från Tyskland idag, om man själv åker ner och tittar ut en bil som man vill ha?
Eller ska man köpa en som har gått i Sverige ett tag eller rent av är svensksåld?

Tack allihop för era svar!
Mvh Henke
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Håller med om att 7serie är en underbar bil att åka långt o länge med, men skulle vilja föreslå en 730d istället för 740 för den som har dessa ambitioner.
Räkna själva på vad det skiljer i bensinkostnad per mil mellan dessa två motorer. 750 förstår jag inte riktigt vitsen med- en 740 är lika snabb och betydligt billigare i drift.
No offense men tror ni verkligen att folk vänder sig om efter en 750 e38?, det är ungefär som om jag skulle åka runt och tro att folk vänder sig avundsjukt efter min 525 -92..
Vill mna synas finns det nog betydligt lämpligare åkdon.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
*bränslekostnad* så klart ;)
HFR
folks bilintresse har ju olika inriktning, en del tycker om 12 cylindrar och att köra riktigt fort ibland. Också mycket om känslor är inblandade..

När de gäller 750: här erbjuds ju oxfilén till samma pris som grytköttet (54kr/kg)och därmed är valet enkelt för mej personligen.
Därmed inte sagt att gryta inte skulle kunna va delikat, tvärtom
Sen slipper man ju dessutom fundera på efteråt om man köpte rätt eller inte, man kan ju alltid käka gryta imorrn istället
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Henke:Inte lätt att veta vad man vill ha alltid.. Jag jobbar som chafför och kör privat inte så mycket bil egentligen, MEN när jag gör de så vill jag njuta...

Då har du redan svaret klart:)

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
He
8
Henke_80
Bmw 325 -92
Trucker: Klockrent svar! :)
Lutar faktiskt åt en M3 om jag ska vara ärlig.. Men har börjat titta lite på E46 också, tycker om samtliga Coupe modeller riktigt mycket!

Är lite rädd för att köpa en M3 som är sönderskruvad eller buskörd i fel händer så man får lägga hela lönerna till en verkstad.. Precis som Dunkel skrev, Så jag ska försöka ha lite is i magen och lugna mig till jag hittar nån fin, eller ev. slå till på en 325/328/330 E46!

Godnatt på er!
Mvh Henke
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Dunkel> Så sant!, antar att jag är lite avig mot 750/850 mest pga de historier jag läst här på AP ang vad de motoralt kostar om något går sönder. Men alla smakligare bilar kostar en slant i drift och om något går sönder, så det är som du säger en smakfråga. Det är upp till köparen att bestämma om det är värt det, precis som i fallet med M-bilarna.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Henke> om jag hade dina ambitioner hade jag kollat på en Fin(!) M5 E34 också, lite större än M3 E36 men också kraftigare och med härlig byggkvalitet. Se upp där, finns Många lik till salu! En fin får man vara beredd att ge minst 70-80tusen för, de allra finaste en bra bit över 100k.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.