AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.128

problem med ojämn motorgång. (hackar)

au
362
audidriver
540iAT -97
När jag kör med jämn gas runt och under 2000 varv så hackar bilen, svårt att få den att gå jämnt. högre varv är inga problem. detta är väldigt jobbigt i bilköer t.ex, man sitter som en jojo i bilen ibland.
dessutom när jag motorbromsar från t.ex 3000 varv så kan motorn "knuffa" till precis som man ligger på lite gas ibland.
Det förekommer även att motorn kan "fastna" på ett varvtal när jag kopplar från t.ex 2000 varv, så kan den hänga kvar där, och jag måste gasa till för att få ner den på tomgång.

Jag hade bilen inlämnad för detta på Förenade bil i Malmö, och de tyckte att bilen gick jättebra och det fanns inga felkoder. När jag hämtade bilen så var den likadan direkt. Konstigt att de inte märkt något. Jag har frågat på AP och många kom fram till att det borde vara tomgångsmotorn. Jag lämnade den till Anders Motor i Motala (som är väldigt duktig på BMW) och han smorde upp tomgångsmotorn. Efter ett tag var det samma sak igen...
Kylvattentempen går ej upp som den ska heller om det kan ha att göra med problemet.

Är det så att tomgångsmotorn är helkass så att den måste bytas? Är det LMM? Tempgivare till kylaren?Är det nåt annat fel? Har ni tips så ös på bara!
De där med att den hakar under 2000r/min skulle jag tipa på en tändspole, exakt som du beskriver gick en gammal 325 som jag hade och de visade sig vara en tändspole som inte hängde med under 2500r/min.
Men sedan kan de ju vara så att tomgångs motorn också är knasig för hänger sig i varven gör min m3 GT också och jag är hundra på att de just är tomgångs motorn som orsakar de.
Hoppas de var till någon nytta MVH Fricke
Kan ju tillläga att de inte syns på några felkoder, om en spole är paj.
Ta
33
Tamm
535i, -89
Mitt tips är att justera Throttle Valve Switch lite försiktigt... Om du inte vet vilken det är så kan du nog leta upp den på RealOEM... Det är en svart trekantig dosa från Bosch som sitter på andra sidan gasvajern vid insuget (beskrivet enligt hur dte ser ut på min 535i-89).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.