|
|
|
|---|---|
|
Som överskriften lyder: vad betyder 5/120 låg respektive bara 5/120? Vad är skillnaden. Vilken av dom ska jag välja? Jag ska köpa fälgar till min bmw 330ci -01. 9,5"bak 255/35-R19 8,5"fram 235/30-R19 Låter däckkvalet bra? MVH Elias | |
|
Låg= Låg inpressning (ET), typ 20mm Har för mig att E46 har "hög" ET, dvs du skall ha "5/120" utan "låg" |
|
|
tack för svaret! hur tar man reda på om man har låg eller vanlig inpressning? mvh elias |
|
| Som sagt så har ja för mig att E46 (din modell heter så) har "vanlig" inpressning...En seriös däcksfirma har koll på detta! | |
|
5/120 och 5/120 låg är två olika storlekar på bultcirkeln. En E46:a har den mindre bultcirkeln medans 5-serien har den större. (kan vara tvärtom....inte helt 100. Men den mindre cirkeln borde vara till den mindre bilen)Däcksvalet låter ok. Jag har 255/35-19 och tänker byta till 265 nästa däckbyte. Däcksidorna lutar innåt vilket inte är lika snyggt i mina ögon. Vet inte om det är någon skillnad i hjulhusen bak på M3 och vanliga cupèn men rent spontant känns det som att det bara är bra om däcksidorna lutar innåt en aning då det kan vara gränsfall med skrap i skärmkanterna. Men jag tror det funkar bra... Men 5/120 är bultcirkelns "storlek". Inpressning förkortas "ET" och där ska du ligga runt ET 42 om jag inte missminner mig. Hade en 325i lim med M-paket som jag sålde innan min nuvarande, men har tyvärr glömt bort exakt vilket ET det skulle vara. M.V.H Dennis |
|
| elish88: Visst har du skrivit fel på profilerna? Kastat om fram och bak? Blir konstigt annars. :-) | |
|
120 låg och 120 är inte 2 olika bultcirklar, 120 är ju millimetermåttet mellan centrumen bulthål diagonalt, låg står som sagt för inpressningen/ET, 120 låg e 3 serie/z mm, 120(hög) är 5-8 serie mm., alla fälgarna psaasr ju men breddar olika mkt www.seastreamsgarage.com |
|
|
Här var det många olika bud. seastream menar alltså att de som kallas "låg" är de som har hög ET? Dennis H menar att de som kallas "låg" har en annan bultcirkel, trots att de fortfarande heter 5/120? Jag har tolkat "låg" som låg ET, men bäst är väl att fråga den som säger "låg" vad den menar. Kanske be den använda de korrekta termerna också, för att undvika missförstånd i fortsättningan. :-) |
|
|
En bra bild som beskriver begreppen: Länk Delningsdiameter ø120 mm är alltid 120 mm. Lilla GM 4,75" ø120.65 går också om man har tjocka fälgar med långa bultar som förlåter 0.3 mm/bult. 3 serien har ET mellan 42-50 mm ungefär, lite beroende på kaross och fälgbredd. 5 och 7-serien har ET20 standard, men avviker ibland vid stor fälgbredd bak. Alla passar att skruva dit med undantag av E39 och E70 som har navhål ø74,1 mot övrigas ø72,6. Tunna centreringsringar kan användas i navhålet om man har behov av den mindre diametern. |
|
|
Adelson: jag skrev fel, 120 låg är ju 5 serie och viseversa:) Men det är som Anders-72 skrev, han är påläst:) www.seastreamsgarage.com |
|
|
Sorry!! Verkar som jag fick det där om bultcirklarna om bakfoten.. Har för mig att däckkillen pratade någonting om GM:s bultcirkel som hade en annan storlek men som var samma som en av 5/120. Ja ja, alltid lär man sig något..... M.V.H Dennis |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.