AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.553

M-Sportchassi på bilen, kombinera M-dämpare med standardfjädrar?

gr
407
grizzli
Skoda Fabia 1,2 TSI 105 DSG7 - 11
Tjena, drog ett utdrag i från BMW:s dator på bilens utrusningslista på praktiken idag. Såg då att vår bil var utrustad med M-Sportchassi. Har sökt lite på forumet och det verkar som att M-chassi till E 36:an innebär att den är sänkt 15 mm fram och bak jämfört med standardchassit.

Nu till min fråga, båda fjädrarna bak är tyvärr knäckta så jag måste byta dem. Kan man kombinera standard fjädrar bak med M-sportchassi stötdämpare? Någon som vet?

MVH//Anton

BMW - Der Deutsche Kraftwagen

320:n
Länk
gr
407
grizzli
Vill även passa på att fråga om "M-fjädrar" har sökt överallt men det finns inga speciella "M-fjädrar", är inte det kortare och hårdare eller är det bara stötdämparen som skiljer? Hur skulle det bli om man monterade standard fjädrar och dämpare bak och behöll M-chassit framtill?

MVH//Anton

Länk
www.realoem.com är väl en god start att börja på
An
558
Anders.B
F31 320d Xdrive M-sport - 19
Honda HR-V -99
Hej!

Enligt realoem så är det olika både fjädrar och dämpare på bilar med och utan M paket. Så det är nog bäst att köpa fjädrar som matchar dämparna.
En liten undran bara: om du praktiserar på BMW, kan inte dom hjälpa dig med detta?

Anders
gr
407
grizzli
Ander.B: De har inte så bra koll på det :P Du menar alltså att det finns speciella dämpare och fjädrar för bilar med M-chassi?
Var kan man köpa dessa då? Finns det någon hemsida man kan titta på?

MVH//Anton

Länk
An
558
Anders.B
F31 320d Xdrive M-sport - 19
Honda HR-V -99
Hej!

Testa att fyll i dina bildata i denna länken så ser du att artikelnummret för fjädrar och dämpare inte är samma på bilar med och utan M-chassi.

Länk

Anders
gr
407
grizzli
Nä stötdämparna är inte samma, men fjädrarna finns ju inte ens med där? :S

MVH//Anton

Länk
Ry
3
Rydson
320 Touring -01
Jag är också nyfiken på detta men av komfortskäl. :) Tuningmässigt är det väl en halvmesyr men om det passar mekaniskt, måttmässigt etc borde det vara bra.

M-chassi är gött i kurvorna men mycket av mitt körande är vägbulor, - även känt som göteborgsk pavé ...
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Jag antar att det är likadana mått på båda fjädrarna förutom höjden, BMW i Solna måste väl ha båda ständigt i lager så att du kan se att det inte är något annat än just höjden som skiljer.

15mm skillnad på fjädrarna klarar stötdämparna av utan problem.

Mvh
gr
407
grizzli
Mailade till MotorNord och de påstår att standardfjädrar inte passar till M-Technicchassi. Är det någon skillnad på M-Sport och M-Technic? Trodde bara det fanns på E30 och E28. Är också intresserad av komfortskäl :) tänkte att den skulle få lite behagligare fjädring baktill :)

MVH//Anton

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.