AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.003

Byte av kylarvätska på BMW E90 2 månader efter service?

Hade inne min BMW 325 E90 på den första servicen i början av februari.

När jag kollade igenom färddatorn så visar det sig att jag skall byta kylarvätska, om jag tolkar grafiken rätt, 05/2008???

De övriga såsom service, bilen på liften, och oljebyte står det 2010 (och någon månad jag glömt).

Någon som vet varför bilen indikerar på att jag skall byta kylarvätska om två månader redan?
Det är väl två år sedan bilen togs ut? Den tidsbaserade servicen görs vart annat år, helt oberoende av den körsträckebaserade.
Ser man att det är nära till den andra när man gör den ena så kan man ju passa på att göra båda samtidigt, men det är inget bilen planerar själv. :-)

Byter man kylvätska på E90 föresten? Det gör man inte på E46, bara bromsvätska.
Jag blev bara förvånad över att BMW inte gjort kylvätske byte i och med att den låg så pass nära.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Kylvätska??

Bromsvätske byte kanske ?

Har ingen menypunkt i min iDrive med kylvätska, och har fått veta att den håller i bilens livslängd..

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Drabbades också av det där, rätt störande att behöva lämna in bilen igen så snart efter den förra servicen. Svaret jag fick är att dom inte ville göra det samtidigt för då fick dom mindre betalt av BMW..!
Buspelle
Kylvätska ska väl alltid bytas ungefär vartannat år eftersom glykolen successivt tappar både sina frostskyddande och rostskyddande egenskaper.
BMW är tydligen övertygade om att den kylvätska de häller i bilarna behåller sina egenskaper hela bilens livslängd, för byte ingår inte i serviceplanen längre.

Jag är skeptisk, och byter gärna kylvätska, växellådsolja, slutväxelolja mm med de intervaller som gällde innan.
RY
155
RYN
545e -21
Jag råkade ut för ett liknande fenomen på min bil men i mitt fall var det kupéfiltret som skulle bytas två månader efter att bilen varit inne på service. Till nästa gång det är dags för service funderar jag på att låta den gå två månader över tiden så att systemen kommer fas. I alla fall om nästa servicetillfälle faller ut på datum och inte körsträcka.

/Ronny
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Så vitt jag vet så skall kylvätska bytas vart 4:e år och bromsvätska vartannat år.

BMW M-POWER
Snackade med min BMW-åf idag och de trodde också det var bromsvätska men ikonen som visas i displayen ser ut som en kylare och strax ovan vänster om kylaren är det en fläkt så jag är ganska säker på att det är kylarvätskan som skall bytas.

Alla de övriga ikonerna under service info visar att det skall bytas någon gång 2010.

Det som är lite spännande är att datumet för kylarvätskebyte är 05/2008 medans miltalet är 24000 vilket jag tolkar som 2400 mil.

Nåja, har ju inte så stor betydelse... Som sagt bara lite störande att dom inte kunde samköra allt.
RY
155
RYN
545e -21
Ikonen du beskriver betyder att det är dags att byta microfiltret (kupéfiltret).

/Ronny
Så de har gjort bytesintervallet för kupéfilter tidberoende på E9X? Märkligt, nedsmutsningen av det borde ju var mer relaterat till körstäckan än till tiden som går tycker man.
Kr
138
Krubbas
520dA -16
Adelson,
Man skall visst byta kylarvätska på E46, nämligen var fjärde år.
Kubbas:
Jag kände på mig när jag skrev det att det kunde vara så att det skulle bytas på tidigare E46. På min ska den inte bytas. Jag borde ha skrivit MIN E46. :-) Kanske slutade man med det på alla modeller runt 03-04?
cr
59
cruzing_21
320 E90 M-sport -06
525 Touring M -04
min första service var i december 07, när jag hämtade bilen sa killen som skötte servicen att han har bytt kylvätskan så slipper jag komma tillbaka om 2 månader, **kunder tycker att det är onödigt att lämna in bilen igen så vi tar hand om allt nu istället** mitt svar; ok..va bra??

-I know a lot about cars.I can look at a car's headlight and tell yoy exactly which way it's coming-
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.