AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.036

Nu blir de en Bmw igen! Råd och åsikter!

Hej alla glada!!!

Ska byta bil nu och ska köpa mig en 528 tror jag!
Har hittat på några intressanta bilar på blocket.
En fin 528 M med 21000mil och automat låda - Länk

Vad tycker ni om prisbilden? Det ja funderar över är milen och automat lådan, är den något att ha?? Annars ser den fräsch ut tycker ja!

Sen finns de några till i lite olika prisklasser! Slänger upp lite länkar så får ni kika och ge mig era åsikter!! Tack för en grym sida!
Länk
Länk
Länk
Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja...du måste ju först bestämma dig för vilken prisklass du är beredd på,och sedan kontrollera bilen ifråga med en "vanlig" check s.a.s..
Omöjligt att svara exakt på huruvida dessa bilar är korrekt prissatta i förhållande till mekanik respektive chassie status såväl som historik o skick i övrigt..

Du börjar med en koll via bilregistret 0771-141516(mha reg.nr.).

Apropå...21000mil är ju 21000mil t.ex. :),men det är ju ingenting annat än ett mått på hur långt den gått(förhoppningsvis) och säger föga om status/skick osv....egentligen.

Mvh Janne.
jooo visst är de så!! Men ja hade tänkt mig mellan 90-100papp nånstans!
Automat lådan går den fint?, eller ska man försöka hitta nån manuell?!

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

JAG har lite svårt för automatlådor rent generellt,men många vill ju absolut ha detta nuförtiden har jag förstått...
Har visserligen en slittålig gammal automatlåda i min 735:a,men gillar den inte något vidare trots det..blir lite för lite av "aktiv körning" om man säger..men den växlar ju inte lika fint som modernare varianter heller.

Steptronicen i E39 har väl inte råkat ut för så mycket strul genom åren,så att just nu direkt avråda dig från automat känns ju inte rätt..Men huruvida din tilltänkta vagn har en fullt fungerande aut.låda måste du ju kolla själv...på plats.

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

JAG har lite svårt för automatlådor rent generellt,men många vill ju absolut ha detta nuförtiden har jag förstått...
Har visserligen en slittålig gammal automatlåda i min 735:a,men gillar den inte något vidare trots det..blir lite för lite av "aktiv körning" om man säger..men den växlar ju inte lika fint som modernare varianter heller.

Steptronicen i E39 har väl inte råkat ut för så mycket strul genom åren,så att just nu direkt avråda dig från automat känns ju inte rätt..Men huruvida din tilltänkta vagn har en fullt fungerande aut.låda måste du ju kolla själv...på plats.

Mvh Janne.
Okej!! Nu kommer jag medfler frågor här, hur checkar man en automatlåda på bästa sätt när man provar bilen?!=) Tacksom för alla svar!!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja,att den växlar mjukt men ändå distinkt+att försöka kontrollera läckage osv underifrån...finns ingen oljesticka på E39:ans lådor mig veterligt iaf,men kolla med sticka(böjd metall) genom påfyllnadshålet underifrån att det finns tillräckligt med olja i lådan..
Ska inte tveka vid upp eller nedväxlingar eller föra oväsen av något slag heller naturligtvis....Provkör ordentligt.

Finns fler tips på forumet angående just steptronicen,läs i "sök inläggsfunktionen"..Mycket fin funktion.

Mvh Janne.
Visa användare
229
Leif L
X3/F25 30d -11
X3 20d -08
528iA T -00
528i -97
K 1200 RS -98
F 650 -95
Jag har två 528, en manuell och en automat, en -97 och en -00, den förra sedan, den senare kombi.
En "stor" skillnad är känslan i styrningen. Servoverkan i -97:an är betydlig större, så -00:an känns bättre. Skillnaden är som "dag och natt" och båda bilarna har gått ungefär lika mycket och båda har sportchassie.

En fördel med -97:an är att det är väldigt mycket bil för pengarna.

Tyvärr har jag bara kollat bränsleförbrukningen på färddatorn och den visar på 0,71-0,73 på långresor på -97:an i (mest) laglig fart. Vad det btyder att det är fel däck så att hastigehten blir ca 10% för låg mätt mot GPS, vet jag inte.
Varvtalet och gaspedalens läge hör ju ihop med rotationshastigheten på hjulen, och med större hjul gick det fortare och man kom längre, samtidigt som luftmotståndet ökar en del.
Vad detta gör i slutändan vet jag inte.

I varje fall tycker jag att ca 0,7 är näst intill ofattbart.
När jag åker till jobbet och inget annat blir det 0,95, och då är medelhastigheten ca 40km/h!

Däcken på bilen är 205/55 *16 Brigdestone friktionsdäck. Undrar vad det kommer att bli med 225/55 *16?

Denna fina och roliga bil (13000mil), skall säljas när några småsaker är fixade. Men själva fixandet är inte riktigt prioriterat för tillfället. Nu "börjar" det bli mc-säsong...

Som sagt, köper du, Nina, bil med många mil, får du ju se hur länge den kan hålla.
Du kan försöka prova någon 528 som gått ca 40kmil och sedan prova en motsvarande som gått 13kmil, och kolla skillnaden.

Jag har haft några nya Volvo 740 på åttiotalet, och min chef har en 940 turbo från ca -94 som gått ca 28kmil. Den är ju slut på alla sätt och vis. Allt är ju sladdrigt! Jag brukar ibland köra en 525 kombi -93 med 18kmil. Den är helt annorlunda i jämförelse med ovan nämnda Volvo.

Tyvärr är ju inte en BMW helt "felfri". Vattenpumpen för ca 500,-kr är inte BMW:s starka del. Håller den mycket mer än 13kmil? Sladdarna i ABS-systemet är väl inte heller kända för sin kvalitet. Så har vi detta med pixlarna, ibland lyser alla, ibland inte... ;-(

Att köra en 528 är ett väldigt roligt sätt att ta sig från punkt A till B.

Leif L
Resa med F650 i Ryssland sommaren -07. Drygt 940mil/23 dagar, via Karelen, Kazan och Elbrus.
OKej!! Tack för all hjälp!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.