|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag och en polare ska ta banlicens på mantorp i maj, jag har tidigare ingen erfarnehet av bankörning. Jag ska se över bromsarna och byta vätska och ev. belägg, söker nu råd. Bromsvätskan känner jag inte någon större oro för, hög kokpunkt och känt fabrikat känner jag mig trygg med, om inte någon har några invädningar mot det? Beläggen är jag mer kluven inför, har kikat runt lite på forumet men inte hittat så mkt konkret fakta. Bilen är en E36 328i, används även som vardagsbil, dvs ingen hårdkörning. Mina funderingar är kring hur hårda olika belägg är, BMW Original, Tar-ox, Green Stuff m.fl. Min tanke är att då den går som vardagsbil vill jag inte ha det mest extrema racingbeläggen som kräver hög arbetstemp, men om det finns alternativ till origninal som lämpar sig mer för kombinationen vardagskörning med några banträffar tar jag gärna emot tips. Utgå gärna ifrån BMW original mot de som ni testat :) | |
|
Är också ute efter nya bromsbelägg för banåka. Vart köper man sånthär? //Joakim Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag. |
|
|
Carbotech är riktigt grymma klossar. Säljs via PEAN; Länk M V H Stephan Min bil: Länk |
|
|
Till min gamla M3e30 köpte jag Tarox på Mekonomen. Med originalbelägg fick man trycka till hårt på pedalen efter ett par varv. Blev klart bättre med de nya beläggen. Blev lite mer bromsgnissel men det är ju bara rejsigt ;) |
|
|
Tack Stephan! Förfrågan mailad till dem =) Kommer du på vår Brostugan smygpremiär? //Joakim Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag. |
|
| PEAN verkade riktigt schyssta, blir nog att kontakta dem när jag sett över bromsarna och vet vad som behövs! | |
| Jag körde med Carbotech förra säsongen och kommer att fortsätta med det i år, eftersom jag är mycket nöjd. Som du redan blivit tipsad om är det lämpligt att du diskuterar med PEAN. Då får du belägg som passar ditt användningsområde. | |
|
Nockenwelle: Har du fixat något annat än belägg på din? Vad bör man ha med sig till en ban-dag? //Joakim Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag. |
|
|
Min bil är helt standard förutom R-däck, mer negativ camber och andra bromsbelägg (Carbotech XP10). Det största enskilda steget är R-Däck. Gatdäck överhettar snabbt och blir då halkiga och oberäkneliga. Camber-ändringarna har jag gjort mest för att ett jämnare slitage på R-Däcken, men det ger också lite snabbare instyrning samt något bättre grepp. Jag har kört med original bromsbelägg på banan också. Det funkar, men Carbotech-beläggen känns mer förtroendeingivande. |
|
|
Håller med Stephan och Nockenwelle om belägg. Dock kommer XP8 och framförallt XP10 att skrika på gatan samt slita skivorna men sådant är bara raceigt. :-) Jag brukar ha med mig (glömmer alltid något): - 1L motorolja - Lufttrycksmätare - En väska att stoppa allt skrot man tömmer bilen på vid körningen - Hjälm - Fräscha däck - Fräscha bromsar - Domkraft och fälgkors om man ska byta hjul - Vätska (2 litersflaska) och något energitillskott Glömmer man något så finns det oftast att låna, alla brukar vara otroligt hjälpsamma på bankörningarna. Flåklypa |
|
|
Däcktrycksmätare ska det naturligtvis stå. Annars brukar Nockenwelle ha en att låna ut. :-) Flåklypa |
|
|
Nockenwelle: Okej det låter ju inte för blodigt för plånboken :-) Vart hittar jag 18" gatlagliga rdäck billigast? Byter du belägg och fälg innan varje bandag eller kör du med samma belägg till vardags? //Joakim Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag. |
|
|
Flåklypa: Najs :-) Så när ses vi på banan och var? Måste bara ta racelicens någonstans först.. //Joakim Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag. |
|
|
Senast köpte jag Toyo R888 i dimension 235/40-17 av den däckkrängare som nämns i denna tråd: Länk Jag använder originalfälgarna för R-Däck och har BBS Challenge till vardags med gatdäck. När jag ändå skiftar till R-Däck byter jag även beläggen. Jag har alltså bara Carbotech-beläggen när R-Däcken sitter på bilen. Till vardags nöter jag på originalbeläggen. Däktrycket är viktigt att ha koll på, men det brukar finnas många som kan tipsa om det på banträffarna. |
|
|
Glöm inte att kyla av bromsarna i minst ett varv innan du åker in i depån. Viktigt viktigt. :-) Flåklypa |
|
|
Hillstreet; Ska kolla när det är... Flåklypa + Nockenwelle; Ni glömde däcktempmätare ;) M V H Stephan Min bil: Länk |
|
| beställde idag EBC Yellowstuff från Mekonomen efter att ha läst denna artikeln: Länk | |
|
Hillstreet, är din BMW försäkrad hos Original försäkring? I så fall är din bil försäkrad även vid banträffar, förutsatt att de arrangeras av BMW Sport Club. |
|
|
Nockenwelle: Jajjemen BMW original har jag :-) //Joakim Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag. |
|
| Lite halvt OT, men idag fick jag höra något lustigt. Jag lämnade in bilen på service (byte av bromsvätska och mikrofilter eftersom bilen tillverkades för två år sedan). Då visade det sig att bromsbeläggen bak var nästan slut (jag använder Carbotechbelägg bara fram), så jag bad dem byta beläggen bak också. Det visade sig att inga belägg fanns hemma – och de hade ännu inte sålt eller bytt några belägg till E90 bak, trots att modellen funnits i ungefär tre år. Lite lustigt tyckte jag, som har en bil med endast 3300 mil på mätaren. | |
|
Niklas. Jag slet ut mina nya original-bakbelägg på en säsong. Pratade med Per på PEAN om detta och han sade att det är bra med bättre belägg även i bak. Förutom minskat slitaget så minskar även belastningen på frambromsarna. Jag hade ju enorma problem med mina frambromsar i somras... Flåklypa |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.