|
|
|
|---|---|
|
är det möjligt? ja jag tror det måste ge utslag, jag lossar och gör rent alla bromsbelägg varje vår och därefter märks en väsentlig skillnad då bilen rullar vid motorbroms, och det kan man förstå för alltid så sitter dessa belägg fast i sina ok och rörligheten är detsamma med noll, så ligger beläggen på så måste det väl påverka bensinåtgången, jag lyfter lite på gummidamasken och sprutat in lite CRC556 för att kolven inte ska fastna eller rosta och då klarar sig bromsarna bra tills nästa vår Uffe/bildock | |
|
Man får väl inte 556 på bromsarna, då sväller väl packningarna. Lars |
|
|
Låt bli sådana experiment. Som lalaw säger, kan det lösa upp gummit i tätningar och dammskydd. 5-56 kan också dra åt sig både damm och fukt, som kan ställa till det betydligt värre än om du låtit bli den smörjan. Bromskolvar smörjs med bromscylinderfett, inget annat. Sen är det väl i allmänhet så, att kärvning i bromsok oftast inte beror på att kolvarna löper trögt, utan på om att flytande ok kärvar i glidstycken och mot själva bromsbeläggen. |
|
|
HEHEHE!!! man sparar all bensin om man inte startar bilen:)men fick ett tips av en gammal mekgubbe att ta en vanlig nålspruta å spruta in vanlig bromsvätska i gummi damasken... 540BMW=Bilen,Med,W8!!!!!!!! |
|
|
Gunnare avsikten med mitt inlägg från början var att jag varje vår tar loss alla bromsbelägg och gör dessa rena därför att de trots detta alltid sitter fast med påföljd att de ligger an mot bromsskivan, att jag har gjort detta under 10-15års tid har jag tillräcklig med erfarenhet av 556:ans egenskaper och tydligen inte åsamkat några skador därav, naturligtvis kan man nog fylla utrymmet under damasken med bromscyl.fett men jag vill bara ha en tunn film så inte kolven rostar till nästa rengöring, men vad jag förvånas över är att beläggen fastnar så mycket under bara ett års körning, naturligtvis smörjer jag även bultarna för okets flytande rörlighet det är ju alla dessa rörliga delar som också orsakar förtreten men ändå det är min förundran över att beläggen fastar så mycket under år Rekrobban: ja det tricket har jag också hört men då kan man lika gärna lyfta lite på damaskens yttre ring mot kolven och ha in en droppe där under damasken Uffe/bildock |
|
|
Rekrobban nackdelen med att spruta in bromsvätska under damasken är att bromsvätskan är hygroskopisk och påföljden kan bli att kolven rostar än mer än utan bromsvätska, tricket kan vara bra om kolven sitter fast men i förebyggande syfte behåller jag hellre CRC556 tunn, flyktig, och lämnar endast så mycket som jag vill vara kvar nämligen en tunn skyddande film som motstår fukten-saltet mvh Uffe/bildock |
|
|
Om du måste smörja med 5-56 en gång om året så är något fel! Slut använda en skitprodukt som 5-56 på något så viktigt som bilens bromssystem. Att använda olja är lite som konstgjord andning ;) Mvh/ Niclas |
|
|
varför inte lägga på lite kopparpasta på beläggens anlägningsytor??? 5-56 skitprodukt????tycker den e riktigt bra till mycket men vad vet jag??? 540BMW=Bilen,Med,W8!!!!!!!! |
|
|
Rekrobban snälla du jag har provat och efter ett år så har pastan blandat sig med skit och bromsdamm så "smörjegenskapen" som pastan har i början försämras så till grad att det beckar ihop istället för att hjälpa beläggen att röra sig, naturligtvis kan man strunta i allt jag skrivit och bara åka och hoppas att det ska klara sig vid nästa besiktning men till slut har man ju en helrenovering av bromsarna istället och det jobbet vill jag skjuta på, det är därför jag sköter om mina bromsar på nämnda sätt men man kan ju undra hur andra gör för att alltid ha perfekta bromsar eller så kanske det inte är perfekta bromsar hos gemene man ? jag bara undrar hur andra löser problemet med fastsittande belägg efter ett år, för det första halvåret över sommaren finns inte problematiken utan den uppstår under vinterhalvåret och det är inget nytt påfund för mig har hållit på med mina bromsar i 15-20 års tid och lika dant för varje bilbyte Uffe/bildock |
|
|
Det är inte alla "huskurer" som är bra även om folk själva upplever det som om de skulle funka och vara det. Om inte mitt minne sviker mig så brukar det uttryckligen varnas för att smörja bromsdetaljer som packningar damasker och tätningar med petroleum- och mineral-oljebaserade smörjmedel i monteringsanvisningarna, utan det ska bara smörjas med speciellt avsedda fetter och medel, annars kan tätningarna svälla med problem som följd. Jag har skruvat med bilar sen -75 och visst händer det att man stöter på krävande ok, belägg och bromskolvar. Men det är faktiskt rätt sällan, och knappast varje år på samma bil trots rengöring och smörjning. Om bromsarna kärvat ordentligt så påverkar det givetvis rullmotståndet och förbrukningen, men normalt ska faktiskt bromsbelägen ligga en smula an mot skivorna, men inte mer än att det klarar att sudda bord vatten och korrosion så att bromsarna är redo när de blir aktion. Man kan märka denna anliggning då man lätt kan snurra runt hjulet men det stannar ändå ganska fort som om nåt bromsar det en liten gnutta, så det inte snurrar i en "evighet". Att demontera rengöra och smörja varje år är sällan nödvändigt, men givetvis en bra iden om man har den lusten. Men då avråder jag att använda något annat att rengöra eller smörja med än det som uttryckligen rekommenderas eller föreskrivs. Och jag tvivlar på att 5-56 är med på den listan. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
ja har man inte problem så kan man alltid skaffa dom:)förstår nu att jag inget har att komma med ang detta så jag säger bara brommsa lungt... 540BMW=Bilen,Med,W8!!!!!!!! |
|
|
Rekrobban. Har du W8 i din 540? Jag trodde det var V8 jag.... :-) Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Om det sparar drivmedel i den omfattningen att det lönar sig att under någon timme, timmar(?) per år mickla med bromsarna kan det ju vara en intressant tråd. Hur mycket bensin är sparade under dessa 10-15år? Försumbart är min spontana reaktion. Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone. |
|
|
Kaptenlöjtnant självklart har du alldeles rätt och mitt inlägg var inte ämnat att jag gör jobbet för att spara bensin utan detta kanske blev bieffekten då jag känner att bilen rullar lättare efter denna operation p.g.a att beläggen inte rör sig i sadeln i den omfattning efter en bromsning som de gör då allt är rengjort och anoljat och då slog det mig att det även måste ge utslag på bränsleåtgången då bilen rullar lättare, ganska logiskt egentligen, men tid är pengar och tid tar jobbet men det är inte roligare och jobba med fastrostade bultar, kolvar och hela oket svårt att ta bort då tycker jag det kan vara värt att ta ett hjul i taget mvh Uffe/bildock |
|
|
Synd att inte alla som äger gamla bilar tar isär bromsarna och smörjer varje år. Vet inte hur många gamla bilar jag fått riva isär bromsarna på för att smörja upp kärvande ok, men det är alldeles för många!! Vad är det ultimata att smörja bromsarna med kan man då fråga sig? Brukar ta bromsvätska innanför damasken, men som du säger bildock så har man ju alltid fått höra att bromsvätska drar åt sig vatten... Mina bilar: Länk |
|
|
weeman ÄNTLIGEN någon som förstod varför jag gör jobbet, tack ska du ha! mvh Uffe/bildock |
|
|
Antal inlägg 499 st Postad/Inlagd Igår 21:38 Rapportera svaret till moderator Rapportera svaret Äger följande BMW Äger följande BMW: z3 roadster 00:a 2.0 Gunnare avsikten med mitt inlägg från början var att jag varje vår tar loss alla bromsbelägg och gör dessa rena därför att de trots detta alltid sitter fast med påföljd att de ligger an mot bromsskivan, att jag har gjort detta under 10-15års tid har jag tillräcklig med erfarenhet av 556:ans egenskaper och tydligen inte åsamkat några skador därav, naturligtvis kan man nog fylla utrymmet under damasken med bromscyl.fett men jag vill bara ha en tunn film så inte kolven rostar till nästa rengöring, men vad jag förvånas över är att beläggen fastnar så mycket under bara ett års körning, naturligtvis smörjer jag även bultarna för okets flytande rörlighet det är ju alla dessa rörliga delar som också orsakar förtreten men ändå det är min förundran över att beläggen fastar så mycket under år Rekrobban: ja det tricket har jag också hört men då kan man lika gärna lyfta lite på damaskens yttre ring mot kolven och ha in en droppe där under damasken Uffe/bildock IP: ... Du skriver att du utför denna åtgärd varje vår men att de ändå kärvar, det kan ju vara för att du använder just 5/56. Bra att lösa upp med men inte att smörja med. Just my humble opinion... |
|
|
jag tror somliga fått en skev bild av vad jag gör likaså blev rubriken fel som ändrades av moderatorn 1) vad jag egentligen vill med mitt arbete det är att lossa och rengöra beläggen som alltid har en benägenhet att fastna i sitt säte p.g.a. smuts bromsdamm och allmän skit under vinterhalvåret men ingen smörjning där på dess anliggningsytor, och när jag sedan kör med bilen märks en skillnad i rullmotståndet speciellt med motorbroms 2) när grejorna ändå är nerplockade smörjer jag glidkolvar och NU: lyfter jag dammskyddet något och har in ett par droppar crc556 för att få dess tunna oljefilm att ge ett rostskydd då den innehåller något lite smörjmedel efter den har avdunstat, använder jag där bromsolja i förebyggande så kan den dra åt fukt med åtföljd att det kan rosta mer än utan därefter plockas allt samman ihop igen tills nästa säsong och eftersom detta görs varje vår har jag alltid fräscha bromsar och inga kärvande kolvar och jag har aldrig haft problem men sneddragning eller dålig bromsverkan på besiktningen, men vad jag förundras över trots min skötsel är att beläggen fastnar så lätt under vintersäsongen, naturligtvis finns en förklaring då oket är utsatt för att bli nedsmutsat och beläggens baksida är inte av rostfritt material så det är klart att det rostar där och fastnar men hur gör alla andra? kör man med grejorna och lämnar in jobbet för många tusen kronor som följd och det kan bli utbytesok om man inte håller efter, jag föredrar min metod men det tar en timme per hjul Uffe/bildock |
|
Transocean |
Hur mycket bensin har du sparat då? När jag bodde i Taiwan fick jag tips om att slå av alla ljus, det skulle spara bensin? |
|
Hahaha, alla strömförbrukare på bilen har ju ha en negativ effekt på förbrukningen när dom är påslagna. Rätta mig om jag har fel, rätta mig inte om jag har rätt.... Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone. |
|
|
Du har rätt kaptenlöjtnant, så jag skall inte rätta dig :) Frågan är om det är värt att slå av halvljuset och bli mindre synlig och spara ca 0,2 hk. Tror att man gör bättre i att praktisera eco-driving och hålla bromsarna friska. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.