AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.555

Sänkning av bil med M-sportpaket.

Lo
33
Lokkin
BMW 330 Ci
Hej,

Jag har en E46 Coupé -02 med M-sportpaket 2.

Bilen känns lite för hög fram och jag funderar därför på en moderat sänkning, säg 20-25 mm för att få samma avstånd mellan däck och skärm som bak.
Det enklaste vore i mina ögon att hitta ett par kortare fjädrar av god kvalité, frågan är ju då hur dämparna reagerar på det eftersom de kommer komprimeras 20-25 mm mer än nu.
Alternativet är att även köpa nya dämpare (alt köpa en hel uppsättning Coilovers).

Oavsett lösning ska inte väghållningen påverkas negativt pga en utseendeändring...

För tillfället har jag ganska stora utgifter på annat så jag vill självklart komma så lindrigt som möjligt undan.

Någon som har input att ge? Om det fungerar att byta enbart fjädrarna tar jag tacksamt emot förslag.

/Lokkin
Jo
292
JohanD75
G31 520d M-Sport Touring Xdrive 2019
Tycker att du ska satsa på en fjäderkit från tex H&R, de har fjädersatser som sänker 35 mm fram och 20 mm bak. I ditt fall behöver du ju bara att byta fram fjädrarna för att få den look du är ute efter.

Det ska vara ok(?) att sänka ytterligare några mm om du har M-chassiet (vilket jag antar att du har), de dämparna klarar ytterligare lite mer sänkning utan att ta stryk. Detta fick jag iallafall berättat för mig av BMW-verkstaden här i byn när de sänkte min E46:a förra våren.

Jag har sänkt min E46:a 40/40 mm med en fjädersats från Lesjöförs fjäder och har kvar orginal stötdämpare. Fungerar utan problem.

Väghållningen påverkas inte negativt, snarare tvärsom, däremot kan komforten bli lite lidande då bilen går något tightare. Men det är inte mycket som skiljer.

Kom ihåg bara att göra en hjulinställning efter fjäderbytet så framvagnen står rätt, så slipper du onödigt däckslitage mm.

Mvh Johan
An
558
Anders.B
F31 320d Xdrive M-sport - 19
Honda HR-V -99
Hej!

Om du köper ett fjäderkit och bara byter framfjädrarna så är jag ganska övertygad om att du får konstig väghållning. Detta eftersom de nya framfjädrarna inte är anpassade mot de gamla bakfjädrarna i sin hårdhet.

Har läst om detta på forumet men hittar inte länken nu.

Anders
Lo
33
Lokkin
BMW 330 Ci
Tack för info, det låter ju lovande det här.

Är det någon som vet hur långa fjädrar det är fram på en bil med M-sportchassi?

Det skulle göra valet av nya fjädrar lite lättare om jag visste det.

/Lokkin
Jo
292
JohanD75
G31 520d M-Sport Touring Xdrive 2019
Orginal sänker M-chassiet 15 mm fram och bak. Den kan vara skillnad på fjädrar som Anders skriver, så byt isf runt om så är du säker.

Mvh Johan
Lo
33
Lokkin
BMW 330 Ci
Har sökt och fått många olika svar. Så jag testar igen.

Jag har bara hittat en sänkningssats från H&R, den sänker 35/10 (artikelnummer H294841).
Min bil har sportchassi som enligt olika uppgifter sänker 15mm (20?).

Är det någon som VET hur mycket denna H&R sats kommer sänka min bil?

Jag läste i en gammal tråd att alla Coupéer hade sportchassi fram till Faceliften och att denna H&R-sats därmed skulle ta hänsyn till det och sänka bilen 35/10.
( Länk )

Om satsen inte tar hänsyn till det borde sänkning bli -20/+5 (mao 5 mm högre bak).

Jag har pratat med en ÅF av H&R men fick inte något bra svar (olika svar i två mail).

Om ingen har något bra svar på frågan, kan någon ge mig förslag på andra fjädrar där jag kan få den sänking jag letar efter?

//Lokkin
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Min e46 coupé är sänkt 35/15 och jag håller med att den ser hög ut med original 15/15. Min bil såg ut så här med 15/15 Länk efter sänkningen blev så här Länk nu är det några år sen så jag kommer inte ihåg var den köptes, men vill minnas att det var H&R. Det måste väl finnas nån som har en sänkning på 35/15 att sälja, eller också får du köpa bara fram. Jag bytte bara fjädrar fram först, men eftersom jag hade bak också, så monterades de med till slut.

BMW CS #5206
Lo
33
Lokkin
BMW 330 Ci
Fick till slut tag i någon som verkar veta vad han pratar om.

H&R Artikelnummer 29985 (35/10) sänker ett standardchassi till ungefär samma nivå som ett sportchassi (kanske någon mm extra fram).

H&R Artikelnummer 29984 (55/35) sänker enligt uppgift min bil ca 30-35/10-15.

Frågan är om de siffror som anges för sänking är relativt Sedan med standardchassi.
Lo
33
Lokkin
BMW 330 Ci
Artikelnummer 29485 resp 29484.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.