|
|
|
|---|---|
|
Går det att göra själv, eller är de struligt? // Anders | |
|
Framrutan är limmad så du måste vända dig till en glasmästare. Är inte så lätt om man saknar erfarenhet och verktyg som behövs vid rutbytet. Mvh/Palle |
|
|
hej jomenvisst går det. jag köpte en glasruta till 525:an på MSP Autoparts 895kr. for till en glasgubbe och köpte lim och aktivator och rengörnings grejs. ut med det gamla in med den nya! men man ska nog ha ett bra garage att hålla till i.(tålamod) Men kan det kan man!!!!!!!!!! Minijonte |
|
| går ju göra "allt" om man har resurser......:)...men enklast är genom försäkring... | |
|
Visst allt går ju, men det finns risk att man får lackskador om man inte är försiktig och har rätt grejer, har jobbat som glasmästare och vet vilket jobb det är. Tycker inte att det är värt ett par hundrakronor som man sparar genom att göra det själv, och så har man ju garanti på jobbet då man lämnat in den, För hur gör du om det inte blir tätt i limfogen och det börjar läcka in vatten i kupen. Blir nog billigare och bättre att lämna in den. Mvh/Palle |
|
|
hej Palle jag förstod att du var en Glasnisse. förstår aldrig att ni är så negativt inställda till gör det själv. men men 525:an ville min lokala glasnisse ha 4700kr för att fixa rutan. mot 900kr och enkomponent lim för en 300kr. ang ev läckage=man tätar dom antar jag.(aldrig råkat ut för det) Minijonte |
|
|
Bilen är ju bara tafikad, men visst ingår de glas i försäkringen så är de ju smidigast. Ja de e inte några hundringar, de e några tusingar som man tjänar :) De flesta hantverkare är ju väldigt skeptiska till gör de själv, oavsett om de e bilmek, glasmäsate, snickare .... osv. De e klart dom förlorar ju potentialt jobb på att folk gör de själva. Med risk för att få en massa onda ord tillbaka så är de sällan det blir bättre när man anlitar "proffs" heller, men de en annan diskusion. Jag ska prova själv iaf, tackar för råden. |
|
|
Negativ är jag inte :) nog är det bara att pröva på att göra det själv, menar bara att om man måste göra om det pga läckage så måste man skära lös rutan och då finns det risk att den spricker. Är ju en annan sak med rutor som är limmade och dom som sitter med gummi list, dom med list är inte svårt att byta själv, samma sak med rutorna i dörrarna, men just då det gäller framrutan så är det betydligt svårare. Om den börjar läcka så använd alldrig silikon bara. Önskar dig lycka till Mvh/Palle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.