AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
4.787

E39 - Byte Navi MK3 mot cd-spelare?

Sida 2 av 3
Tack! *funderar vidare*

Börjar gilla original-enheten mer och mer! Provade telefonen idag med ett tillfälligt stort SIM-kort, fungerar ju kanon! Är den en sån här jag ska ha för att få bluetooth med min egen mobil att funka? Länk

Angående stereon så är det bra prylar (Alpine F1) som ska in på rätt sätt. Det borde väl inte vara nåt problem att få bort videospärren så jag kan se video-in på originalet även under färd? Dyker det upp ett "Video-in"-alternativ i menyn då?
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Om du vill ha bluetooth så bör du köpa ett komplett kit hos t.ex. www.bimmernav.com. Annars kommer du mycket troligt att sakna delar och misslyckas med installationen.

Man kan programmera bort alternativt köpa en tv-free modul som tar bort
tv spärren.
AV / Video in alternativet finns redan där idag (förutsatt att du har en analog eller digital tv modul i bilen).

Vill du ha det absolut bästa ljudet från bilens orginalstereo så råder jag dig att byta ut radiomodulen till en BM54. Den är faktiskt riktigt bra ljud i.
(Dock krävs det att bilen är nyare än 09/96 för att du ej ska få problem med radiomottagningen).

/Andy
OK, tips mottaget om bluetooth! Det verkar vara värt pengarna oavsett.

Det är helt klart bästa ljudet jag är ute efter. Har som sagt köpt mig ett Alpine F1-system (cd, box och skärm) som väntar på installation.

Vad är det för skillnad på BM54 och tidigare då? Radio-delen fungerar fint. Lågnivå ska jag fixa som input till mitt eget system.
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
BM54 har:

Aux in, TV in (stereo), VCR in (stereo), äkta Lågnivå ut.
En mycket bättre fmtuner både känslighetsmässigt som
mottagningsmässigt.
Helt annat försteg, mindre brus, de senare har inte heller någon inbyggd förstärkare överhuvudtaget.

/Andy
Låter mycket bra ju!

Passar den i min bil? Jag tror jag har det minsta ljudsystemet, inget DSP i varje fall.

Köps de hos BMW eller finns det seriösa alternativ? Ca-pris?
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Hej,
BM54 passar till din bil om du köper en adapterkabel för ca 35-45 Euro.
BM54 kostar 350-450Euro på tyska ebay. ca 700Euro tror jag BMW sverige tar.

OBS! BM54 fungerar inte till din gamla DSP förstärkare, men den skulle du väl ändå byta ut..... BM54 fungerar enbart till LEAR och LOEWE DSP förstärkarna och alltså inte till Philips DSP.

BM54 fungerar sedan utmärkt med icelink eller intravee samt alpines KCA420 ipodinterface. (intraveen gör även att man kan styra alpines AI.net kompatibla enheter genom ratten och navigatorn)

Säg till om du behöver mer info.

/Andy
DSP? Jag har ingen DSP... "Hifi system" heter det jag har, sitter i en 02a. Kan jag få en BM54 att funka med det jag har idag? Lär väl inte gå om inte BM54 har inbyggda steg. (Om vi nu pratar original, uppgraderingen till F1 är separat).

Mycket glad för hjälpen!

När du säger AI-net och Intravee, kan du styra volymen på Alpines 701-box då med?
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Volymen tror jag inte det finns funktion i intraveen för, men det behöver du väl inte om du fortfarande använder BM54 som HU.

Har hittills provat HD radio TUA500, DVDväxlare, DVDspelare, iPodinterface.
Vilka samtliga fungerat klockrent med intravee.

HiFi (SA676) fungerar oavsett modell eftersom den har en liten separat förstärkare. Leta efter en förstärkare med kylflänsar som sitter innanför cdväxlaren.

BM54 blev standard frånochmed mitten av 2002.
När tillverkades din bil?

/Andy
Jag ska kolla min utrustningslista i kväll. Men hittar jag en förstärkare så ska det vara OK! Allright! Planerna faller på plats...

Februari 2002... :-(
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Trist, ca 2 månader för tidigt.

Hittar du SA676 eller HiFi så har du förstärkaren.
DSP hette SA677 Eller HiFi Professional DSP
Hittar man inget på listan så har man standardljud som förstärks av radiomodulen.

/Andy
Har kollat och jag har SA676. Tror även jag hittade slutsteget (svart med kylflänsar) bak.

Så då är det bara att hitta en BM54 då?
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Svart med horisontella kylflänsar på halva framsidan. Alternativt metallfärgat med diagonala kylflänsar på halva framsidan.

Efter att ha sökt runt ikväll så misstänker jag att jag kanske redan har en BM54 redan....? Nån pratade om split-screen på radion och det har jag ju.

Får plocka ner och se om jag hittar någon modellbeteckning.
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Hej,

Det finns ett antal olika splitscreen. Dels mixningen av
navigator och "vägvisare"
färddator och vägvisare
radio och vägvisare
navigator och radio

De sista 2 klarar enbart BM54 och de allra sista versionerna av BM24.
Ett enkelt sätt att se om du har en BM54 är att titta på själva modulen:
alla jag sett är gjorda helt i blankpolerad aluminium.

BM24 är gjorda i matt plåt samt har en svart kylfläns på baksidan.

Vill man vara helt säker på om man har en BM54 (eller BM53 för amerikanskimporterade bilar) så kan man lossa radiokontaktdonet och titta på om det är runda (BM24) eller flata (bm54) pinnar i donet.

/Andy

/Andy
I min instruktionsbok har jag ett kort med serienr till radion:

RADIOPASS BMW
PROFESSIONAL BM54
Typ/Model: BE 6526 2
Serienr: 5XXXXX

Så nu pekar ännu mer på en BM54. :-)
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Ja då har du faktiskt en hyffsat bra utgångspunkt med en mängd ingångar samt lågnivå ut.

/Andy
Ye
86
Yelow
545-04
Beolink...

Hur gör man för att koppla in en cd-växlare!!
Har ingen orginal i min bil (har en 2001 540 touring) men strömkablaget och hållare för en cd-växlare finns, men inte den andra pluggen med sex kontakter!!
Ska man köpa en sådan kabel, och i sånna fall vart ska man montera den....i radiomodulen, eller??
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Den ska pluggas in i radiomodulen. Lättast att köpa en orginalkabel.

/Andy
Ye
86
Yelow
545-04
Ok...vart i radiomodulen?? Går det bra att plugga in i den befintliga eller måste jag köpa en annan eftersom in cd-växlare satt i orginal??
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
I det fyrkantiga kontaktdonet så finns det 2st platser längst ner. 1st för bandarens anslutning (den i skärmen) och ett för cdväxlaren. Kontakten skjuts in här.

/Andy
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.