|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Kan jag byta min original-nav mot en vanlig cd-spelare? Om det går (utan allt för mycket besvär) fungerar fortfarande telefon, motorvärmare, radio etc som idag styrs via skärmen? | |
|
Nej, inte naviläsaren, men du kan lägga till en orginalcdväxlare väldigt enkelt. /Andy |
|
|
CD-växlare har jag, det är skärmen jag inte är intresserad av. Inte heller navigationen. Så frågan är om jag kan styra telefon, motorvärmare och radio på något annat sätt? Tex med en cd-spelare. |
|
|
Okej, du menar alltså inte mk3 utan 4:3 eller 16:9 skärmen. 1. De 16:9 skärmar som har cdläsare bakom skärmen är gjorda för E46 och har en annan yttre formfaktor. 2. CD spelare bakom skärmen kräver en BM53 eller BM54 radiomodul (Fanns i bilar tillverkade 2002 och senare) Men teoretiskt sett kan man ta innehållet i en 16:9 CD skärm för E46 och sätta in i en 16:9 skärm för E39 (med några få modifieringar) Samt (vid behov) uppgradera till BM53/BM54 radiomodul. |
|
|
Nu förstår jag vad du menar. Du vill plocka bort navigatorn totalt (hmmm, jag borde lära mig läsa bättre). Nej, du kommer isåfall inte kunna styra t.ex. motorvärmare och radio. Telefonen kan du ju dock styra genom handenheten så den klarar sig. Du kan ju iochförsig nedgradera till MID display istället för navigatorn. Och i MID displayen styra färddator, motorvärmare etc. Radio behöver du väl knappast styra om du nu sätter dit en ny CD-radio... /Andy |
|
|
Jag har nog varit otydlig. Sorry för det. Idag har jag en original-nav med skärm. Version MK3 ska det visst vara. 16:9-skärm med kassettspelare bakom. Jag har dock inget större intresse av att behålla själva skärmen fram. Jag hade nöjt mig med en enkel cd-spelare utan skärm istället så länge som inte annat än själva naven slutar fungera. |
|
| Nu är det nog jag som inte fattar igen. En MID-display, är inte det samma som cd-spelaren? | |
| Se ovan inlägg. | |
|
Nope, en MID display är bara 1 unit hög. Denna kan styra radio (om den är inkopplad) telefon, motorvärmare färddator etc. Komplettera sedan med antingen en bmw cdspelare med inbyggd radio eller en 3:eparts radio. Är det enbart så att du vill ha cd spelare inne i bilen eller är det en specifik cdspelare som du vill köpa och installera? /Andy |
|
|
OK - nu börjar det hänga ihop! Det blir troligen en 3-parts CD/nav/skärm. Men jag vill kolla möjligheterna innan jag bestämmer mig. Verkar ju som att jag enkelt kan stoppa in en MID om jag är trött på skärmen? :-) Var sitter min radio idag? Är den en del av skärmen eller en egen låda nånstans? |
|
|
Radiomodul: I E39 sedan sitter det en grå plåtlåda bakom förarsidans bakljus. I E39 Touring sitter den iunder golvet i mitten av bagagerummet. Det är inte helenkelt att stoppa i en MID, det krävs endel jobb och det är egentligen dumt då en orginalnavigator ökar bilens värde / attraktion vid en ev försäljning. Om du är ute efter bättre ljud så behåll skrärmen som den är samt byt ut förstärkaren och komplettera eventuellt med en baslåda. Är du ute efter MP3 kompatibilitet, köp en Intravee II adapter. /Andy |
|
|
Tack för hjälpen, jag får kolla vidare om MIDen kan vara intressant. Jag vet att originalnavigatorn är bra att ha vid en försäljning, men som det är nu så ökar den dessutom inbrottsrisken. Vill gärna ha något mer diskret och eftersom den ändå inte är någon höjdare så... Annars, plockar jag videosignal från lådan bak får jag EXAKT samma som är på skärmen fram då? Funderar på om jag ska köra bilden till en annan skärm och så hitta ett sätt att styra original bara. |
|
|
Hej, Signalen (Video ut) som finns på videomodulen visar tyvärr bara TV/videobilden. I annat fall måste du plocka RGB signalen. För nyfikenhetens skull: Vad tycker du är "rätt kass" i orginalnavigatorn? /Andy |
|
|
OK, ja det var väl för enkelt annars. :-) Var hittar jag RBG-signalen? Jag gillar inte det långsamma interfacet. Det fryser till rätt ofta när man skruvar på den högra knappen för att sen hoppa flera steg istället. Sen är ju själva kartbilderna inte riktigt bra. Svårt att hitta en kompromiss mellan detaljerad stadskarta och översiktsbild. Den zoomar ju inte själv beroende på hastighet. Men jag har hört att MK4 är betydligt bättre med tex 3D-kartor. |
|
|
RGB signalen finns på mk3 samt monitor kontakten. Men du måste antingen ha en dyr konverter eller en skärm som klarar det (och de växer inte på träd). Kör själv både mk3 & mk4 och inte ens mk3 an fryser. Prova uppdatera till ny mjukvara! Däremot är kartorna bättre i MK4. /Andy |
|
|
Min skärm har ingång för RGB-signal och s-video. En dum fråga till: Om jag istället skaffar en MK4, byter jag endast enheten bak eller ska även skärmen fram bytas? Jag har inte uteslutit att behålla original och så skicka in videosignal i den från annan enhet. Mycket att fundera på... |
|
|
MK3 till MK4 är totalt plugnplay då enheterna är identiska gränssnittsmässigt utåt. Skärmen behöver inte heller bytas. Du kan köra både 4:3 och 16:9 mot både mk3 & mk4. Var lite försiktig om du köper begagnade mk4or. Enheldel har dåliga lasrar och enheldel är stulna. /Andy |
|
|
Lutar mer och mer åt att behålla original och så uppgradera till MK4. (De hade nya på bimmernav såg jag.) 3-parts cdspelare istället för luftblåsen. Och därifrån till min egna skärm (monterad dold) med utgång för s-video till original box. Jag måste ha min egen skärm med i kedjan. Å andra sidan hade det inte varit dumt med min egen skärm fram istället för luftblåsen. Flip-out och med 800x480. Hmm... hmm... |
|
|
Att behålla orginal tror jag definitivt är ett bra beslut. Här är ett inspirations-alternativ till extraskärm: Länk Kolla med individualcars på tyska ebay. de säljer nya mk4 med garanti. /Andy |
|
|
Usch, det där var inte snyggt. Du har inga bilder på innandömet av en 16:9-skärm? Och de anslutningar som finns på dem? |
|
|
Tja, tyckte det var ganska snyggt, utom att det hade sett bättre ut med en svart instrumentbräda. Kolla på nedanstående sida om du vill se mer om 16:9 skärmen och dess innandömme. Länk /Andy |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.