|
|
|
|---|---|
|
Sitter och funderar på att köpa en 320 från -05 (gamla karossen). Eftersom jag inte har ägt en BMW tidigare så undrar jag vad servicekostnaden kan bli per år ungefär?? Man har ju hört att det är dyrt att äga en BMW... | |
| Kan tillägga att de jag tittar på har gått runt 4-5 tusen mil. Det jag är intresserad av är jämförelse med andra märken. Har en Toyota Corolla idag och den är ju ruskigt billig att äga... | |
|
Hade en 318 i 1,5 år som jag fick repa jämnt. I slutändan hamnade det på ca 1100/mån i service+rep och jag hade då lagt undan 1000/mån vilket matchade ganska bra. Nu hade den gått 16000 mil, var 7 år gammal och antagligen ett måndagsex så det kan lika gärna vara otur.. men säg att du petar undan en 500-700/mån till ett bilkonto iaf.. i värsta fall kan du ju alltid kasta in en 10000 på billånet om du råkar för för mkt pengar på bilkontot, ånej :) |
|
|
.. men för att låta mer positiv så brukar serviceintervallen vara var 2500 liter bensin ungefär, så det beror lite på din körstil + årssträcka hur ofta du får serva. |
|
|
Det låter ju som ett måndagsex du hade ja ;) Men om man bortser från reparationer av fel och endast ser på rena servicekostnader, var hamnar vi då? Är det 2000 mils intervaller BMW kör med? |
|
Gunget |
Nej, det brukar bli ca 2500 mil mellan servicteillfällena (den säger ju till när det är dags för service). Jag har haft en 325Xi -02 tidigare och om jag inte missminner mig så kostar servicen ca: 2500 mil/2800 kr, 5000 mil/4500 kr, 7500 mil/2800 kr och 10000 mil/5800 kr. Det är klart att en 320 blir något dyrare än en Toyota, men den har ju sexcylindrig motor och du får ju en ROLIG bil dessutom! |
|
Jo det är ju en stor skillnad på bilar :) Har ju provkört några BMW och väghållningen är ju helt fantastisk. Borde inte bli så stor skillnad i servicekostnad ändå med tanke på att intervallen är 2500 jämfört med Toyotans (och andra märkens?) som är 1500. Så då är jag inte så orolig för den delen. Antar att jag kan söka fram svaret på nästa fråga men ställer den ändå: Vilka fel är vanligast på dessa bilar? |
|
|
Hej! Angående felen på E-46 så finns det ju en tråd igång om detta just nu. Dock är det väl som nån skriver i tråden att alla fel som räknas upp inte är att betrakta som typfel... Är själv nöjd ägare till min andra E-46:a och har inte råkat ut för en bråkdel av vad som radas upp i tråden. Anders |
|
| Har köpt mig en 320 touring nu! Ska hämta den imorrn...Så då får vi väl se om jag har tur eller otur vad gäller fel ;) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.