AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.621

Blyfri 95 vs 98 vs V-power?

Gunget
Har verkligen oktantalet någon relevans i praktiken? Jag vet att högre oktantal medger en tändvinkel som ger något högre effekt. Men är det någon som märker detta i praktiken. Jag har provat alla varianter och måste säga...nja, svårt att märka någon skillnad. Men det kanske märks mer om man åker M3...?
Skillnaden är ju mer markant ju mera "trimmat" du ( dvs märks mer på en M-bil än 316i) har eller turbo bilar där det kan märkas betydligt tydligare..
Annars är det någ lika delar fakta som placebo...

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Teoretiskt eller enkelt sagt är oktantalet ett mått på bränslets kompressionstålighet/knacktålighet. Desto högre oktantal desto högre kompression tål det. Om din bil är anpassad för att köras med 95 oktanig så har du ingen praktisk nytta av att köra 98 okt eller V-power, det är bara plånboken som märker skillnaden.

Om du skulle trimma motorn, dvs höja kompressionen eller inloppstrycket om du har turbo, skulle det vara möjligt att du kan behöva ett bränsle med högre oktantal för att inte knackning ska uppstå. Så länge din motor inte knackar behöver du inte köra på bränslen med högre oktantal än vad bilen är anpassad för.
An
26
Antemannen
316i E46 -04
Personligen tankar jag alltid 98, eller rättare sagt aldrig 95 oktan i Sverige då jag vill slippa att ha etanol i bränslet. 95 oktan har ju i dagsläget en inblandning av 5% etanol (som de vill höja till 10%).
Etanolen påverkar alla tätningar, packningar ledningar på ett negativt sätt. Titta på alla "Biopowers", "Flexifuels" som måste servas dubbelt så ofta enligt tillverkaren, pga att bilen tar mer stryk av den "fräna" etanolen.
Åker jag en bil som har en motor som har utvecklats för att köras på bensin, så ska den ha bensin utan en massa miljötrendigt trams.

Eller som Erik.W uttrycker det i sin signatur:
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
(Ursäkta Erik,Var bara tvungen att "låna" den, tycker den är klockren)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
I din bil kan du tillgodogöra dig 98 oktans fördelar eftersom motorn adaptivt justerar tändläget optimalt med hjälp av knackningssensorer. Troligen är den effektspecad vid 98 okt (i alla fall min gamla 01:a). Det innebär att du får specad effekt vid 98 oktan och något lägre vid lägre oktan. För plånboken är det troligen jämt skägg. Det går att utnyttja 98 okt något mer vilket påverkar förbrukningen positivt. Dock innehåller inte 98 okt mer energi.
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Jag märker skillnad redan mellan 95 och 98 oktan.
Jag testade för några år sedan att tanka JETs 98 vs 95 till min dåvarande 328 E36. Trots nära nog identisk körcykel skiljde det ingenting i vare sig förbrukning eller "känsla" på den bilen.

Gör just nu samma test på min nuvarande V70 T5 (original), fast med Shells 95 vs V-Power. Efter ett par tankningar är förbrukningen den samma som 95, dock så känns det som att motorn går betydligt mjukare med V-power.
Visa användare
601
p-car
03.5 M3 SMG
märker ingen större skillnad mellan 98 och V-power men däremot från 95 till dom högre oktanen
dock kan jag inte säga att den högre oktanen nynnar på något sätt förbrukningen
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Tar man ut den lilla extra effekt som möjliggörs med ett högre oktantal uteblir bränslebesparingen ;)
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Om man ser till hälsosynpunkten på motorn,finns de någon fördel med 98:an då? lr är de ingen skillnad på de sättet?
Antemannen:
Du kan säkert vara helt lugn för att den lilla etanolinblandningen upp till 5% är utan betydelse för de komponenter och annat som du nämner. Tvärtom vinner man på att vatten och kondens, speciellt vintertid, följer med systemet ut genom motorn istf att ackumuleras i tanken osv.
Intressant förresten att de tänker höja till 10%, kan du ge nån källa till denna fakta?
Saxat från SPI:
Passar den här bensinen alla motorer?
Om din bil tidigare tankats med 95-oktanig bensin, så är det ingen skillnad med etanolinblandningen. Etanolinblandning upp till 5% är helt enligt gällande bensinstandard.
Du som nu börjar tanka etanolinblandad bensin kommer inte att märka någon skillnad mot tidigare. De omfattande och goda erfarenheterna från USA, gör att man som bilist kan känna sig helt trygg med det nya bränslet. Det medför inga problem att skifta mellan etanolinblandad bensin och bensin utan etanol
Tack vare etanolinblandningen har bensinen inbyggt frysskydd varför någon tillsats av K-sprit ej behövs.

FP
fredde 7
Folke:men drar inte bilen mer soppa med etanoliblandningen?
Samt går den inte varmare??
Tyder det då inte att den går för magert?? om det är fallet så blir det ökat slitage.....
Fundersam.......
Skulle inte tro det. Vänd på frågan: Vi har haft 5% etanol i bränslet i flera år nu, men är det någon som kan påvisa ökad förbrukning eller höjd motortemp pga detta? Innan den generella inblandningen hade vi ju K-sprit i större eller mindre mängd sedan lång tid tillbaka utan problem. Skilj på låginblandning av etanol och E80/E85 som är ett helt annat bränsle.

FP
Varför skulle bilen gå varmare med iblandad etanol? Etanolen brinner ju kallare och därför borde ju motortempen sänkas. Min farfar har en Ford C-max Flexifuel och jag vet att den tar en evighet på sig att komma upp i normal arbetstemp när han kör på E85.
An
26
Antemannen
316i E46 -04
Folke:
Om 10% etanol...
Utdrag pressmeddelande 2009-09-12 från SPI´s hemsida:
.... SPI och den svenska petroleumbranschen förordar att det europeiska regelverket ändras så att låginblandningen kan ökas till 10 %....
Länk till hela artikeln: Länk

Vad det gäller om komponenter som kan ta skada så tror jag att det finns en risk att etanolen "torkar" ut tätningar o dyl. När jag letade bränsle och olje ledningar till hojbygget för några år sen, så läste jag i några prudukt specar från kända tillvekare (b.l.a. Dunlop och Trelleborg) där det stod ungefär så här: Bränsle och oljeslang, för dieselolja,motorolja,hydralolja mm och bensin, dock EJ för etanol blandad blyfribensin eller etanol.
Kanonbra men en "säker" källa. Låt oss se vad som kommer ut av detta.
Det rör sig fortfarande om en låginblandning och det som tillverkarna av olika detaljer och material specar är för E85 ren etanol eller motsvarande produkter. Det gjordes ett examensarbete angående detta för några år sedan där resultatet inte var speciellt alarmerande, i synnerhet inte för syntetiska produkter. Sedan dess har säkert de flesta tillverkare anpassat de material som EV. kan vara känsliga.
Det går ju alldeles utmärkt att använda material som är helt beständiga för bensin och sprit i alla former, vilket man också gör i nyare bilar. Jag tror inte du skulle behöva vara bekymrad för din -04, och definitivt inte för låginblandning i t.ex 95 oktanig soppa.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.