|
|
|
|---|---|
|
Tjena har ett litet bekymmer med kärran! Har sökt lite grann här på forumet men har inte riktigt fått klart för mig vad som är vad o.s.v. Vi bytte hjullager höger bak för ett tag sedan och bilen gick fint även efter det. Vi bytte även bussing nr 3 också. Länk Bilen fick även nya bakdäck någon månad senare och det var inte förrän efter det som bakaxeln började slingra sig vid ojämnheter i marken, kör man i ca 70 km/h och du hamnar i en grop som är ca 1 dm hög så hoppar den i sidled och ratten rycker till kraftigt. Kan även tillägga att ratten i inte står helt rakt när man kör rakt fram. Någon som har någon erfarenhet utav detta? Ska lägga på ett par nya däck på 15" fälgarna så får vi se vad som händer. Tacksam för hjälp då den är obehaglig att köra! BMW - Der Deutsche Kraftwagen 320:n Länk | |
| Det kan vara silentblocken d.v.s de stora bussningarna som förbinder sub-framen med karossen. Det är ganska vanligt och det ger upphov till slingrande bakvagn. | |
| Om du bytt däck till bredare, eller med lägre profil kan det göra felet mer kännbart. D.v.s du kan ha haft fenomenet, men däcken har varit mer förlåtande så att säga. | |
|
Vi bytte till samma bredd och profil. Fattar inte hur detta kan påverka på något sätt. Även omdet är så att bussningarna är slitna/dåliga så borde det inte påverkas av ett däckbyte? Eller? MVH//Anton BMW - Der Deutsche Kraftwagen 320:n Länk |
|
|
Ingen annan? MVH//Anton BMW - Der Deutsche Kraftwagen 320:n Länk |
|
|
på min är det nr2 på bilden som är glapp. Man känner inte glappet i den förens man tar bort den genomgående bulten. Men då är det lätt att känna. Det gnisslar även i den (för mig) om man gungar bilen bak. Att nr2 är glappig, har resulterat i att ratten har ställt sej mer och mer snett. Det klonkar när jag kör över gupp/ojämnheter. Och bilen känns mer och mer orolig i bakvagnen. Enda problemet jag har nu är att jag inte vet hur jag ska göra för att byta den själv. Jag har ett inlägg (som ingen svarat på) där jag söker tipps och erfarenheter ang bytet av nr2. nr2 är för övrigt ingen bussning det är en kulled med genomgående hål, och den är pressad in i länkarmen. |
|
|
På det viset. Om den är pressad in måste den nog pressas ut också. Eller så kan du kanske komma åt med en pneumatisk såg. Har du kollat vad en sån kulled kostar? Inte omöjligt att det är den som är kass på min också då ju. MVH//Anton BMW - Der Deutsche Kraftwagen 320:n Länk |
|
|
Pratade just med bmw Göteborg. 420.- kostar den. (har beställt en) |
|
|
Hittade en bra sida med en bra tråd i usa. Länk |
|
|
Okej, inteså farligt ju. Du kan väl berätta lite sen hur bilen blev när du har bytt den? MVH//Anton BMW - Der Deutsche Kraftwagen 320:n Länk |
|
|
Javisst, klart jag kan återkomma. Bytet är planerat till påskhelgen. Efterssom det är jätte mycket glapp i min (ett par millimeter, höger bak) och det klånkar i bilen över minsta ojämnhet. Så borde det bli väldig skillnad, då bilen känns väldigt sladdrig nu. |
|
|
Kanon..ta gärna lite bilder också så man kan se precis vad du gör :) MVH//Anton BMW - Der Deutsche Kraftwagen 320:n Länk |
|
|
Ursäkta att jag inte har skrivit innan. Har haft för mycket att göra. Jo, Bytet av kulleden gick bra, var igentligen inga problem. Köpte en massa hyllsor på biltema efter att jag fått kulleden på bmw. Behövde även lite brickor, muttrar och en gängstång. Jag glömde kameran så det blev inga bilder, men det serut ungefär som på bilderna på den jänke sidan (man kanske måste regestrera sig för att få se bilderna) Man måste plocka bort fjädern vilket är lite jobbigt. Jag tycker det kunde blivit lite mera skillnad. Men bilen är betydligt stabilare nu. |
|
|
Okej, där ser man. Hur blev det med ratten? Står den rakt igen eller? MVH//Anton BMW - Der Deutsche Kraftwagen 320:n Länk |
|
| En polare till mig köpte helt nya däck och då blev hans bil slingrig och det berodde enbart på däcken, det va fabrikations fel på dom.. Och så kan det även bli så med slitna däck vid gaspådrag.. | |
|
Ja, får fanta mig undersöka det. Hade dock bilen inne på BMW idag och kikade. Man kan tydligen montera svängarmen på lite olika sätt och vi hade monterat den lite snett när vi höll på med hjullagret. Vi fixade det och bilen blev klart bättre. Men inte 100% behaglig. Fast brustna fjädrar påverkar ju givetvis. Får se vad som händer när jag har bytt dem. MVH//Anton BMW - Der Deutsche Kraftwagen 320:n Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.