|
|
|
|---|---|
|
För att kolla ABS-givaren mät mellan de två stiften i kontakten som sitter vid den röda markeringen inne i kontakten. Om den är OK bör värdet ligga runt 1000 Ohm .Detta skall sedan ändras om du snurrar på hjulet. Har sett flera frågor om hur man mäter och ville dela med mig av mina erfarenheter från dagens skruvande med en 316 -97. | |
|
Är det ABS-givare av hall-typ? Isf måste de anslutas med matningsspänning för att ge pulser ut osv. Vissa mätinstrument har mätspänning vid resistansmätning som räcker för att väcka liv i hallgivare (om man ansluter med rätt polaritet). Vad jag vill komma till, och som nämnts många gånger tidigare: Det går inte att ange ett specifikt mätvärde för resistansmätning av en hallgivare, helt enkelt eftersom det inte är en resistans man mäter på utan en transistorutgång. 1000 Ohm kan vara rätt med ett visst mätinstrument under vissa förhållande, vid en viss polaritet osv, men helt fel i ett annat läge, det är bara dumt att fästa sig vid ett fix mätvärde. Vad man kan göra är att mäta alla fyra givarna med ett och samma instrument och på samma sätt (samma mätområde, samma polaritet osv) och jämföra. Det bör då synas om en av givarna avviker osv. FP |
|
| Ingen aning om den är av hall typ. Har mätt på tre hjul och ett var helt dött. Tänkte dock inte på polaritet. Det konstiga var att de bakre givarna hade 2 stift och de främre tre stift. Med två tift bler det inte mycke transistor. | |
|
Med två stift blir det en alldeles utmärkt kollektorutgång på en transistor, dvs E-K ut eller open collector. I realiteten består givaren av en hel del elektronik som fantommatas via signalutgången, dvs matningsspänning in och signal ut på samma ledare. FP |
|
| Förklarar priset. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.