AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.474

Märkligt elfel/urladdat batteri - vad göra?

Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Förutsättningar: 120d, årsmodell 2006.

Bilen gick som vanligt igår, men idag gick det helt enkelt inte att komma in i kupén. Tog fram reservnyckeln och gick in via förardörren. Öppnade motorhuven och kopplade in batteriladdaren (Ctek). Parkeringljuset blinkade intensivt när jag aktiverade laddningen, närmast pulserande. Start/stop-knappen blinkade i samma tempo. Orange lampa lyser på snöflingan samt på markeringen halvladdat batteri (på Ctek:en). Larmet går igång med 10-minutersintervaller.

Övergick till plan B för att se om det blev någon skillnad. Jag öppnade bakluckan inifrån och satte laddaren bak istället. Ingen skillnad. Satte ljusknappen på läge 0 istället för läge för halvljusautomatik. Parkeringsljuset slutade blinka, men start/stop-knappen blinkar fortfarande, dock inte i samma toktempo. Kikade på batteriet och den visar svart, dvs. att den behöver laddas. Har även provat med startkablar med hjälp av vår andra bil, men BMW:n är stendöd.

Vad göra? Tar den över huvud taget laddning nu? Gör jag något fel - något som uppenbart inte stämmer?
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Verkar som batteriet är totalt kortslutet. Prova med ett annat batteri!
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Ja, visst är det märkligt. Men vad beror det på - vad är det som har hänt?
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Min gissning är att batteriet gått sönder rent fysiskt - att en blyplatta eller någon anslutning lossnat, helt enkelt. Din bil är så pass nu, att du ska ha ett nytt batteri på garanti om det hänt.
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Beställ bärgning och låt BMW ta hand om det. På en så ny bil borde det täckas in av garantin. Om inte - klaga. :)

Wilhelm Svenselius
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Tack för snabba svar, jag är inne på samma spår. Problemet, om det nu visar sig bli ett problem, är att det är en importbil, men visst borde BMW ta ansvar - om vi antar att det är ett fel som ligger inom ramen för garantin. Synd bara att det påverkar logistiken nästa vecka.
Testa med annat batteri i bilen, ladda originalbatteriet separat så kan du sedan bedömma om det är kass. En liten laddare på 3-5A osv orkar inte dra igång batteriet direkt, laddaren slår från/till, därför blinkar allt som ett tivoli.
Det kan nog bli vissa problem att få BMW att ge garanti på ett batteri som är ett par år gammalt.

FP
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Tack Folke, jag skall förstås börja med att prova detta.
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Så var batteriet urmonterat. Märkligt hur inbäddat ett batteri är i en modern bil. Plastklämmor, sladdar och muttrar till förbannelse. Allt för att försvåra för hemmafixaren. Laddar batteri i natt, vi får se hur det ser ut imorgon.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Batteriet borde repa sig iom att du upptäckte det relativt tidigt - men vad kan ha tömt batteriet så snabbt? Har du anslutit nån ny stereo eller extraljus kanske?

Passa på att köpa ett nytt batteri och ladda upp det gamla batteriet ordentligt - 12 timmar räcker knappt till bulkladdning (ca. 80% laddning) då ditt var helt tömt.

Mvh
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Det märkliga är att ingenting nytt har anslutits. Min fru hade bilen sist, men inga lampor och ingen stereo skall ha varit på.
Det låter närmast som en plötslig batteridöd. Näst därefter kommer något med rätt hög förbrukning om du lyckas tömma det helt över natten, t.ex kupéfläkt eller motorfläkt, strålkastare, nån värmehistoria i säten eller bakruta. Inget av dessa kan normalt ligga på när man stänger av bilen, undantaget motorfläkten som (sommartid) i sällsynta fall kan gå några minuter efter att man stoppat.

FP
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Du sa att du har en CTek, sådana brukar kunna larma om batteriet är trasigt. Åtminstone gör min det. Du har också monterat ut batteriet ur bilen - bra. Ställ det någonstans med låg brandrisk och bra ventilation, koppla in CTeken direkt på batteriet och låt den stå. Kolla till den med regelbundna intervall, om den larmar är batteriet trasigt, annars kommer den så småningom visa fullt. Då vet du att batteriet är OK. Du kan även mäta spänningen på det med en voltmätare, det bör ligga på 12V, när laddaren är inkopplad eller strax efter laddning något högre (13-14V).

Under tiden kan du prova med ett nytt eller åtminstone ett fungerande begagnat batteri i din bil. Om allt fungerar "som vanligt" efter bytet så är tydligt att batteriet var felorsaken. Om samma problem uppstår igen så är det fel på bilen. Då är det nog en elektronikbox som har bestämt sig för att lämna in. Kan bli en dyr reparation, men som sagt, du BORDE ha garanti även från svenska BMW. Så enklast är fortfarande att låta dem ta hand om eländet, tror jag.

Wilhelm Svenselius
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Batteriet fulladdat och uppmätt. Inga fel! Monterade in det i bilen och brum - inga problem. Mycket, mycket märkligt. Har varit i kontakt med BMW som inte känner igen problemet. Skall beställa tid på BMW för se om det finns några fel lagrade minnet.

Eftersom bilen går som stadsbil (rullar korta sträckor, batteriet hinner aldrig ladda ordentligt) är en teori att en lampa eller motsvarande har stått på och därefter har batteriet dragit ur fullständigt. Oklart om min fru lämnade startknappen "på" och att musiken gick när hon lämnade bilen, ännu en teori. Det blir till att se om problemet återkommer eller om det var en tillfällighet. Klart är i vart fall att det framöver blir regelbunden underhållsladdning med Ctek med tanke på hur bilen används.

Tack för tips och råd!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Passa på att ladda så ofta som möjligt den närmsta tiden, annars går den inte att få upp i full kapacitet igen (sulfatering), och ladda upp den i 1-2 dygn oavbrutet så snart tillfälle medges.

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.