AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.739

Peakoil - Vilka bilar rullar om 10 år?

Sida 2 av 2
Transocean
Nu var inte detta någonting nytt Länk
snarare är det så att detta är det dyraste sättet att tillverka bränsle. Men för all del, Statoil blev med i Kanada 2007, det är bara det att det är så mycket billigare/enklare att få upp oljan från nordsjön, Saudiökern.
Transocean
"Det är som så att jag går i starka köptankar kring BMW:s nya Z4 som skall dyka upp kring nästa år. Då jag arbetar med placeringar så är teorin kring peakoil (vi förbrukar mer olja än vi producerar) något som man blir matad med i princip dagligen på börsen. Denna teori har påverkat mig såpass mycket nu att jag undrar hur bilåkandet kommer se ut om säg 10 år?

Borde vara fler än mig som funderar kring dessa banor, man vill ju gärna ha ett värde kvar på en bil som man kanske lägger kring 500 k på efter en 5-8 år."

Läste lite nogrannare nu, varför skall du köpa din egen budget Z4 om du nu jobbar med placeringar. Har ett par vänner på First Securities i Oslo och dom kör med sina tjänste 911:or samt äter gratis frukost/lunch/middag på kontoret. De behöver knappast tänka på andrahandsvärdet om tio år... jag tror att du tänkte mer generellt...alltså att bensinbilar kan möjligens vara ute om tio år? Det är nog för tidigt.
Ni
54
Nitte Z4
645 cab M optik -04
X5 3,0d aeropkt -07
Mini cooper seven -07
>> transocean

Du har rätt i att frågan även kan ses rent generellt, att bensinbilen som sagt kan vara dömd om 10 år. Jag tror nog som du att det känns för tidigt men man vet aldrig. Någon tjänste 911 lär jag tyvärr aldrig få nyttja via arbetet tyvärr :( så dina vänner kan nog skatta sig lyckliga. Samtidigt så är det även olika gradskillnader inom detta yrke som alla andra, har precis tillträtt min tjänst efter studier och jag får väl lov att säga att jag tjänar en marknadsmässig lön men att komma upp till 911 nivå tar nog ett tag till är jag rädd :-).

Därav att jag får köpa på mig en "budget Z4" :)
Behöver som sagt en bruksbil inom jobbet också så det börjar redan bli dyrt som det är.
ma
266
mackan 323ti
E88 N55 DKG
Växthuseffekten och andra relaterade fenomen kommer nog att ställa till långt mycket mer problem är peak oil - bara att inse vi måste över på annat drivmedel än fossila, peak oil är inte flaskhalsen.

Köp en Tesla roadster istället och bli smartast i stan.
mackan 323ti:
Eller kanske odla skägg och åka ner som Messias och lära upp lite kineser att inte skaffa bil och massa onödiga grejor. Vi vet ju att de inte behövs, vi som redan har allt
Smartast i stan? Inte bland den självtänkande populationen.

Fossila bränslen är effektiva sett till alternativen i dagens läge. Utvecklingen går dock fort.
De politiskt korrekta alternativen och miljö debatten gör mej däremot bara trött, jäsp
Jag vill inte låta som en domedagsprofet MEN, har ni tänkt tanken att vi kanske fått vår tid på jorden utmätt innan vi kommit till "peakoil". Det finns väl ett fåtal som tror att vi ska härska världen i evinnerliga tider...

Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone.
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Eller för att citera John Maynar Keynes: På lång sikt är vi alla döda.

Jag är direktör, så det ligger en del i det jag säger
ma
266
mackan 323ti
E88 N55 DKG
Dunkel - din ignorans gör mig rädd. Mitt resonnemang har inget med skägg eller messias att göra - men vi som faktiskt har lite insikt i vad som håller på att hända borde ju aktivera självtänkandet och vara intelligenta nog att driva utvecklingen framåt.

Du blir trött av miljödebatten, jag blir trött av ignorans och bakåtsträvande.
Sa
519
Salesman
330e Touring -21
325 E90 -05
2002-71

Porsche 993 -94
Mackan: Du som har insikt, upplys oss som vandrar i mörker!
Mackan:
har du slutat äta kött också?
Buspelle
mackan: växthuseffekten - om den existerar - lär inte ställa till särskilt mycket jmf den istid som vi obönhörligen är på väg emot. Detta faktum hörs sällan i debatten.
Bara aningen ot.

Jag läste för inte så länge sen att jorden i cykler ompolariserar sig! Det låter ganska crazy, vad skulle inte detta ställa till med om polerna ska byta plats!?! Och sen då....kanske vi ska snurra åt andra hållet?

Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.