AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.740

Peakoil - Vilka bilar rullar om 10 år?

Sida 1 av 2
Ni
54
Nitte Z4
645 cab M optik -04
X5 3,0d aeropkt -07
Mini cooper seven -07
Det är som så att jag går i starka köptankar kring BMW:s nya Z4 som skall dyka upp kring nästa år. Då jag arbetar med placeringar så är teorin kring peakoil (vi förbrukar mer olja än vi producerar) något som man blir matad med i princip dagligen på börsen. Denna teori har påverkat mig såpass mycket nu att jag undrar hur bilåkandet kommer se ut om säg 10 år?

Vissa forskare påstår att peakoil redan uppnåtts och att oljepriset kan stå i 200 dollar bara om något år (vi har redan uppnått nytt rekord kring 105 dollar). Detta tillsammans med miljöpolitik måste rimligtvis påverka bilindustrin mot att gå mot alternativa sätt såsom elbilar etc med ett rasande tempo (vilket redan nu håller på att framställas).

Hur snabbt tror ni mer insatta än mig i ämnet att övergången kan ta från dagens uppbyggda system med olja/bensin till elbil (/något annat) att tas i bruk. har vi redan substitut till bensinbilen om tio år vilket gör att ingen vill köra bensindrivna bilar längre? Borde vara fler än mig som funderar kring dessa banor, man vill ju gärna ha ett värde kvar på en bil som man kanske lägger kring 500 k på efter en 5-8 år.

Vad tror ni? Är jag naiv som oroar mig kring detta, vi kanske kör på olja/bensin i 50 år till såsom det andra lägret utav forskarna tror eller är bensinbilen väldigt snabbt döende?

Mvh
Nitte
ga
201
gagge66
540iA -99
Bra fråga, har själv funderat kring detta. Ska man byta medans bensinbilen har ett värde, och vad ska man då byta till? Diesel eller etanol?

Tror själv på vätgas/bränslecell som den slutliga lösningen, men det är väl ett bra tag dit. Vad ska man köra på tills dess? Man får väl hoppas Bmw kommer med en snål etanolmotor med dubbelturbo.. :-), men det är väl inte troligt. Dom satsar ju på vätgas!

Jag tror det kommer finnas bensin ett bra tag till, frågan är bara till vilket pris...

gagge
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Peak oil är ett gammalt tramsigt begrepp som hängt med sedan Romklubben - en samling undergångspessimister på 70-talet. De hävdade att oljan skulle ta slut om trettio år - dvs. nu. De hade fel. Tvärtom kollapsade oljepriset efter den andra oljekrisen 1979.

Sanningen är väl att oljan alltid räcker i ungefär trettio år, eftersom det är en lagom lönsamhetshorisont för prospektering och exploatering. Hur länge oljan "räcker" handlar således om ekonomi och inte om fysik eller geologi. Om oljepriset stiger pga. ökad efterfrågan kommer det att bli lönsamt att utvinna fyndigheter som i dag inte är exploaterade, eller ens kända.

Du kan således lugnt köpa din z4 nästa år. Om tio år kommer man fortfarande att köra bilar på bensin, och förhoppningsvis har man kommit en bit i utvecklingen av smarta miljöbränslen som inte tar maten från bordet för folk i u-länderna.

Peak Oil eller inte kommer värdet av din fina bil att ha reducerats till en bråkdel av inköpspriset efter åtta år. Min Jaguar fyller snart åtta, och den betingar i dag kanske 15% av det värde den hade innan den förre (förste) ägaren gasade i väg första gången. Nya bilar med många hästkrafter är alltid dåliga affärer.

Jag är direktör, så det ligger en del i det jag säger
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
hoppas att ett alternativ som är billigare forskas fram så att vi kan fortsätta använda våra gamla pärlor till en rimlig kostnad. alltså en modern bruksbil och entusiastbilar.
Det är ett fåtal som "vet" hur mycket olja det finns, det som vi andra kan räkna ut är att åtgången kommer att öka med t.ex ett Kina & Indien som ska på hjul inom överskådlig framtid samt att befolkningen ökar konstant. Marknaden "bilindustri" vill forsätta kränga de bilar som dom lagt ner miljarder på att utveckla och marknaden "konsument" lyssnar med ett öra på miljödebatten och då gör sig bilindustrin ingen brådska men jag tror dock att det ritas flitigt på alternativ.

En ganska bortglömd kraftkälla är väl kärnkraftverken där uranet också är en "ändlig" resurs samt att avfallshanteringen inte verkar helt genomtänkt alla gånger med strålning/förvaring. Elbilen kan ju vara ett alternativ så länge vatten/sol/vind står för uppladdningen.

Jag tror att Sveriges oljeförbrukning är lilleputt i sammanhanget om man tänker på alla tankers ute på haven och hur industrin i u-länderna hämtar sin energi. Sen kommer det allehanda teorier av lekmän att det ska finnas stora oljefält på ryska tundran, under permafrosten som gör det svårt att komma åt den.

Första tecknet på oljebrist borde vara när oljebolagen börjar kånka till höger och vänster och det har vi inte sett än.

Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone.
Ni
54
Nitte Z4
645 cab M optik -04
X5 3,0d aeropkt -07
Mini cooper seven -07
>> Trettitre

visst får man räkna med ett ordentligt värdetapp på nya bilar (speciellt BMW känns det som) men det är en smäll jag gladeligen tar så länge det finns köpare på bilen jag vill sälja. Mina farhågor ligger som sagt i att värdet vid fsg skulle vara lika med noll under en såpass kort tidsperiod som den jag nämnt.

Men visst borde övergången ta längre tid än 10 år. Som du säger är det ekonomiska intressen bakom det faktum att bilar skall köras på olja samt bensin och vi har i dagsläget inget som är i närheten av att ersätta olja som fraktform (i princip alla produkter som konsumeras har i någon form utvecklats/transporterats med olja som hjälp och att byta en hel infrastruktur bör som sagt ta tid).

Men jag kan som sagt känna en del obehag vid nytt bilköp då förändringar även kan ske snabbt om alla är med på samma tåg så att säga.

Men jag hoppas verkligen du har rätt i att jag med gott mod kan köpa på mig en ny Z:a utan behöva byta ut motorn efter ett par år mot en el variant för samma pris som en ny bil skulle kosta :-)

(Ang peakoil som teori så känns det som att faktan ligger någonstans mittemellan båda läger, rent teoretiskt så är olja en ändlig resurs som med ökat konsumerande bör nå en topp såvida inte växter, lik, etc ovandlas till olja i den takt vi konsumerar på samma nivå, eller nya stora prospekt hittas. Men jag är som sagt ingen expert på området)

Frågan är egentligen vad staten ska göra när en enorm inkomstkälla på en gång börjar försvinna... Menar tar vi bort all skatt och moms på bensinen kan oljepriset öka med 300% utan att vi märker nån skillnad.
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Skulle oljan ta slut finns det ju bränslen (etanol, biodiesel) som dagens bensin/dieselmotorer kan konverteras för att drivas med till relativt låg kostnad. Jag skulle inte oroa mig särskilt mycket för det. Sen tror jag aldrig att oljan kommer att ta slut helt, snarare kommer tillgången att minska varpå priset ökar, och marknadskrafterna ser automatiskt till att alla går över till alternativa bränslen helt enkelt pga priset. Därmed räcker förhoppningsvis återstående mängd bensin till dem som inte kan eller vill konvertera sina entusiastbilar.

Wilhelm Svenselius
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag tror att inte att vi behöver sluta köra bil, jag kommer i alla fall inte byta till mindre snålare motorer. Jag tror att BMW är på rätt spår med sin H7 modell och att väte är det bränsle som kommer att ersätta bensinen.

Jag har själv fått nöjet att åka i BMWs H7 modell 3 gånger och där har jag bett föraren att byta mellan bensin och H2 mitt under körningen utan att säga till för att se om jag kunde märka någon skillnad. Saken är det var ingen större skillnad (motorljudet förändras en smula, dock inte alls i samma nivå som en modern diesel), det var ingen skillnad i drag och acceleration.

Enligt företaget Linde som står för all vätgastillverkning som driver H7 bilarna så finns tekniken för att kunna kunna framställa vätgas till ett rimligt pris. bränslekostnad på ca 15 - 16 kr/mil. Det är inte långt kvar innan vätgas börjar bli lönsamt. Säkerhetsfrågorna har BMW redan löst säger man.

Grunden till en vätgasmotor är den samma som vanlig bensinmotor och min gissning är att det kommer utvecklas färdiga kit som man kan köpa och installera på vanliga bensinmotorer för att kunna köra de på vätgas, den dagen bensinen blir för dyr.

__
Bilblogg:
Länk
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Mugge: har för mig att Bmw h7 är begränsad till 260hp även med bensindrift, och därför känner du inte så mkt skillnad i drag och acc. detta för att föraren alltid ska få samma respons och inte bli överaskad bara för att bilen för tillfället går på bensin. Tror själv på vätgas till förbränningsmotorer eller vätgas som driver en bränslecell.

Men vi behöver förmodligen inte oroa oss för oljan då något "day after tomorrow" scenario sannolikt inträffar först....

//Bjersér

BMW - over 300 (s)miles/hour
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Ja, eller Independence Day. Det är väl hugget som stucket.

Men som ekonom (vilket tretretti är) kan man ju konstatera att om oljan verkligen skulle "ta slut" inom tio år, vilket i realiteten innebär att den finns kvar blir väldigt väldigt dyr, har vi större bekymmer än vad vi ska köra våra bilar på. Sannolikt skulle en sådan prischock kasta världsekonomin in i en recession som får The Great Depression att framstå som ett barnkalas.

Vi får ses vid tunnelbanan och sälja Situation Stockholm till varandra allt medan de som fortfarande har pengar kvar kan välja och vraka bland bilar som nästan ges bort gratis.

Nitte Z4 tillhör förstås de senare eftersom han redan insett vad som skulle komma och har storblankat alla aktier som fanns. ;-)

Skämt åsido, köp din Z4 och njut. Lite avis är jag även om det snart är påställning och Katten får komma ut och lufta alla hästkrafterna.

Är det coupé eller roadster som står på önskelistan?

Ni
54
Nitte Z4
645 cab M optik -04
X5 3,0d aeropkt -07
Mini cooper seven -07
>> trettitre

Det är en roadster som gäller. Ska man ha en tvåsitsig sportbil ska givetvis taket kapas så man kan njuta fullt ut (enligt mitt tycke). Det Kommer bli dyra år framöver, planerar nämligen in ett köp av en E60 till sommaren som bruksbil (520 räcker gott för mig) och ny cab nästa sommar. Det vill till att börsen är snäll mot mig framöver :-)

Det är ju fan att man tycker att bilar är så kul, jag som placerare borde skämmas för att bedriva en sådan kapitalförstöring som jag gör, haha. Men som du säger, NJUT av livet också för fanken!
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Javisst, det är mycket smartare att köpa aktieindexobligationer för alla pengarna men livet måste levas också.

Själv skulle jag kunna leva med en z4 M Coupé. En röd.

bm
92
bmw_tok
Audi A4 Quattro Avant 2.0tdi 2011
Audi har ju tydligen en etanolmotor på gång till nya A4. Har verkligen inte Bmw något etanolmotor på gång?
Transocean
Har jag oflax så rullar min 530 från 1993 om tio år... Det finns inget Peak Oil, för oljan kommer att räcka minst 30 år till...heh heh... allvarligt talat, när USA väl kommer ur resessionen och dollarn börjar stiga ser vi en markant nedgång per fat var inte alltför många år sedan ett fat gick för 10 dollar... Det vi ser nu är OPEC som vill surfa på megavågen, hur länge den varar låter jag bli osagt. I Norge pratas det om 60-70 dollar om fatet till nästa år, samtidigt kan man läsa att oljan kommer att slå 200 Dollar om fem år.....

Är själv inne 80% på torrlast och 10% på tank, resten annat....tror att jag skall skifta gradvis mot tank så småningom.

Det är bensin som gäller. Åtminstone i Kina...

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
80% torrlast? 10% tank? En liten förklaring please... ;)

Mvh
Transocean
Rob: kalla det för pensionssparande eller let the money work for you-strategi?

Torrlast: t ex Länk Länk
Tank: t ex Länk

Drybulk (torrlast) går så det susar, men som sagt har jag ingen som helst tro på Peak Oil som tråden handlar om utan tror på ett oljeprisfall inom ett år. Länk
Länk
Oljan håller inte på att ta slut så som många har påstått i flera decennier nu utan kommer att fortsätta att vara världens viktigaste råvara. Du har olja rätt framför dig i din PC. I Konsumplastpåsen etc. Med fallande oljepris ökar tankaktiviteten, aktiekursen och utbytet, USA får fart i ekonomin och dollarn stiger...så snart är det dags att skifta från Drybulk (med en del kommande nybygg 2009-2010 )till tank om man är med i aktiegamet...

Skulle jag köpa en nybil idag skulle jag definitivt köpa en bensinare, bensinmotorer håller på att bli renare och renare, VW tar numera ut 170 hk ur en 1.4 liters motor samtidigt som förbrukningen går ner och den hälsoskadliga dieseln kostar lika mycket per liter som bensin.

Dessutom snackas det så mycket om Co2 utsläpp idag, faktum är dock att 75-80 % av bensinpriset består av skatt som staten använder exempelvis för just köp av utsläppsrättigheter, vilket innebär att din och min bilåkande redan är så att säga klimaneutralt. I Norge menar staten att trafiken är den största källan av Co2-utsläpp i landet, och att bilisterna skall betala för det, men faktum är att då väljer man å tiga om den inhemska oljeindustrin som samtidigt är landets viktigaste inkomstkälla.

Köp en bensinare, den blir inte omöjligt att sälja om tio år.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Största enskilda källan för utsläpp av CO2 i Norge är väl all avbränning av kondesat och annat i fakkeltornen, och i avgaserna från jettrubinerna som driver generatorer och kompressorer på oljeplattformarna. Det var ju orsaken till att man drog ut land-el till Troll A för några år sedan.

På Kristin-plattformen står det t ex 3 st jetturbiner som driver varsin generator som ger 34 MegaWatt vardera, om jag minns rätt nu. Varje enhet kostade förresten 100 miljoner norska styck enligt DresserRand när mina gubbar jobbade på dem.

Givetvis håller oljan på att ta slut i och med att vi förbrukar den fortare än den bildas, men för det så bör man inte lyssna på allt olyckskorparna kraxar om...

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Lika bra att passa på och köra bensin nu och spara de sämre kvalitéerna till senare. Men en stor diesel kan vara ok i en glidare/arbetshäst.
Ingen idé att oroa sej för peakoil om man köper ny lyxbil..

Miljömässigt är bensin acceptabelt jämfört med mycket annat. Oljan kommer dessutom brinna tills den är slut eller prismässigt utkonkurrerad, frågan är bara i vems bil, elverk, traktor
os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

Länk

Ser ut som att bensinbilarna kan klara sig lite längre ändå...
Ni
54
Nitte Z4
645 cab M optik -04
X5 3,0d aeropkt -07
Mini cooper seven -07
>>ostmacka

intressant länk!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.