|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
|
Nu går vindrutetorkarna på två hastigheter iaf, fast bilen går bara på en hastighet fortfarande. Snart blir det blocket... *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
|
Har du lagat såpass att du kan köra diagnos på den nu eller? Det borde ju hjälpa isåfall. Annars skulle du ju kunna byta bort E38:an mot några E32:or om du hittar någon som har för många :) /Mats |
|
|
Har hittat rejält fel i Bentlysmanualen, enligt ritningen i den så kortsluter man ett av reläna till torkarna, skitlätt att räkna ut hur det skall vara egentligen då...... Sen finns inte alla relän jag har med i boken, samt att kabelfärgerna inte stämmer alls på vissa ställen. DME-modulerna ger inga felkoder, vilket är ju lite märkligt när den går i limpläge. Däremot får jag ingen kontakt med GM-modulen det har jag fått förrut och den verkar ju funka som den ska, den har ju inte så mycket med motorstyrningen att göra heller. Vad säger du Mats, dina bilar mot min? :-) Tungt läge det här. *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
|
Å, jag trodde aldrig du skulle fatta den hinten :) E32 kan du väl rätt bra nuförtiden... Men kolla på Ebay.de om dom säljer en kabelhärva från rätt årsmodell till ett billigt pris, då kan du köpa den bara för att titta på den istället för att titta i Bentleymanualen... Eller går det att ladda hem bättre elscheman någonstans på nätet? /Mats J |
|
|
Det var ju en diskret hint hehe. Annars skrattar jag inte så mycket numera. Inte ofta jag känner mej rådlös när det gäller bilproblem, nu står jag mest och kliar mej i kalufsen. Har hittat ett kablage på en skrot i Sverige för 2200kr. men får se om det blir aktuellt. Kopplade in carsoft igen och inga koder på motorstyrningen, hmpfff. Men jag fattar inte riktigt hur den kollar respektive styrbox!? Kollar den bägge och EML ? Hittade någonstans att man skall trycka gaspedalen i botten 6 gånger för att diagnosen skall "skifta sida", har provat det men inga fel... Får däremot medelandet att ZKE(GM-modulen)inte svarar, eller rättare sagt: 49 General module faulty. Men det funkar ju det som den verkar styra, fast samtidigt verkar den vara lite av hjärnan i all CAN-buskommunikation. Nollade och kollade igen, då var det okej. Körde en stund på tomgången och kollade igen, då har jag plötsligt ingen kontakt med ZKE igen, kan vara ett spår. Har plockat ur den boxen nu och det skallrar lite iden, så ska det knappast vara! Ska kolla bildelsbasen nu. Fick även två felkoder på instrumentclustret, 8D EGS datalead disturbed. samt CD fuel consumption signal DME1, kan det vara ZKE som spökar igen? Ska skruva sönder den i morgon, kanske är en riktig härdsmälta där... *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
|
Hur har det gått? Mvh |
|
|
Ja det ser ju rätt mörkt ut nu, funderar på att kolla vad jag har kvar på lånet och prova kränga den för det, eller vad som bjuds. Asgamar välkomnas för första gången... Fick tag i en GM-modul för 125kr! Kodade in den men inte helt oväntat så var det ingen skillnad. Har disskuterat en del med experter i CAN-bus området och det tipsade om att om en enhet som använder den bussen havererar på ett visst sätt kan det lasta ner CAN-bussen på så viss att mystiska problem uppstår. I mitt fall så har ju ABSen strulat lite (fixat innan bilen kukade ur helt) innan bilen gick alls så jag kopplade ur den helt, ingen skillnad. -Överaskning.... Var inne på att spjällmotorerna var utan spänning ett tag. Jag tog bort slangarna och kände på dom, var lätt att röra på. Startade motorn, gav ju givetvis felkod på LMM men det är ju oväsentligt här. Provade att mekaniskt öppna spjällen, men de jobbade imot allt de orkade och de är rätt starka! Motorn svarade inte med varvökning utan bludrrade mest som den borde om inte styrboxarna får signal om att de skall skjuta på bensin. Den gick tunnt då helt enkelt. EML-boxen har de jord och matningssignaler den skall ha. Men signalen den skickar till spjällmotorerna är en pulsmodulerad (PWM) signal och jag har inte informatin på hur den ser ut, hade inte varit några problem att mäta med osciloskåp annars. Däremot verkar gaspedalsgivaren arbeta med en enkel DC-signal, dvs (troligen) 0-5 volt. För den som har problem med elfel i en 750 kan jag för övrigt rekomendera Bentleys manual till att torka tårarna i eller på sin höjd ha som kudde när katatonin slår till, annat duger den inte till. Flertalet fel och det som är väsentligt i motorstyrningen gäller bara 740, bortkastade pengar. 1.Intressanta är fortfarande att det finns inga felkoder på motorstyrningen, någon som varit med om liknande? 2.Om jag kopplar ur batterispänningen så pass länge att alla ev. felkoder är borta så räcker det med att jag vrider på tändningen efter det så säger displayen "engine failsafe prog" -inga flekoder. Någon som varit med om det? Tacksam för svar på ovanstående (eller skambud/hämtpris) :-( *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
|
Har du kollat denna? Länk Batteriet kan ju också fått sig en knäck av allt pyssel, kan vara värt att kolla spänningen, en cell kan ju dött. Läs även: Länk Tändningslåset verkar kunna vara lurigt också: Länk Länk Länk Länk |
|
|
Tackar för all din hjälp Mats, Har kollat dom där men ingen stämmer ju riktigt på mitt problem, tändningslåset har jag haft på kornet också men inte rett ut fullständigt. Likaså har jag kvar att kolla det kabelfelet i hjulhuset som verkar vanligt. Alla säkringar jag vet om är kollade, batteriet är nytt och jag har över 12 volt i motorutrymmet. Min check engine lampa tänds inte! Är inte det märkligt också? Alla som hafte "engine failsafe" verkar ju ha fått check engine lampan tänd och kunnat gasa lite grann då bilen går in i limpläge, men på min är ju spjällen stendöda. *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
|
Här kanske du kan hitta lite billigare styrboxar?: Länk Länk Mvh |
|
|
Är din check engine lampa inkopplad och hel? /Mats J |
|
|
En mycket kort sammanfattning, finns ju en annan tråd om en del av de problem jag haft. EML-boxen var defekt och nu går bilen. Länk Men, ABS-lampan lyser igen och Carsoft säger: 15 ABS Back-delivery pump fault. Vad i h-e är det? Finns inget som heter det i den dokumentation jag har. Hade en felkod i dme innan jag startade som inte har kommit tillbaka: 252 Tank ventilation system Har kört en del med bilen nu och den går riktigt bra, men efter att ha kört några kilometer så ger den inte max effekt. Går som vanligt på låga vrav och gaspådrag, responsen är enorm som tidigare, men toppefekten saknas. Inga felkoder..... -Märkligt... Tror bilfan har fått anal (elektro)magnetism. *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
|
Väcker upp denna gamla tråd bara för att updpatera vad som var fel och vad som hänt. Det visade sej att det faktiskt var anal elektromagnetism som var tjuven. En "ny" EML-box fick bilen att gå som ett skott igen. Problemet med ABS som visade sej gälla antisinn och farthållare också var så enkelt som ett simpelt relä som oxiderat igen, efter byte av det funkade alla ovanstende system. Orsakerna till fuktskadorna var en läckande vindruta samt ett lock över styrboxarna som inte satt som det skulle, samt att dräningshålet i denna låda var igensatt. Bilen går nu som ett skott och besiktade i veckan med bravur samt avgasvärden som är av världsklass: CO 0,0 CO 2500 0,0 HC 001 Lambda 1,01 -grymt bra! Bilen rullar sen några dagar på 19" M5"-fälgar och det ser stört fränt ut på ett diskret sätt :-) *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
|
Grattis! =) Det var en intressant tråd! Klima,Navi,Tv,Elstolarfram+bak+minne,Xenon,svart nappa mm.. |
|
| Grattis! Skönt att det ordnade upp sig till slut :-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.