AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
15.183

750 e38 -96 Startar inte efter batteribyte

Sida 3 av 4
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Kan det vara så att du hade ärgad kontakt men det ledde över såpass så att en digital multimeter visar spänning, men det kan inte gå nog ström för att driva en tändspole! Alltså resistansen har ökat i kabeln men det avslöjas inte med en digital multimeter som inte belastar mätobjektet. Kanske kan vara en bra ide att ordna en voltmeter med tex en glödlampa inkopplad som belastning för att mäta under belastning vid framtida felsökning.

/Mats J
Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

Fortfarande inte hittat det direkta felet, men nu är det lite kris. Besiktning idag och bilen tänder varningslampan för ABS och vindrutetorkarna är stendöda i alla lägen.....

Felkod 15 ABS back delivery pump. Idér på det?

*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

Vart sitter relät till vindrutetorkarna?

Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

Nu är misären och olyckan total. Besiktade bilen med tvåor på ABS-lampan och vindrutetorkarna. Chansade och tog bilen upp till Åre över helgen, dumt beslut igen av mej.... Tänkte att jag skulle fixa torkarna på plats, hittade felet att det inte finns någon matning till reläna till torkarbladen. inte så allvarligt alltså, men mer än så kom jag inte, motorn stog på tomgång och när jag bröt lite i kablaget så klickade det till ngnstans och motorn stannade. Satan! Vad hände där? Hittade en säkring som var trasig, tror det var ABSen och när den var bytt startade motorn, men går bara på tomgång och "engine failsafe" står i displayen.

-Perfekt! Då har man lagat sönder bilfan ordentligt, på en fjälltopp i snöyra. Lagomt med verktyg hade man ju också med sej... Vart inte annat att göra än att ringa en bärgare via försäkringsbolaget. Bilen fick en ovärdig transport till BMW i Östersund, men jag bor ju i Sundsval, -skit. Jag hade ju inte tänkt lämna in bilen heller, men nu vette fan. Vart en sunkig Volvo V50 hyrbil hem

Tydligt är att kablaget är totalt fuktskadat och det blir härliga kortslutningar och överslag lite överallt. Undrar om man någonsinn kommer att kunna lita på den här bilen igen, får väl förgasarkonvertera eller stoppa i ett eftermarknadssprut och mappa den. :-(

tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Trist att det blev tvärstopp,men tänk så här istället.Det har ju kunnat bli en ordentlig kortis med en brand som följd.
Men tydligen så är kablaget inte bra,kan ju faktisk räcka med vatten i en koppling nånstans så är det klippt.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

Liten uppdate. Bilen står i samma skick på verkstaden och jag är fattigare än någonsin. Ingen solklar diagnos ställd på verkstaden. De får ingen kontakt med styrdonen. MEN! De har hittat ett antal kablar under säkringshållarna fram i motorutrymmet som var helt av eller i det närmaste av. Många kablar/kontakter väldigt korriderade. Troligen har vindrutan läckt in lite vatten under en längre tid och det har byggt upp en fin miljö för oxidation.

De kände väl sej väldigt säkra på att det var felet som orsakade allt. Men insåg att de skulle bli väldigt dyrt för mej att låta dem laga detta, oavsett det blir ett nytt kablage eller om en reparation skulle göras. Vi kom överens om att respiratorn skulle kopplas ur.

Det var inget roligt beslut att ta, och det kändes som om att de var förstående i min sorg. En stor eloge till "Släggan" som är BMW-verkstaden i Östersund. De gav mej ett bra pris för deras insatser och de gav ju inte upp! Det var jag som sa stopp. Trevligt bemötande och raka svar!

Nu låter det som om jag ska elda upp bilen och spara askan hemma på hyllan, eller gräva ner den i trädgården och sätta upp en minnessten, nja -inte riktigt. Men tanken har slagit mej...

Åker upp med stora verktygslådan och vapendragaren från V12 dubbelturboprojektet. Det vi inte kan fixa, det går nog faktiskt inte att fixa. Hoppas att det blir av i helgen redan, men jag har inte troligt fått hem Bentleysboken innan dess, Får väl lösa sej på något sätt....

Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Ja det är bara att börja så fort som möjligt! Annars blir det aldrig av. Nu vet du ju var det är du skall börja greja. Ta med mycket kabel och kabelskor... Det måste ju gå att laga såpass att det går att köra hem den. Resten kan du väl fixa senare.

/Mats J
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Galant turbo:

Det verkar "enklast" att byta till nåt lämpligt eftermarknadssprut?

Eller tänker ni skarva de taskiga ledningarna?

Mvh
Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

Börjar med att skarva ihop kablarna och gör en bedömning av skadan. Vill ju ha bilen körbar så jag får hem den, står ju 20 mil hemifrån nu. Känns det inte stabilt med reparationen så får man ta sej en funderare på hur man löser problemet permanent.

Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Ett eftermarknadssprut fixar ju inte problem med tex torkare som strular. Det är nog tvunget att laga det elsystem som finns.

/Mats J
Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

Givetvis fixar det inte problemet med vindrutetorkarna, men det ser jag knappt som ett problem längre. De går nog att få till ganska enkelt.

En motor som jag inte kan lita på, -det är ett problem...

Jag hoppas givetvis att bilen blir stabil som en ny, efter någon dags lödning och fix, blir ju billigast så. Inte billigt med ett eftermarknadssprut som klarar 12cyl heller.

Hittade ett kablage för motor/växellåda för 2200kr, okej pris, men det är inget litet jobb heller! -Som sagt hoppas ju att lödningar och renovering av befintligt kablage räcker.

Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

En liten update av det tråkigare slaget då...

Åkte upp lördagmorgon och bogserade bilen från verkstaden till ett garage som jag fick tillgång till 2 mil från Östersund. Som dom sa på BMW så var det fruktansvärt oxiderat i kablage och kontakter under styrboxarna, sitter ju ett antal relän där som styr diverse funktioner. Jag hade ju inget vettigt kopplingsschema över bilen utan bara över M73-motorn i 850, det stämde ju inte alls där visade det sej...

I botten på plastlådan som styrdon och relän sitter i låg ca 1cm grönt pulver, dvs före detta kabel... Har aldrig sett något liknande på en efterkrigsbil, det hade tydligen inte BMW-verkstaden heller. Tragedin vart fotograferad och dokumenterad! Kontakterade om och lödde och krympslangade det som gick att räkna ut vart det suttit.

Det som hände då var att ABS-systemet vaknade till liv och den lampan lyser inte längre förutom när den ska. Jag fick även kontakt med motorstyrdonen och inga felkoder syns. Men tyvärr så går bilen fortfarande bara på tomgången och "engine failsafe prog" lyser oroväckande i displayen. Jag får "error" på ZKE/ZVM men inga felkoder. (Central body electronics) Jaghar lite svårt att tro att det kan orsaka problemet att den bara går på tomgången, men vem vet....

Det finns fortfarande några relän kvar där kablarna är helt av-ärgade men utan kopplingsschema kan jag inte koppla in dom, väntar på Bentlys manual. Men det är sinnessjukt att det kan ärga så illa! försökte fota en 4mm2 kabel som var helt av, men tårarna och ulkningarna gjorde fotot lite suddigt:
Länk

På lördagskvällen när vi insåg att det inte gick att få den att gå ordentligt utan mera information togs ett drastisk beslut, -bilen bogserades hem. 20 mil i mörker och snö/saltslask utan vindrutetorkare. En mycket spännande resa kan jag lova, värmen verkar inte funka heller, fläkten går men ingen värme kommer. 525an som drog gjorde ett fint jobb, var nära några gånger att den fick oväntat besök där bak av dryga 2ton fallosförlängare.

Nu står bilen hemma iaf, men inte är det svårt att hålla sej för skratt för det...

Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
En kabelhärva från någon som skrotar en bil borde ju inte bli dyr, det är väl rätt begränsad efterfrågan på sådana (tills nu). Annars kolla Ebay.de.
Skittråkigt jobb...
Men nu kan det bara bli bättre!

/Mats J
Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

Har hittat en härva på en svensk skrot för 2200sek, överkomligt. Men jobbet!!! Blir ingen semester i år i så fall...

tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mercury Monteray -56
Hur ser det ut i botten på säkringsboxen.
På en e34 jag köpte så var alla styrboxarna dränkta,efter mkt funderande så kom förklaringen.
Under boxen dvs i bilens fackverk så satt 2st dräneringar som mynnade ut under skärm/torped.
Dessa hade med tiden blivit täppt av björkpollen (måste bott under en björk).

Så vid regnväder så fylldes sakta utrymmet och i botten på styrboxlådan finns ett avluftningshål,självklart tröck även vattnet upp där.
När jag simulerade ett skyfall så stod alla boxar med anslutningar i vatten,det tog flera timmar innan vattnet försvann.
Och tänkt dig då när locket sitter på lådan då var det konstant blött.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mercury Monteray -56
Här är dessa trådar Länk
Länk

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

trucker, det var torrt nu, men har ju varit blött i troligen flera år, var mycket grönt pulver i botten. Pulver som en gång varit kopparkabel. Locket var inte riktigt monterat och troligen är dräneringen tät också. Sen har troligen vindrutan läckt in vatten också för hela golvmattan och allt bakom instrumentpanelen var blött också, blötare än vad det blir av värsta tänkbara kondens.

Tror dock inte att själva boxarna stått under vatten, men reläna i botten på lådan har definitivt gjort det, återkommer som vanligt med mera info eftersom, blir inget skruva förens till nästa vecka nu tyvär.

Visa användare
133
Dressa
850i -91
aha,då var det dig jag körde om strax före fränsta på lördagkvällen.undrade just vad som hade stoppat en e38 så den var tvungen att bogseras,kändes helt ok då jag såg att den dragande bilen också var en bmw.snygg färg på e38àn föresten.

DRESSA
Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

Ja det var nog jag det! Fjordblå metallic heter färgen.

Har börjat förbereda mej inför titthåls-kirurgin, var ganska rörigt att få någon översikt på de relän det gäller så jagsammanställde de utspridda ritningarna till en för de relän som sitter tillsammans under styrboxarna. Jag tog inte med ABS-reläet för det systemet funkar nu efter att ha satt dit alla kablar riktigt.

Bild på kvällens skiss: Länk

Hur svårt kan det vara nu? :-)

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Hjälp... 8/

Men det är väl bara att försöka.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.