|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Enligt kopplingsschemat till M73, kan inte kolla på bilen förrens i helgen, så jag kan inte verifiera att det stämmer. Tändspoleens anslutningar: 1. 1,5 mm2 skärmad svart till pin 49 på den sidans DME (Output ignition coil) 2. 1,5 mm2 svart till pin 44 på den sidans DME (Signal Ground) Via en förgrening X69101 där kabeln in på DME blir svart 0,75mm2 och ett motstånd via en brun kabel på 1,5mm2 går till ground distribution X6452. 3. 2,5mm2 grön till pin 2 och 3 på tändningslåset via förgreningen X203 och X6825 EWS2 går in på pin 10 på DME och kommer från pin 4 på EWS-modulen, som sitter på vänstra sidans hjulhus någonstans. Någon som vet hur den signalen ser ut? Är det en can-signal eller en 12v-signal, vore ju lite för lätt att stjäla dom om det vore en 12v-signal gissar jag.... *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
|
Sprang ut med ficklampan då jag vart lite nyfiken, kabelfärgerna till tändspolarna verkar stämma! Men det tråkiga var att break outboxen jag har lånat verkar inte passa dessa styrdon, var givetvis fler pinnar på BMW-boxarna... *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
|
Eftersom du känner bensindoft så är jag ganska säker på att EWS låst upp. DME på -95> är även så inteligent att när tex en spridare strular så släcker den ner spolen,och om spolen eller stift haltar så stänger spridaren ner. Tänk på detta när du kollar gnistan om du tex har halvtaskig jordning på stiftet så stänger DMEn ner. Mitt tips är batteriet,även fast det är nytt så gör en ordentlig genomgång av skor o dyl och ta även hjälp av ett xtra batt när du nöter. Så prova att öppna spjällen och nöt på ett tag så får vi se. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Hmm, mycket intressant info Micke! Redan när jag köpte bilen i somras upplevde jag det som att det inte var riktigt den satan anamma man vill uppleva i startmotorn, men det räckte ju med att den snodde runt ngt varv så kom skönsången till liv. När man körde startmotorn så lät det nästan som om batteriet var nästan tomt, går ju inte ljudet att beskriva med ord men tänkte att batteriet var dåligt och så länge den går igång, vilket den alltid gjorde så är det lugnt, byter batteriet till våren.... Men nu med nytt batteri och med startkablar av grövre kaliber på batteriet och en trött 525 varvandes så upplevdes samma sak, inte riktigt den fart man vill ha. När jag kollade gnistan så kollade jag även att jorda både i motor och kaross. Ska i morgon (idag) prova med ett extra batteri parallellt med startkablar direkt på blocket och pluspolen som finns i motorutrymmet. Styrdonen har legat på torken i lägenheten nu ett tag, men alla relän som sitter i samma datasal ska jag gå igenom också. Kolla efter fukt och oxidering. Tänkte gå igenom jordningarna också, det finns ju en del sånna.... Det som talar emot att ews har slagit av är att allt verkar fungera utom just tändningen, ews ska ju klippa startmotor, spridare och tändning. Enligt kopplingsschemat är ews en signal som är parallellkopplad in till respektive styrbox för vänster och höger halva av motorn. Fast dom här motorerna ska ju gå igång på en "halva" om den andra anses vara "oduglig" så att något har hänt innan de två dme-boxarna är ju mycket tänkbart. Återkommer med bedrövelser eller jubel i morgon! *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
|
Länkar in 3 av liknande problem jag haft,nu är ju detta M50 men du har ju liknande system bara dubbelt upp sas. Länk Länk Länk Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
| Galant Turbo: Min stora röda 12V-ledning som går från batteriet till startmotorn (gissar jag) var sönderärjad till mer än 50% på ett ställe bakom bagageklädseln. Du kan ju ha något liknande någonstans om du upplever att den snurrar dåligt trots starthjälp med motorn igång och grova kablar. | |
|
Bra tips Johan, skall kolla det! Men nu har jag lagat till det ordentligt :-) Om inte startspärren var ett problem innan så är den det nu! Nu händer inget när man vrider till startläget. Boxarna har legat inne på upptining och urtorkning några dar. Kollade i dom också och dom såg ju faktiskt torra och fina ut innuti, bara utsidan som oxiderat lite. Kollat genom och fixat de kontaktytor som var oxiderade i "datahallen" och satt tillbaka allt, sen vart det natta... Antar att nycklarna måste paras ihop med styrboxarna för att den skall starta, hur gör man det? Med Carsoft kanske? Ska söka lite nu, återkommer.... *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
|
Var ett tag sen nu men jag tror det är nåt sånt här,, I nyckeln sitter chipet med 2coder en är unik och den andra ändras varje start. När du stoppar i nyckeln så läser EWS den unika coden sen frågas den efter den förendliga. Om EWS får klartecken från båda så låser den upp DME med en codad signal. Vet att det finns nånstans runt 100miljarder alternativa coder. Chipet i nyckeln kan dö och batteriet har inget med överföringen o göra. Har du provat en annan nyckel. Annars så vrider du på första läget och gör halt där i 1 min,fortsätt sen till läge 2 och vänta 1 min sen kör du starten. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Ett steg fram två tillbaka, tre steg åt sidan och snurra runt lite. Det är min felsökningsdans som jag ska söka mönsterskydd på... Provade den andra nyckeln jag har och det var ju samma sak där, men jag tror jag omedvetet gjorde det du beskriver i sista stycket Micke. För plötsligt så funkade det men problemet kvarstår, ingen gnista! SKruvade ur ett stift och det var genomsurt. Gjorde om gnistkontrollen för att vara säker, och nu är jag säker -ingen gnista! Spridarna pulsar ju uppenbart iaf. Så det ligger nog fem liter bensin i avgassystemet nu. Har även dubbelkollat att jag har 12v och jord till spolarna, och det har jag. Provade med en fluke att mäta frekvensen på insignalen, den visade runt 5Hz, skulle haft ett osciloskåp för det här men det har jag inte. 5Hz känns inte rätt, provade att mäta växelspänning men fluken klarade tydligen inte av att tolka en fyrkantsvåg som växelspänning. Eller så är det så "enkelt" att signalen dit inte finns, är nog troligast. Vad kan det vara som gör att styrboxen inte skickar signaler till spolarna men skickar till spridarna? Vevaxelgivarna var man ju inne på men då borde ju inte spridarna pulsa samt att oddsen att båda givarna skulle balla ur är ju mycket liten tycker man. Oavsett vilket givarfel det kan vara är det ju osannolikt att det skulle ske på bägge halvorna samtidigt. Nu blir det gravöl... *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
|
Hm klurigt läge detta, I DME sitter transistorer på runt 80amp som driver spolarna,1 till varje spole och i ditt fall bör det sitta 6st transistorer i varje DME. Men EWS låser ju upp så det borde vara full fart ut så att säga,det som skulle kunna strula till det är impulserna. Du nämde att bilen stått fuktigt?hur ser det ut på spolarna mot vevaxeln är det mkt skit där.Bara en tanke men en spole som är full med skit som dessutom blivit blöt är inte så bra på att plocka pulserna från veven. Prova att jaga dom blank med en trasa,borde gå bra utan o plocka bort dom. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Det sitter kamaxelgivare på den också va? ger dom signal? /Mats J |
|
|
Köp en rep-handbok på www.bokus.se (tror rätt ww-adress). Finns numera och den är bra. Kostar runt 800 och alla elschema är med. /S |
|
|
Mats: Kamaxelgivare/arna ger andra signaler,en trasig sån kan jag inte tänka mig slår ut gnistan,men den gör att bilen missar och går allmänt risigt. Så börjar dina 750in bete sig som en marskatt kan du rikta dessa en blick. Jag tippar att Galants bil lider av nån form av spänningsprob,eller kan det vara så enkelt att stiften dött surdöden. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Mina 750 har inte kamaxelgivare, dom har givare på tändkablarna istället. Det gör tändkabelsatserna rätt dyra... Men stift kan paja som du nämner. /Mats J |
|
|
Bilen har givarna på tändkablarna som på e32. En tändspole per cylinderrad och ett fördelarlock per cylinderrad. Rätt omodernt faktiskt. Har inte kollat något mer på bilen idag men vevaxelgivarna måste jag nog kolla upp. Tycker det är märkligt att den pulsar spridarna om den inte får någon signal från dessa dock. Kanske är så att när motorn går på startmotorn så går den inte på det vanliga mapparna utan har en fast bränslemapp utan varvtalspåverkan. Gnistan har kollats med nytt stift samt ett av de som sitter i så det skall inte kunna vara problemet, fast sura är dom ju nu iofs. *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
|
Kom på att jag inte fått till livedata från carsoft att fungera, det hade ju varit intressant att ha. Måste motorn gå för att det skall funka? *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
| Är det inte lättare att riva ut allt och trycka in dubbla turbos? =) | |
|
Galant:Live datan går att läsa men det visar ju inte så mkt (men prova på starten samtidigt) Men en annan grej som du skriver att bilen har 2 tändspolar,så du menar att M73 ser lika ut som gamla M70.Nu ska jag väl erkänna att 12an är den motor jag skruvat minst med. Men isåfall glömmer vi transistorerna i DME. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Johan_S, antar att du redan vet om att det står en V12 dubbelturbo i garaget :-) Dock inte provstartad än men det är nära nu, hehe. Gjorde rent vevaxelgivarna men det vart ingen skillnad. Gick igenom varje jordpunkt och pluskontakt jag kunde hitta. Gjorde rent och smorde upp. Laddade upp med osciloskåp och vart lite osäker vilken av pinnarna som var signal till spolarna, tog multimetern och insåg att jag inte hade någon matning längre.... Men va f-n, har konstaterat att jag har det flera gånger, men inte kunnat mäta signalen förrens nu. Mäter på styrboxen där spänningen skall gå ut till spolen, -jupp 12,3 volt. Kollade snabbt schemat ihen, och från tändningslåset grenas matningen till spolarna och styrdonen. Avbrott eller glapp där alltså, jag gissar på det senare. Problemet är att jag har ju bara kopplingsschema och det ser ut att vara två förgreningar där krämen kan försvinna, blir till att följa kablarna tills de går ihop helt enkelt!. Men man är ju inte feg så jag tog en kabelstump, tjuvade in mej på spolarna och tog spänning från pluspolen i motorutrymmet. Startade på första varvet och lägger ut två HC-korvar (Vitrök) utan dess like. Men den går klockrent och svarar rappt på gasen, -DELSEGER! Ingen kan påstå att M73 har lätt för att sura ner sej i alla fall!, jag har fyllt den med bensin i cylindrar, stift, avgassystem och troligen även oljan. Men så fort gnistan kom så gick den direkt. Katalysatorerna lär ju må mumma av det här.... Men vad hände egentligen då? Som vanligt vid sånna här jobbiga fel så är det flera saker som spelar in, troligen var det oxid och dålig kontakt lite överallt, jag lyckades fixa det mesta men lyckades tydligen även förvärra lite då matningen försvann till spolarna. Men nu går den flytta på iaf och det är ju underbart! Tackar alla inblandade för hjälp med tips och idéer, jag återkommer givetvis med hur det går med den slutgiltiga operationen. *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
|
Bra jobbat! Mina bilar: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.