AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
15.185

750 e38 -96 Startar inte efter batteribyte

Sida 1 av 4
Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

Måttligt nöjd att dörrlåsen inte ville funka i minusgrader men de är uppsmorda och verkar funka okej. Men det är ju till föga glädje då aset inte startar.

Har stått avställd för att slippa få salt på sej, men man vill ju höra sången ibland ändå, batteriet hade dragit ut, så nytt installerades. Sen är det helt kört att få igång den. Startmotorn går men inget liv, luktar lite bensin när man har kört starten ett tag.

Har inte tillgång till ngn carsoft -utrustning, än. skall investera i det nu tror jag...

Det jag undrar är om det är något som brukar behövas göra när den varit tom med ström? Kan det vara ngt med immobilizersystemet? inget extralarm monterat. Har sökt lite på forumet men inte hittat ngt som stämmer på detta.

*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

Kom på nu att bilen varnade för låg batterispänning i nyckeln! Men själva transpondern i nyckeln är väl inte i behov av spänning? Den går ju på startmotorn och luktar bensin, orginalsystemet slår väl av allt när inte transponderkoden inte stämmer?

Måste ha igång bilen i veckan :-(

Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Bilen skall starta fast batteriet i nyckeln är slut, batteriet är bara till fjärrlarmet

Trasig bränslepump verkar var de enda välkända felet när en 750 E38 inte vill starta, men luktar de bensin borde det ju inte vara de...

Länk

BMW CS #5139
Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

Ja så skall det ju vara tycker man, lär ju ta ett tag innan man får hem felkodsverktyget. Ska bli intressant att se om det finns nogot att avläsa.

Men jag vill ha igång aset snabbare än så. Kanns ju som att det är osannolikt att något hänt som inte har med "strömavbrottet" att göra. Har inte hunnit kolla om den har gnista och sånna grundläggande saker, men jag är ju övertygad att något hänt när den blivit tom på ström.

fb
193
fb
525 IXA Touring -93
750iA -89
750iA -95
3.0 SA -75
Till min e38 följde en "Zusatsbetriebsanleitung" som ersätter beskrivningen av startspärren i den vanliga användarmanualen.
Enligt den så kommunicerar tändningslåset med elektroniken i nyckeln, så att bilen bara kan startas
med en nyckel som initialiserats mot tändningslåset i fråga.
Om en nyckel har varit strömlös i mer än 1 minut, så förlorar den programmeringen och måste initialiseras igen.
Om jag har förstått tyskan rätt, så verkar det ju vara ngt mera avancerat än en passiv transponder?
Det som trots allt talar emot att nyckeln är problemet, är att beskrivningen säger att tändning,
bränslesystem och STARTMOTOR skall vara spärrade.

Mvh
/fb
Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

Har fått hem CarSoft 6.5 -utrustningen nu, men programmet avbryts för att det "utfört en förbjuden åtgärd" så fort jag kör en analys.

Sökte lite runt på nätet och det verkade kunna hända om man lyckats hitta en kass version att ladda ner. Jag kan inte ladda ner själv till denna dator? Hur gör jag? Kan någon hjälpa mej att fixa en fungerande 6.5-mjukvara?

-Slänger snart en fackla i bilen...

Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

Har fått programvaran att fungera till slut, får dock koderna på tyska.

DME/DDE: hade inga felkoder
Inst. Cluster: 3F Überstrom in instrumentroimkreis
EGS: 160 Can Time out ABS/ASC
LCM/CCM: 40 Termische Ol niveau sensor

Känns inte som om ngn av dessa kan göra att skiten inte startar. Vad betyder förkortningarna föresten?

Nytt batteri på 100Ah installerat, tycker dock inte att det är så bra fjong i starten ändå, har det aldrig varit iofs...

Luktar lite bensin när man tuggat en stund, kan det vara så ynkligt att den surat ner sej vid första försöket att starta när strömmen var låg? Det var ju 2 månader sen! Blir till att köra den gamla hederliga felsökningen, kolla gnista osv...

Nu börjar den bli billig! :-(

Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Den ger ju en felsignal på oljenivåsensorn, det kan ju vara så att den inte vill starta om den inte har koll på oljenivån.
Men luktar det soppa så är det väl gnistan som saknas, eller som du säger, den har blivit sur (på dig?). Men det borde ju hunnit torka bort på två månader...

/Mats J
Visa användare
393
bmw750ia
BMW520dA (E60) 2008
Byt soppa.
Är den sedan mappad/chippad så är den ännu känsligare.
Har tyvärr samma problem med min MC nu som jag startade för ett par veckor sedan, men igensurad och död nu.

Har du surat ned V12:an så har du lite att göra om du vill rensa cylindrarna från soppa genom att plocka stiften.

Det har jag med med MC:n där jag måste ta bort tank, luftkåpa mm. för att komma åt. Tar ett par timmar som man hade förhindrat med enkla knep.

Lufttemperaturen (i helgen 9 grader) är inte optimal för antändning av bensin. Särskilt inte gammal sådan (det är kolväte) som endast klarade sig en månad i min gamla MC för att inte gå bra eller inte alls.

/S
Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

Tackar för alla tips och råd! Oljenivåsensorn verkar vara en bugg i programmet har jag insett efter att sökt bl. a. här på autopower. Den gör inte så att bilen inte startar i vilket fall som helst, inte på m70/e32 iaf. Har aldrig hört att den skulle göra det på någon bil, vore nästan lite farligt. Den varnar inte för något i displayen heller, jag har bytt batterierna i nycklarna så den varnar inte för det heller nu.

Soppan är ny och fräsch, den borde inte vara så kinkig på det heller tycker man. Har ju inte stått så länge.

Gjorde en snabbkoll nu och den har ju faktiskt ingen gnista! WTF Vad kan orsaka det utan att den ger felkod? Vevaxelgivare/kamgivare osv borde ju sätta felkod direkt.

Har blivit ganska mycket kondens i den när den stått, man skulle ju kunna tänka sej glapp pga ärgning, men ännu igen, detta borde ju ge felkod. Kollade att det inte kom någon gnista direkt från spolen också, -det gjorde det inte.

Vet någon med säkerhet hur imobilizersystemet hindrar bilen från att starta? Borde gå på mer än tändning...

Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

Ojojoj, vad det vart tråkigt och jobbigt nu. Är ju inte kul att felsöka utan kopplingsschema, jag har gått helt bet på att hitta det på nätet. Till e34 och e32 har jag allt man kan behöva och en hel del till. Tips mottages tacksamt angående e38!

Men det tråkiga, - i mörker och kyla lossade jag locket över styrdonen, satan vad kondens! Aldrig sett liknande, rann om kablar och relän. Tog ur de fyra styrdonen och tog in dom på upptorkning. Relän och prylar där skulle nog behöva bytas/renoveras också. Blir så trött, hur fan kan det vara så dåligt konstruerat...

Verkar ju vara mycket fiifigt att sätta relän och styrboxar med kontakterna uppåt och placera dom i en otät låda.

SKITBIL! Skall smälta ner den och gjuta en 2tons fallos av den...

Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

Hade jord och matning fram till tändspolarna iaf. Men varför är det tre kablar, inbyggd tändmodul?

go
141
gotis
730-94 E38
Här finns scheman, dra i gardinerna bara.

finns bara elschema till 750 iL 94 dock.

Länk
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Hej, Tittade runt lite i TIS men hittade ingen kioskvältare.
Oljenivå sensor problemet är beskrivet så att när säkringen (nr22) går så tappar även lådans P & N switch förståndet och kan inte avgöra hur växelväljare står och medger då inte start. (Men då går ju inte startmotorn heller). Felaktig loop-antenn i tändningslåset eller defekt tranciver till imobilizern låter som möjliga fel. Har du provat med någon reservnyckel föresten? Typiska felkoder för imobilizern är "EWS signal fault" eller "DME-EWS interface" Mer små saker man kan lära sig från TIS är att bilen kontinuerligt drar 800mA om man låter nyckeln sitta kvar i tändningslåset.
go
141
gotis
730-94 E38
Hmm, eller här?

Länk
Visa användare
393
bmw750ia
BMW520dA (E60) 2008
Ang soppa så tankade jag ny, fräsch o slog på i MC:n=död efter det +reservkraftverket som nu är ännu dödare (det går på sur fisksoppa i vanliga fall).
Fick en dunk sketsoppa på Jet i Karlshamn.
Garanterat. Vatten i?
Stämning pågår...

/S
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Ang nyckeln så kan du läsa min tråd Länk

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mercury Monteray -56
Och här finns lite info om DME som borde vara snarlika på dessa bilar. Länk

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

Gotis, kollade första länken och tog hem det som fanns, var inte så mycket dock tyärr. Den andra länken fick jag inte till att funka, säger att jag inte uppfyller systemkraven fast jag gör det, skall prova lite mer.

bm750ia, surt med soppan! Jag har råkat ut för samma sak på Jet två gånger! Sista gången var bara några veckor sen med 525an, gick 100meter efter tankning sen vart den helt slö, bytte filtret och den vart körbar men går inte om man gasar fullt, troligen är silfiltret i tanken ajöss också. Tänker aldrig mer tanka på Jet. Men det är inte problemet här, gnistan finns ju inte ens.

powertoy, Tackar för att du kollade! Jag har inte fått till att installera TIS, ska prova lite mer med det när jag har tid. Har provat med två nycklar, men av vad jag läst mej till så ska imobilizern bryta även startmotorn, den går ju och den verkar pulsa spridarna, spänning till tändspolarna har jag också. Oljenivåsensorn verkar vara en bug i programmet då de flesta verkar få den med Carsoft.

Jag har ju ingen gnista, där är problemet, men varför återstår att utreda. Jag har en breakout-box nu från Bosch som jag kan koppla in mellan styrboxar och kablage så jag kan mäta vad som händer (eller inte händer) med boxarna inkopplade och utan att bryta i kontakterna. Jag misstänker att det kanske inte ger så mycket, troligen har någon krets inte spänning pga av kondens och oxidering. Jag har hittat kopplingsschema till 850 med M73-motorn så motorelektroniken borde vara den samma. Ska fördjupa mej i felsökningen i helgen, uppdaterar eftersom.

Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

trucker, intressant läsning! Du han posta innan jag skrivit klart där. Men skillnaden på dessa bilar bl. a. är att de har en tändspole per 6cyl och ett fördelarlock för varje cylinderrad. Det är alltså 2 separata DME-boxar och en EML-box, -kul... Jag har matning fram till spolarna, den går direkt från tändningslåset, själva signalen från styrboxen, pulsad jord vet jag ej än. Har ingen ström där bilen står och kan inte koppla in osciloskåp. Men jag har 3 anslutningar in i spolen, vet ej vad den 3e är, förkopplingsmotstånd??? Är väl ingen tändmodul inbyggd i spolarna vad jag vet eller?

Vad det gäller nycklarna så har jag bytt batterierna, och eftersom allt utom tändning verkar funka så tror jag inte att det är dom, men vem vet...

Sån här felsökning är rätt kul, när det inte är ens egen bil som man vill ha igång snabbt! Sen att den står ute utan tillgång till ström, värme eller belysning gör det ju inte roligare direkt heller...

tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mercury Monteray -56
Ser anslutningarna ut,,
1jord (brun)
2ews (grön)
3ut från dme (transistor) svart

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.