|
|
|
|---|---|
|
Hej Har en 520i-94 som kamkedjan gick av på bilen har gått ca21000 mil. Undrar om någon här vet om toppen klarar sig när kamarna står still och veven går runt(Finns det något spel mellan kolv i topp och öppen ventil) | |
| Du får nog demontera toppen o kontrollera lite,själv tror jag det blir billigast att byta hela motorn alt en 2.5liter,finns gott om ganska billiga m50 motorer på annonser osv | |
|
här demonteras det en 520-94 Länk |
|
| Tack det var en bra länk .Det blir att byta motor. | |
| Om kedjan har gått av har nog motorn mest troligt gått betydligt mer än 21000 mil så det är nog bästa att byta den mot bättre beg en föregående förslag. | |
|
Hewi, EXAKT!! Jag har personligen aldrig hört talas om någon kamkedja på en BMW som gått av etfer 21000mil, BMW lämnar ju själva någon form av rekomendation att byta kedja efter 30000mil, men den ska normalt hålla livet ut dvs från 30-50' mil, förutsatt att bilen sköts och framförs normal, men oavsett vilket låter 21000mil inte troligt! |
|
| Kollat så att kamaxen är rörlig? Är det ett kedjebrott kan det ju bero på överbelastning om något lager skurit eller så. Har åkt mycket dieselmerca och när kedjorna blev riktigt slitna kunde de kugga över vid start innan sträckaren fått upp oljetryck , med efterföljande kollision mellan kolvar och ventiler . Detta p.g.a att de förlängdes efter 40-50´mil. Även insprutningspump och kamtider halkade efter. Men kedjebrott var ovanligt. Jag körde dock 40`mil utan byte och det gick bra. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.