AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
10.161

Indraget körkort under prövotid?

Sida 2 av 3
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Thorssa,
Jag kollade lite till på skoj.
Formellt ÄR det faktiskt en ansökan du skickar till vägverket för att få tillbaka kortet - låt vara att den är på samma blankett som grundhandlingen för tillverkning av körkortet.
Info finns på Körkortsportalen--> Länk
xt
38
xtreme
Dodge Viper 95
Audi RS4 07
Volvo V70R 98
Volvo 965 Ambulans 94
Det komiska i det här fallet är att jag tjatat 100 gånger: Lägg dig 29km över tillåten hastighet. Men lik förbannat ska det upp i 31-39km för fort - ALLTID!

Så lite "rätt åt henne" är det faktiskt...

Det tråkiga är att det drabbar hela familjen - finns det något fall där man med olika intyg lyckats ta sig ur problemet?
La
133
Laths
M3 GT -95
W2k; Jag förstår ditt resonemang...men än då inte...

Det är oki att få indraget körkort och straffas för sitt brott inom 5 år av en överträdelse som inte skadat någon... Men att misshandla en person så får du bara 6 månader. lite skev värld vi lever i.

Thorssa; Varför skulle det vara en myt?

Christofer
La
133
Laths
M3 GT -95
xtreme; Tyvärr måste jag meddela att det inte finns något du kan göra... om du inte känner högsta hönset på länsstyrelsen.

Tyvärr har jag varit i samma sits och fick bita i det sura äpplet i 13 månader.
Hoppas hon lär sig en läxa av det... Det är tråkigt och säga så för jag vet exakt hur nedstämd jag var efter det hade hänt mig.

Christofer
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Laths: Jag instämmer helt och hållet i att straffen för våldsbrott är för låga. Men vad det har med fortkörning eller prövoperiod att göra förstår jag inte alls...? För misshandel får man fängelse, det ska jävligt usel körning till för att hamna i finkan för en trafikförseelse tror jag. :)

Wilhelm Svenselius
xt
38
xtreme
Dodge Viper 95
Audi RS4 07
Volvo V70R 98
Volvo 965 Ambulans 94
Det sjuka är att jag faktiskt känner högsta hönset på Länsstyrelsen! Tyvärr är det inte han som sitter med körkoten...

Tror inte att jag vågar ringa honom....
I detta fallet kanske det är bättre med kompisar på LTG. Skulle se ut det, om landshövdingen började med körkortsärenden. =)

3,0an fick vila när jag åkt 110 på 70 väg, fick själv åka buss 2 månader (Dalarna-Göteborg). =0

I övrigt håller jag med Bianca.

Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone.
"Det komiska i det här fallet är att jag tjatat 100 gånger: Lägg dig 29km över tillåten hastighet. Men lik förbannat ska det upp i 31-39km för fort - ALLTID!"

Urshäkta men hur man rekommendera någon att lägga sig 29 km över hastighetsgränsen.
Lägger du dig 29 km/h över enligt din mätare så kan det lika gärna vara 27/h km för fort eller 31 km/h och då blåser du kortet.

gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Ursäkta, men att rekommendera någon att lägga sig si eller så mycket över hastighetsgränsen framstår inte som särskilt moget eller ansvarsfullt.
Må så vara att man tycker hastighetsgränserna är för lågt satta, men eventuella överträdelser tycker jag nog var och en får ansvara för helt själv.
Om man nu nödvändigt ska köra för fort, är det dessutom klokt att köra max 24 över (eller 14 på 30- och 50-sträckor) eftersom överträdelser på 25 km/h och mer oftast leder till en varning. Andra gången det händer blir det ingen varning, utan återkallelse.... (fråga inte hur jag vet!). Även fler än tre 'lindriga' (1-24 km/ över) fortkörningar inom en tvåårsperiod leder oftast till återkallelse.
Så förutom de uppenbara riskerna med att köra fortare än lämpligt (för er som undrar menar jag riskerna att skada sig själv eller andra), så riskerar man sitt körkort lättare än de flesta har klart för sig!
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Lahts: Eftersom det varit ett rykte som cirkulerat i många års tid men det finns ingen verklighetsanknytning i det.

gunnare: Att överträdelser på 25 km/h eller mer leder till en varning ställer jag mig frågande till. Och att två sådana leder till återkallelse är jag också tveksam till. Länsstyrelsen kan dra tillbaka ditt körkort för i princip vad som helst om de anser att du inte är lämplig att köra bil men just den gränsen är helt ny för mig, vart har du fått den informationen? Det ska ju i de flesta fall krävas minst tre trafikbrott under en tvåårsperiod för att kortet ska återkallas, har dock en kompis som klarat sig utan återkallelse även i ett sådant fall.

Man ska sikta på att vara bra!
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Håller med bianca och gunnare.

Har man kört för fort får man väl ta konsekvenserna. Alla vet vad som händer om man blir haffad.

Förstår inte varför skall man kunna slippa påföljder genom att slingra sig och "överklaga" och skriva ihop "snyftbrev" om arbete och barn osv?

Mats
BMW CS #5847
Frågar du mig ska hon inte lägga sig 29 km/h över gällande hatighet heller... Hur svårt är det egentligen att hålla gällande hastighet?? De finns ju en anledning till att vi har hastighetsbegränsningar och även om man kanske inte tycker det som står på skylten är en vettig fart så får man ju trots allt följa den.

Har man svårt att acceptera de fartbegränsningar och regler som vi har i trafiken ska man inte ha körtkort över huvudtaget... Speciellt om man anser att de bara gäller för alla andra men inte "mig".

Ni
371
Nitrious
540iA Touring 2002 titansilver
X5 4.6is 2004
320d Xdrive Touring 2017

dessutom i motorcykelväg:
K1100LT
K1300S
RnineT Racer
Angående tiden, dom plockade mitt kort för 120 på 50 väg i tätbebyggt område, 4 månader, helt klart schysst, då det var mitt i natten och inga andra trafikanter i närheten, förutom polisbilen bakom då förstås....
4k lättare blev plånboken, är nog det som svider mest.....

Vet att jag gjort fel och jag står för det, om två månader är jag tillbaka på vägen som en säkrare förare=)

"I'd like to consider my BMW as a scaled down version of god"
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Delorian skriver: "Lägger du dig 29 km/h över enligt din mätare så kan det lika gärna vara 27/h km för fort eller 31 km/h och då blåser du kortet."

Jag tror väldigt få bilar visar för mycket på hastighetsmätaren jämfört med verklig fart. Jag tror t.o.m. de ställer de lite under just för att undvika detta. Man kan nog snarare ligga 35-40km/h över på många bilar och ändå komma under "körkortsgränsen". Så tar de kortet har man ofta kört en hel del för fort, minst ca 145-150km/h på 110-väg.

Sen så för att citera en polis som var lite fyndig: "Åker man dit två gånger för mindre fortkörningar under ett år så får kortet vingar, men det behöver inte flyga för det."

Mvh Johan
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Thorssa,

att man kan få (och oftast får!) en varning för en överträdelse på 25 km/h VET jag av egen erfarenhet. Jag VET också av egen erfarenhet att två sådana 'incidenter' leder till återkallelse. Behöver du ytterligare bevis så kan jag åstadkomma det också.
Dessa varnignar som det pratas om vart skrivs dom upp?

Trodde det var böter eller indraget körkort (med böter förståss)

Ni
371
Nitrious
540iA Touring 2002 titansilver
X5 4.6is 2004
320d Xdrive Touring 2017

dessutom i motorcykelväg:
K1100LT
K1300S
RnineT Racer
Det är länstyrelsen som höttar med näven när man får en varning....
Dom är nog rätt noga med att skriva ner det....

"I'd like to consider my BMW as a scaled down version of god"
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Nitrious,

för att vara petig är det länsrätten som meddelar körkortsingripande i form av återkallelse eller varning. Länsstyrelsen administrerar det hela.
Alla körkortsingripanden noteras i trafikregistret (sammanslagning av fordons- och körkortsregistren) och finns kvar 'forever'. Däremot är det bara noteringar nyare än två år som ska tas i beaktande vid ev. nya förseelser.
Gunnare: NEJ; en handläggare ( dvs tjänstman) på Länsstyrelsen beslutar om indraget kort däremot gör du en ÖVERKLAGAN till länsrätten om att det är ett felaktigt beslut att ta ditt kort

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Gasar-Magnus,

du har rätt - det är Länsstyrelsen som beslutar om körkortsingripanden, och länsrätten som handhar överklaganden. Dvs i praktiken blir det länsrätten som beslutar, för jag kan inte tänka mig att någon avstår möjligheten att överklaga... ;-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.