AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
10.153

Indraget körkort under prövotid?

Sida 1 av 3
xt
38
xtreme
Dodge Viper 95
Audi RS4 07
Volvo V70R 98
Volvo 965 Ambulans 94
Min hustru är av den uppfattningen att hastighetsskyltarna bara står vid sidan av vägen för att tala om hur fort alla andra får köra. Dessa regler gäller alltså inte henne...

Polisen var dock av en annan uppfattning och här om dagen gick det i 112km/h på 70 väg. Civilaren hon blåste om hade en pilot och filmade dessutom. Han skrev ner till 105km/h och behöll hennes kort.

Trots att jag sagt åt henne att aldrig skriva på något gjorde hon den endå!

3600:- kostade detta roliga...

Nu till frågan, eftersom att lilla damen bara haft kortet 10 månader blir det väl att ta om? Får man både skriva och köra upp eller räcker det att köra upp?

Är det förresten någon ide att börja skriva massa brev för att indragnignen ska hävas? Har det hänt i världshistorean att någon lyckats får tillbaka kortet?

Polisen gissade 2 månader - ska man tro på det?
Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
Ta om dvs både uppkörning och teori tro mig jag vet ;)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Hon får som sagt göra om båda två. Har kompisar som varit i samma situation.

Visa användare
601
p-car
03.5 M3 SMG
som cado säger!
(erfaren men bara lite klokare idag)
xt
38
xtreme
Dodge Viper 95
Audi RS4 07
Volvo V70R 98
Volvo 965 Ambulans 94
Ok, och tiden då? Är det 2 månader?

KAN man ta sig ur skiten på något sätt? Jag menar de där med arbetsgivarintyg, kan det göra att hon får kortet igen?
In
799
InfiniteObscurity
E61 520d -08
F11 520d -11
Tiden kan variera rätt ordentligt, mycket beror på området hon körde för fort i. 70 väg mitt ute i skogen är inte samma sak som 70 väg i tättbebyggt område. Dessa omständigheter spelar roll om dom finns med i polisens rapport.

Ett intyg ifrån arbetsgivaren, att man har ungar och andra omständigheter spelar också en roll i hur länsstyrelsen ställer sig till spärrtiden som din tjej kommer att få. Vissa överträdelser har en minimumtid. Tex grovt rattfylleri har en minimum spärrtid på 1 år. Vet inte riktigt vad din tjejs överträdelse har för minimumtid. Men dom flesta jag känner som blivit av med kortet under liknande förhållanden har fått varit utan det i 3 månader.

Kan hända att hon måste ansöka om nytt körkortstillstånd också innan hon får börja ta om kortet, den processen kan ta lite tid. Körkortstillstånd efter att man blivit av kortet kostar 1670:- Sen kostar det 500kr för ett nytt körkort.

Så utöver lidandet att vara av med körkortet så kostar det en hel del pengar också.
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Du får ursäkta, men med den konstiga inställningen tycker jag att din hustru får skylla sig själv,och det är lika gott åt henne..

citat" hastighetsskyltarna bara står vid sidan av vägen för att tala om hur fort alla andra får köra. Dessa regler gäller alltså inte henne..."
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Ang. tiden så fick jag 1 månad för en fortkörning som på papperet var 105 på 70. Mitt brev till Länsstyrelsen kan du läsa här: Länk

Man ska sikta på att vara bra!
La
133
Laths
M3 GT -95
Jag vågar påstå att ni alla har fel.

Om man kör för fort och "enbart" får böter så händer ingenting mer än 1 prick i protokollet. Däremot om man kör så fort så att de tar körkortet så måste hon ta om det.

Har man ingen prövotid så är det normalt sett ett snitt på 3 månader.
Jag kan ju dock har fel.

Christofer
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Precis vad jag också hört, om man har prövotid kvar så gäller nytt teoriprov och ny uppkörning vid indraget körkort - och om övningskörningstillståndet från länsstyrelsen har blivit för gammalt så behövs ett nytt därifrån igen...

Mvh
Visa användare
1.981
Thorssa
Lahts: Vad pratar du om? Hon körde 105 på 70, dvs hon har kört mer än 31 km/h för fort och då ryker kortet! Polisen tog ju även kortet på plats.

Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Nu minns jag inte hur lång prövotiden är, 3 eller 5 år? Men hon kommer loosa kortet och få ta om det. Därav namnet prövotid.
Laths: blanda nu inte ihopa saker och ting här:

Rättväsensdet ( polis/åklagare) ger böter OCH meddelar utfärdaren av kortet ( länsstyrelsen i det län du tog kortet) om det inträffade och LS tar sedan och beslutar om lämplig återkallelse tid. Återkallelsen är inte ett straff utan en "säkerhetsåtgärd" (Sverige är ett av få länder som har detta dubbla bestraffningsystem)

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
Erfaren men ganska så mycket klokare nu ;)

Farbror blå klockade mig 162km/h på en 90 väg för det fick jag 6 månader körförbud och 5000kr det var år 2000. När dem 6 månader hade gått ut ja då var det bara att börja om.

Jag kan ju tilläga att jag hade körkort i 22 månader vid det tillfäle, hade detta hänt 2 månader senare ja då hade jag fått kortet tillbaka efter sex månader.
La
133
Laths
M3 GT -95
Thorssa:

jahaa.. de behöll kortet... jag trodde hon fick behålla kortet. Då är det en annan sak.

Gasar-Magnus; vad vill du komma fram till? Ditt inlägg är helt irrelevant.
Visa användare
1.981
Thorssa
Snajdaren: Prövotiden är 2 år.

La
133
Laths
M3 GT -95
Dock skall prövotiden förlängas till 5 år. Vilket är rätt så sjukt. Men det är klart de vågar slå hårdare mot bilister än de "riktiga" brottslingarna :)
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Ska jag våga mig på en åsikt, så är det nog bra att din hustru håller sig från vägarna medan hon funderar över sin framfart. Att som nybliven bilförare köra så fort som hon verkar göra, är nog att betrakta som ganska riskabelt både för henne själv och omgivningen - hon ska nog vara glad att hon åkte fast innan något allvarligt hände! Hoppas hon lugnar ner sig lite när hon väl får körkort igen.
Beträffande spärrtidens längd har det ingen som helst betydelse om man har prövotid eller inte. Spärrtiden bestäms av länsrätten.
Har man prövotid så måste man söka nytt körkortstillstånd och 'börja om från början' efter en återkallelse, utan undantag. Har man inte prövotid får man ansöka om att få tillbaka körkortet efter spärrtidens utgång (man får alltså INTE tillbaka kortet per automatik!), om spärrtiden är kortare än ett år. Vid längre spärrtid (vanligt efter t ex rattfylleri eller upprepad grov vårdslöshet) måste man börja om från början oavsett om man haft prövotid eller ej.
En del hjälp och råd finns på Trafikjuristen Länk - tyvärr har han lagt ner sin juristverksamhet, men all info finns kvar på sajten.
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Laths: Ska den? Det visste jag inte. Men det tycker jag låter som en utmärkt idé. Folk som kör som idioter ska inte ha körkort, och det är just i kategorin "nytaget körkort" som de flesta sådana personer finns.

För oss som kör med (någorlunda) sunt förnuft och återhållsamhet (på allmän väg dvs) är ju en förlängd prövoperiod knappast att "slå hårdare". Snarare innebär det att vi får åtnjuta en högre grad av trafiksäkerhet.

Wilhelm Svenselius
Visa användare
1.981
Thorssa
Lahts: Att prävotiden ska förlängs till 5 år är en lång och seglivad myt!

gunnare: Om man tappar körkortet i mindre än 12 månader så får man tillbaka kortet automatiskt. Dock tillverkas ett nytt så du måste betala för det och ta nytt foto osv. Man behöver dock inte ansöka om att få tillbaka det. Tro mig, jag tappade mitt för 1,5 år sedan.

gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Thorssa,

jag uttryckte mig lite oklart ser jag. Man behöver, precis som du säger, inte ansöka om nytt körkort, däremot måste man skicka in de handlingar (foto mm) som behövs för att det ska kunna tillverkas.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.