|
|
|
|---|---|
|
Har en 523iA som rullat 16000 mil på bästa sätt.Kör nu mest korta svängar o märker nu att även efter att den kommit upp i temp drar mellan 1-1.3 vid fiskörning i 80-100km.Trycker jag till o drar ur den så ligger den sedan på rimliga 0.8 vid 100Km. Idag så var det samma sak och det blev en fullgas repa men skillnaden är att den även efter det så låg den på mellan 1-1.2 vid 100Km. Frågan är om det är rimligt att tro att lamdan är så känslig o inte gillar korta glidrundor.Inga felkoder. Lite frusterande att se en förbr. på över litern vid 50-70km. Så här vart det inte innan vintern om det ens kan kallas vinter? Öppen o tacksam för tips. | |
|
Min 528 körde jag utan problem på 0.72l/milen rekordet 0,62 utan att ljuga :) Så din 523 borde du kunna få lätt under 0,8l/milen. När servade du den sist? lambdan kan ställa till dom konstigaste felen annars. |
|
| Vad drar den reelt då? att bara titta på färddatorn kan bli fel om man nollar den ofta. | |
| Ja fel blir det ju inte, det beror ju på vad du ska mäta. Om du ska kolla vad den har dragit från full tank till tom eller om du ska kolla vad den dragit under ett halvår. Så "reelt" är ju en diffus fråga | |
|
Du har väl vinter däck på eller sen ska du veta våta vägbanor drar mer ALLT drar mer om du gämnför med sommarföre så du är lite fel ute,blanda ca1liter 2taktsolja inge biltemaa i en 4-5litersdunk med 2liter 98soppa ruska utav bara F-N slå i det o tanka ca 20liter nu ska du inte ha ngt mycke soppa i tanken innan du gör det annars så funkar det inte gör så 2 ggr sen 1ggr varje månad så ska du se o höra att din bil går bättre det kan jag Garantera om du gör som jag sagt,Perra perrab |
|
|
Det skulle vara första månaden sen 1 gång i månaden attan va jag slant på tangenterna Hi Hi Perra perrab |
|
|
Det verkar som ni missförstår problemet. Kör mycke kortstäckor men den kommer upp i temp oftast. Det visar sej att den då drar mycke tills jag gör en fullgas några kilometer. Efter det lägger den sej på normal nivå. Frågan är:Kan lamdan vara så känslig så den inte gillar täta fiskörningar Inga felkoder,avgasvärde okej vid tre mätningar i år. puts |
|
|
puts: Hur långa är dina korta körningar? Kylvattnet får upp temperaturen på ca 5 minuter, men motorn behöver 15-20 minuter för att bli varm. Med mycket korta körningar får du acceptera att förbrukningen blir hög. Det blir likadant för alla bilar. (utom möjligvis elbilar :) M-bilarnas oljetemperaturmätare borde finnas i alla bilar, så man vet när motorn är varm och man kan gasa fritt utan att slita ut motorn i förtid. mvh Tomas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.