|
|
|
|---|---|
|
jag ska byta växellådsolja på min BMW 540ia -97 år model. Det sitter i en automatlåda i den. Det jag undrar är vilken olja det ska vara. var inne på mekonomen idag med dom visste inte och på castrols hemsida så finns det olika oljer till olika lådor. Hur får jag reda på vilken låda jag har och så står det så här på castrols hemsida: " Växellåda, automatisk ZF 5HP30 (A5S560Z) 5/1 + momentomvandlare Kapacitet 13,1 liter Kapacitet 5,5 liter Användning: Med svart växellåda ID-sköld Contact Castrol Technical Department Användning: Med grön växellåda ID-sköld Transmax Z " Eller är det denna växellådan? : "Växellåda, automatisk ZF 5HP24 (A5S440Z) 5/1 + momentomvandlare Kapacitet 9 liter Kapacitet 5,4 liter Användning: Normal Transmax Z " Hur mycket olja ska jag ha? Eftersom det står två olika kapaciteter. Och vart hittar jag om min låda har svart eller Grön ID-sköld? ha det så bra! Alex! | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Du har en A5S440z/5HP-24 den ska ha ESSO LT 71141 INGET ANNAT !! ///MVH Hasso Länk |
| Vart får man lättast tag i den oljan? | |
| Ska jag också ha den oljan som har en 535iA från 98? Jag antar att det är samma låda? Om det inte är det hur kollar jag vilken låda jag har? | |
| Länk | |
| Ja ja, svårare att kolla är det ju inte... Att jag inte tänkte på det. | |
| Denna olja är enligt Statoil delsyntet och borde rimligen kunna köpas på macken. Men du menar Hasso, att detta är det enda alternativet. | |
|
Efter lite mer sökande efter olika inlägg har jag verkligen förstått (äntligen kan man tycka) att Essos olja är den enda man ska använda. Att funderingar väcktes beror enbart på att i motorn kör man ju helst helsyntet och kanske därför finns det knepiga föreställningar hos mig att det kanske kan finnas helsyntetiska alternativ även till lådan. Och kanske man inte heller kan finna den på första bästa Statoilmack heller för den delen.... Men var hittar med den då? Jag har fattat det som att man inte riktigt kan lita på att den finns hos BMW, utan att de kan sälja någon annan ur Castrols sortiment till en istället. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Audi -MB o BMW har samma ZFlådor de säljer också ESSOS LT oljan. Den får absolut inte blandas med annan olja enligt lådtillverkaren och BMWs tekniska specar. Du får inte ur mer än ca 4 liter vid oljebyte. Men totalrenoverar man lådan, så all olja kommer ut, så finns det alternativ. ///MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.