|
|
|
|---|---|
|
Har en stereo som gått sönder,den fungerar men de finns inget ljud alls i den...jag misstänker att de är förstärkaren som sagt sitt...eller brukar de ofta vara något annat när ljudet försvinner? Vad tror ni det kan kosta att lämna in den på service? finns ingen garanti kvar.. | |
|
Har ringt runt till några återförsäljare och frågat efter en prisoffert,men alla säger att dom inte kan ge någon eftersom dom skickar iväg den till märkesverkstaden,och att man får en från dom. Så undrar om de finns någon firma som lagar själva? finns ju ändå ingen garanti kvar på den. |
|
|
Om du hittar nån som lagar och inte bara byter så är ju det en god idé... Prova t.ex att ringa : Länk om inte annat bör dom veta VEM som lagar bilradio i Fjollträsk Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
haha...fjollträsk :) okej,men jag vet ju inte riktigt än vad problemet igentligen beror på..om de nu är förstärkaren som sagt sitt så är de ju ett hårdvarubyte som gäller,går ju knappast att laga. Men ska lyssna med dom....tack för tipset! |
|
|
I mer än 50 % så är det slutstegen som gett upp om den är helt tyst. Kan också vara något med spänningsmatningen. Om man är lite händig och kan hantera en lödkolv är det inte så svårt att byta dem, kostand för dem några hundalappar, jag kan tipsa var du kan få tag på om du vill |
|
|
Problemet är som redan nämnts att hos BMW reparerar man inte och de bistår heller inte med några servicemanualer osv. Tillverkare är Blaupunkt, Philips eller Becker, och de lämnar inte heller ut några manualer eftersom det är OEM-modeller för BMW osv. Att byta slutstegskretsarna kan gå bra hos en allmän elektronikverkstad för radio osv. Det kan tyvärr dra iväg lite i pris, en tusenlapp uppnår man lätt... Bäst/billigast kommer du undan om du kan få hjälp av nån elektronikkunnig hobbypolare. Jag har arkiverat (för eftervärlden) en faktura från just dina trakter på en simpel Volvostereo som följde med en 850 som jag en gång ägde. Man hade fräckheten att ta 500:- för att byta tre små lampor i stereon. FP |
|
|
Okej...men nu handlar de om en eftermarknadsstereo,så någonting med bmw behöver man inte ha och göra.. Fick en offert på ca 1200:- från en märkesverkstad,om de nu skulle vara steget de handlar om.. Tar gärna imot tips/ideér om andra sätt att laga stereon. Löda kan man ju göra själv,men de känns som just detta är lite på hal is för min del :) Ingen som kanske har kunskapen/lusten här att göra de mot ett par slantar? :) |
|
|
1200:- -1500:- köper en anständig märkes apparat (MP3 spelande) idag så om det inte är nån värsting P99 elelr så skulel jag nog se det som ett "tillfälle att byta upp sig" Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Visst kan man få en ny stereo för dom pengarna i stället,men dom känns bra mycket mer lågbudget än den jag har...designen tycker iaf jag är en ganska stor del i en stereo också. Såg i försej att pioneer har kommit med några rätt fina modeller iår till ett hyfsat pris... Men skulle nog iaf helst vilja laga den jag redan har :) Ingen som har bytt steg i stereon själv som kan berätta lite hur man går tillväga? vore kul att prova fixa de själv...skulle den gå sönder är de ju inte hela världen liksom.. |
|
|
Om det är slutstegen du tror är problemet så hittar du dem genom att se vad som är fäst mot kylflänsarna. ofta är även spänningsstabbarna också fästa mot kylklänsarna. Sedan gäller det att hitta rätt beteckning vilket kan vara svårare. Men det borde gå att googla på koden du hittar på slutsteget/slutstegen och då även hitta någon som säljer dem. Tänk på att montera med pasta mot kylflänsarna så att kylningen blir tillräcklig. hör gärna av dig om du har mer frågor |
|
|
Okej...det där lät ganska komplicerat :) Men de kanske blir något klarare om man har stereon öppnad framför sig? Vilka verktyg + andra saker behöver man för ett byte förutom lödmaskin då? Hur mycket kan ett nytt steg gå på,på ett ungefär? |
|
|
Du behöver lödkolv, tennsug eller lödfläta, kylpasta samt en liten sidavbitare. klipp bort de gamla stegen, försöker du löda loss dem är det lätt att ha sönder lödytan. Ta sedan bort det gamla tennet med tennsug eller lödfläta och sedan är det bara att löda dit nya steg med kylpasta mot kylflänsen, värm inte för mycket bara när du löder. Om det är diskreta steg kan de vara av olika typ, tänk då på var de sitter så att du får samma typbeteckning på det nya där det gamla satt. Rita av med penna och papper var de sitter och beteckning på steget, det är lätt att glömma och förväxlar du lär det inte fungera. Det beror helt på vad det är för slutsteg, kan röra sig om 30kr/st upp till 500 kr. Tips att kolla på är Japan electronic center, de har det mesta och säljer nog också till privatpersoner. de finns på www.jec.se men är lätta att ringa också. Lycka till/Håkan |
|
|
Tack så mycket för de svaren.. Ska ta in stereon och skruva upp och kolla om de är något man tror sig kunna ge sig på. Återkommer me hur de gick,eller om jag undrar något mer... |
|
|
Skruvade upp den och kolla och kom snabbt fram till att de där är inget för mig att ge mig på,kommer nog sabba mer än jag försöker laga :) Ingen här som känner sig kunna göra detta till en liten slant kanske? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.