|
|
|
|---|---|
|
fick ett samtal från min mor som sa att bilen inte startar, allt ser normalt ut på panelen, men det hörs bara något tungt ljud från motorutrymmet när man vrider runt nycklen, verkar på telefon som om motorn går runt men att den inte tänder. Tycker att nån varningslampa skulle lysa om batteriet var svagt, eller så skulle nåt relä lösa ut. Men trippmätare och klocka e nollställda... Någon som har några idéer? //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour | |
| Måste vell nästan vara batteriet va? | |
|
Liten uppdatering: Bilen vägrade starta trots startkablar, från olika bilar och både direkt på batteriet och med pluspolen under huven. Men när den bogserades igång så hoppade den igång direkt. Och än så länge har det inte funnits nån anledning att stänga av den... Har själv en teori om att startmotorn gett upp. Fricke: trodde det först, men eftersom den inte gick igång med startkablar och eftersom det fanns ström till radio osv så tror jag på nåt annat //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
|
Det hände min 320 E46 titt som tätt. Bilen tände 1ggr när man skulle starta första gången. Sedan la den av och vägrade starta. När man man försökte ialla fall lät det konstig under huven. Motorn gick runt men det lät konstigt. Ungefär som kamedjan gått av och allt inte riktigt hängde med runt. Jag ringde BMW assistans och dom rådde mig bara att gå ut och nöta på startmotorn trots ljudet samt hålla gaspedalen i stumt botten under hela starförsöket. Nötte på starten i hela 25-30 sek med gasen pressad mot durken då hostade den igång!?? Hade för mig att man inte skulle försöka starta moderna insprutare med katalysator på det sättet men BMW sa att det inte var några problem. Kom aldrig tillrätta med problemet utan de hände 6-7 gånger under min tid som ägare. /L |
|
|
Har Du samma fel som jag hade så kommer Din 330 starta helt normalt nu när din mor kommer hem med bilen. Sedan återkommer felet när man minst anar. /L |
|
|
Leffo: tack så mkt det låter uppiggande ;) Det värsta är att detta är inte första gången med denna bilen, läs om mitt helvete förra året med samma bil: Länk Då var det bensinpumpen... Mycket riktigt så har mor min ringt och berättat att nu går bilen som den ska, men att hon inte vågar köra själv utan har nu sällskap av en följebil, hoppas för guds skull att din teori inte stämmer Leffo! //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
| Jag tror som tidigare talare att bensinpumpen är boven. | |
|
föregående talare är också känd som trådskapare och skapare av detta inlägg ;) Kolla lite noggrannare så ser du att bensinpumpen är bytt för ett år sen men att bilen givit upp igen :) som tillägg kan nämnas att bilen har gått hittils men jag kommer iaf inte köra några längre sträckor utan att ha kollat upp bilen ordentligt... //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
|
Föregående- och tidigare talare är väl två helt skilda talare?? ;) Min betedde sig lika, var tvungen att rulla gång den sista gången jag skulle iväg och sista resan var den riktigt orkeslös. Märkligt om den har gått igen dock... BMW's bensinpumpar är iofs inte kända för att hålla bilen ut tyvärr. Har bilen blivit sur startar man bilen precis som du beskrev, med full gas. Ger din mor gas när hon startar? |
|
|
I vanliga fall, nej. Hon håller på uppfattningen att man inte ska gasa vid start av insprutningsmotorer. Men vid det aktuella tillfället så var det en annan kille, som pysslade med dragracing!, som fick igång bilen genom att bogsera den bakåt, dvs dragkrok mot dragkrok. Ingen aning om han använde gas men den startade direkt iaf... Nu blir det några "spännande" veckor innan man vågar lita på den igen. //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.