AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.375

528im-00 trimma? e det värt?

Sida 1 av 2
RU
82
RULLEZ
528 im 00
jag skulle vilja trimma min 528im-00..
vad e bästa sättet. tänkte på chip..men har hört att det e bara onödigt..har en gubb e på en verkstad som brukar ge mig bra priser, kan han göra nått?

e det värt ? känner man skillnad utan o lägga 1000 tals kronor..

vart ska jag börja.. visst M5a e ett alt men va fan försäkringen o delarna..

tacksam för svar..

ruLLEZ
Visa användare
228
Wiggge
318is Coupé -93
Om du vill ha mer ös så blir billigaste att köpa en M5 tyvärr :/

Svårt att skrämma upp en sugmotor utan att betala en massa pengar.

RU
82
RULLEZ
528 im 00
får väll bli en nästa sommar då.. om ingen anna har nått tips..

ruLLEZ
Insuget från 525 ska ge ungefär 15-20hk
RU
82
RULLEZ
528 im 00
byta insug låter ju bra,, men HUR gör man .. 20 hk plus chip 10hk = 30 det lär ju märkas lite iaf.. mvh

ruLLEZ
RU
82
RULLEZ
528 im 00
byta insug! ingen som kan ?

ruLLEZ
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Det gäller inte din motor, det är M52 motorn det fungerar på inte M52TU som du har.

// Mvh Andreas

Min 540i6
Länk
RU
82
RULLEZ
528 im 00
vad gör man då?
ge mig 30 hk till så e jag nöjd..

ruLLEZ
ho
29
hoganas-2007
328i Sedan -95
530i Touring-01
Hej Rullez
vad kör du på för storlek på däcken och fälgen. Bredd, profil/ tum. Ge mig de uppgifterna, så ska jag kunna fixa de extra hästarna du är ute efter ganska enkelt utan en massa strul!

Mvh
Magnus!

be
361
benke_berguv
I3s- 18
Mitsubishi Outlander PHEV
Borde det inte vara ett alternativ att köpa en 540?

//IS200-01, RX300-03
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
30 hästar får du inte utan att lägga ner en hygglig summa pengar, vid sugtrim finns en tumregel som säger 1000:- per hästkraft och den har visat sig stämma väldigt bra.

Det är kanske inte så skoj att höra men Benke har rätt, att byta till en 530 eller 540 är nog det bästa sättet.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Länk

Där har du ett alternativ(dyyyrt sådant) om du just har vunnit på lotto eller nå´t :)

Betydligt mer power än dessa 30hk du vill locka fram för en billig peng,men ändå.

Annars får du nog byta vagnen pronto till en schysst 540i eller ia,blir säkert det bästa alternativet kostnadsmässigt om du också vill känna att du har "mera motor" än vad du har nu.

Mvh Janne.
RU
82
RULLEZ
528 im 00
tja höganäs.. nu ska du få storleken på min däck o fälgar,,
jag kör på ett par 19tums e60 m5 fälgar däck blir 235 35 19 bak

fram 225 35 19 fram ,, int ehelt 100 på bakdäcken men annars KAN det vara 245 35 19 bak..
väntar med SPÄNNING!
tack o hej..

förresten janne ..jag har tyvärr inte vunnit på lotto.
då skulle m6an stå där o vänta hehe

ruLLEZ
ho
29
hoganas-2007
328i Sedan -95
530i Touring-01
Hej Rulles
Idag har du en hjul ø på 65,41cm och går du ner till 16tum och 225/50-16 får du en hjuldiameter på 63.14cm. Du vinner 3,5% i vrid och effekt på hela registret och jag kan lova dig att bilen kommer att kännas mycket pigg mot idag. BMW anger 193 HK och max vrid på 280 Nm på 2,8 l motorn. Det kan väl stämma , men medeleffekten och vridet är grymt på denna motor. Jag har satt på 195/50-15 på min 328à och jag har tagit bort felvisningen på mätaren och kalibrerat den mot GPS och sicken bil det har blivit. 80-120km/h riktig hastighet (94-137km/h på mätaren) kör jag på 3,95 sek, på 3 ans växel. 0-100km/h (115km/h )ligger runt 6,2 sek nu måste jag växla till trean också, vilket jag inte behövde innan och där sticker några tiondelar.

Du kan pröva själva att köra med full gas från 50km och klocka på vid 80km/h och klocka av vid 120km/h på trean och se vad du får för tid.

Du kommer säkert att hävda att det ser för djävligt ut med små hjul, och visst , det är snyggt med stora klumpedunshjul, men det är enbart optiskt, jag vill ha roligt inne i bilen och har inte en bil för att glädja andra. Stora hjul är enbart av ondo när det gäller normala farter och inte för, för höga hastigheter. Med små hjul sänker du Cw-wärdet, bensinförbrukningen och tyngdpunten på bilen.

Jag har en 328cabbe också. Jag vägde mina däck bak. 245/40-17Good Year Eagle F1 på den smidda M-sportfälgen. De vägde 21 kg mot mina 195/50-15 på 15kg. 29% mindre. Vinterdäcken 185/65-15 på plåtfälg vägde 13kg. På den bilen har jag stora däck för att det är snyggt optiskt, men körglädjen försvinner direkt!

Ett sätt som du kan vinna vrid och hk är att du byter bakaxelutväxling också,
ju högre utväxel desto rappare bil och då kan du behålla klumpedunshjulen om det är viktigt. Jag funderar att byta min bakaxel utv på 2,93 mot en 3,15 utv. bara där vinner du 7,5%, men jag får växla väldigt ofta då med de små hjulen och den utv. Men det blir en grymt rolig bil!

Varför köpa en M3á när du kan köra en 328à med samma prestanda till enbart en spottstyver till priset på försäkringen/driftskostnaden och inköpspris. Jag gav 39 500kr för min 328 sedan 95 för 3 år sedan i Tyskland på 15000mil med en ägare och full service bok. Det var en veterinärsfru som hade haft den sedan den var ny. Det ända jag har gjort på den förutom service är bytat vattenpump, plast i orginalen(skandal) och bakvagns-bussningarna. Idag har den gått 21000mil och känns fortfarande som ny, förutom att dämparna behöver bytas. En akilles häl på 328án är kopplingen, fort du belastar den som orkar den inte riktigt på ettan och tvåan. Den är underdimensionerad för denna motor och låga utväxling!

Prova gärna om du har en polare som har mindre hjul, du kommer att bli förvånad när du klockar bilen mot riktig hastighet.

Smaken är som baken, vill man ha stora hjul så får man ta avigsidan med det också.

Alla Ni M3 E36 ägare med orginalbilar. Vad kör Ni 80-120km/h på på 3`an riktig fart. I Ert fall får ni nog köra 85-125Km/h om Ni har orginal bakhjul på 245/40-17. Checka den riktiga hastigheten mot GPS! Det ska bli roligt att höra dessa tider.

4áns växel 80-120km/h på 5,45 sek (94-137km/h på mätaren).

Ser fram emot Era tider!

Mvh
Magnus

RU
82
RULLEZ
528 im 00
tack för tipset ,, men man vill ju gärna behålla utseende oxå,,
vill ju inte köra runt på 14 tummare..

ruLLEZ
tr
259
triss
m3 -96 racebil
hoganas: Varför skulle man få högre effekt med mindre hjul?
Samma fråga fast lägre Cw??
ho
29
hoganas-2007
328i Sedan -95
530i Touring-01
Hej Triss,
för att göra det hela förståligt , så kan vi säga att om ett hjul har 100meter i diameter, så kan du hålla emot hjulet på slitbanan med ett lillfinger, är däremot hjulet bara 1m och du ska hålla emot det så behövs det 100 gånger mer kraft för att hålla emot det. Marken fungerar som häverten mot centrum på hjulet, Effekten (P)= Vridmomentet (Nm) x Varvtalet (Rpm). Detta är helt linjärt!
Angående Cw-värdet så har ett smalare hjul mindre luftmotstånd. Luftmotståndet ökar kvadratiskt mot farten. Kör du i 100km/h och har ett luftmotstånd på tex 100, kör du i 200km/h har du ett luftmotstånd på 400 istället. Kör man riktigt fort så kan du göra av med med bensin med små hjul, därför då ligger vridmomentet lägre på ett högt varvtal, men i ditt fall med en M3, där max vridmomentet ligger på ganska höga varvtal, så är det inte säkert, men på min 328 så har jag max vrid på 5300varv och ligger jag och kör fortare än så på femman, så tar den mer bensin än med orginalhjul.
Jag har inte testat min nya toppfart än, men där tror jag att den blir lägre med små hjul, pga. att vridet sviker mig efter 5300varv och luftmotståndet ökar kvadratiskt, så kraften behövs mer och mer ju fortare man kör.
Har du fler frågor, så får du gärna fråga.
Mvh
Magnus

tr
259
triss
m3 -96 racebil
Du behöver inte hålla det enkelt.
Effektén ökar INTE eftersom effekt är linjär oavsett utväxling. Däremot ändrar du drivhjulsmomentet vilket är det som driver bilen framåt. Du har M (drivhjulsmoment) = P (effekt)/w (hjulets vinkelhast.).... Det du ändrar här genom att ändra radie på hjulet är vinkelhastigheten..
Ang. Cw så har du rätt i att ett smalare hjul har mindre luftmotstånd men den yta av hjulet som ser friströmmen är ganska försumbar i jämförelse med resten av bilen. Så om det är för bränsleförbrukningens skull kommer det högre varvtal din ändrade utväxling innebär göra större skillnad..
ho
29
hoganas-2007
328i Sedan -95
530i Touring-01
Helt riktigt, effekten från motorn blir inte högre men resutatet blir detsamma som du och jag beskriver. Jag var kanske inte tydlig i detta fallet.

Finns det någon möjlighet att du skulle kunna köra de tiderna jag har beskrivit på 3án och 4án och se vad du hamnar på. Det är alltid roligt att se och jämföra. På min 328à stämnde allt precis enligt kalkuleringarna på tiderna med olika stora hjul.

Är där fler som vill göra detta, så vore det mycket roligt!
Mvh
Magnus

tr
259
triss
m3 -96 racebil
Hmm, jag skulle kunna göra det. Men då den numera har 420hk och väger 1100kg så tror jag inte det skulle bli så rättvisa siffror när det gäller M3or i allmänhet...
ho
29
hoganas-2007
328i Sedan -95
530i Touring-01
Jag var inne på din hemsida och det var fräcka grejor du håller på med, men det är alltid roligt att jämföra och dessa tester är väldigt skonsamma för bilen.... så lite tider hade varit intressant även för orginal M3 ägare och se hur väl du har lyckats med trimningarna och få de inspirerade. Porschen var häftig, den med!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.