AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
599

Vitare parkeringslampor?

Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Jag har ju original Xenon på halvljusen, och konverterat till xenon på helljusen.

Problemet nu är ju att original lampor till parkeringsljusen i helljusreflektorn inte alls lyser med samma intenst vita ljus som xenonhalvljuset, vilket gör att det inte ser så snyggt ut.

Jag har redan köpt ett par frostade diodlampor med bred spridning och testat dessa. De gav givetvis ett vitt ljus liknande det som xenonhalvljuset ger, liksom givetvis ljusvarrning för parkeringsljuset och glödande blinkerslampor..... Kluriga de där tyskarna....

Då är ju frågan, vilket motstånd ska man använda för att lura glödtrådsvakten? Var ska man sätta det? Ska man koppla in det paralellt före lampan, nääää? Det borde väl vara i serie med lampan? Spelar det någon roll om det sätts på pluskabeln före lampan eller på jordkabeln efter lampan?

Har ingen klurig filur ännu släppt diodlampor som har inbyggt rätt motstånd för att kunna funka rakt av istället för vanliga glödtrådslampor?

Finns det någon lampa med vanlig glödtråd som lyser ordentligt vitt som kan användas utan mickel med diodlampor? Ja det finns ju vitare H4-lampor t ex så finns liknande teknik till parkeringlampor?

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Finns ju "p-ljus lampor" t.ex. Philips Blue vision Länk som är klart vitare än std.

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Motståndet skall kopplas parallellt över dioden och det kan funka att sätta glödlampan som motstånd. Dioden drar ju rätt lite ström så den märks kanske inte i strömförbrukningen. Lägg då lampan som belysning i motorrummet :)

/Mats J
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.