|
|
|
|---|---|
| När jag stänger av bilen så stannar kupéfläkten men efter ca 15sek så startar den igen. Den går i ca 1min och stannar igen men startat igen efter 15sek. Så där håller den på hela tiden.... Batteriet har varit urdraget vissa mornar. Kan detta fel oxå bero på det berömda effektsteget? Drog ur alla säkringar i handsfacket (en efter en) men fläkten gick ändå?? Sökte inlägg men hittade ingen som hade haft exakt samma problem att fläkten stannar och sen går o.s.v. 525 touring -02 | |
|
Byt fläktmotståndet, hade samma bekymmer. LOAH |
|
|
Effektsteget är starkt misstänkt, felen visar sig på olika sätt. FP |
|
|
Vilken säkring är det som går till fläkten och var hittar jag den? Drygt att skruva av batteripolen varje kväll... Allt blir ju nollat |
|
|
Inget speciellt blir nollat på en E39. Du har inte sökt eller läst andra inlägg om kupéfläkten? I mektipset om elsystem mm för E39 hittar du alla säkringar med svensk beskrivning och flera andra tips. Säkring nr 76 för kupéfläkten är på 40A och sitter under handskfacket, inte uppe bland den större mängden säkringar. FP |
|
|
Hur ser denna säkring 76 ut? Som en vanlig säkring? / Jonas |
|
|
En instickssäkring, fast större än de vanliga. FP |
|
|
Vilken årsmodell? Är det 02-03 så är det ofta fläktmotståndet. Har en kompis som precis bytt sitt på sin 525 -02. Det var ett fabriksfel som gjordes. MVh Whazzer |
|
|
Det sitter inget motstånd för fläkten, däremot ett effektsteg med två kraftiga transistorer mm. Detta har varit en källa till fel på E39 (och andra) sedan modellen kom -96, knappast något fabriksfel på t.ex 02. Dvs det kan ju vara ett typfel på just denna, men effektsteg som dessa hela tiden bytts ut pga att fläkten kör ett eget liv eller inte går att reglera alls osv. Det rör sig om t.ex läckage eller kortis i transistorerna, bränd anslutningsplint osv. Man har även uppgraderat effektsteget minst en gång under åren. Andra tillverkare, t.ex MB, VAG, Volvo har eller har haft liknande problem, samma sak med liknande effektsteg för motorfläktar. De lever ett hårt liv, det är rätt stora strömmar som regleras. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.