AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
852

Fortf vibrationer efter byte av insugsmembran?

Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Bytta insugsmembran idag på 540in, gick ju ganska smidigt. Ska tilläggas att de inte alls är någon T27 i min skruvskallar utan T30. Iaf.. problemen kvarstår, fortf vibrerar bilen onormalt mkt på tomgång. Och extra mkt om man lägger i driven. Vad kan de va nu? Automatlådan är lite sisådär och ska renoveras snart men kan den ha någon inverkan?
Är du säker den går på alla 8 cylindrar..?
När jag köpte min häck å drog igång på den tyckte ja den gick hyfsat men med en del vibrationer på låga varv..Började kolla upp tändspolar å stift och hittade en den inte gick på..Effekten inte så mycket bättre men med en jämnare gång...Problemet hade blivit av att ägaren före mig hade kört med ett trasigt membran hundra mil och stiften kläggat igen av all olja...
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
vibbar den från motorn när man kör också?
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Vibrationerna kommer från motorn och sprids ut i hela karossen. Det är alltså inte så man hoppar ur stolen =P Men de är definitivt inte normalt.

När man kör är inte vibrationerna lika påtagliga, det är så mkt annat som vibrerar då! =) Nej men bussningarna är lite dåliga så de vibrerar lite ändå. Men det är ingen superskön gång det kan jag inte påstå.

Ska kolla stiften det är ju lätt gjort.
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
ok,menar så du känner att motorn vibrerar vid gaspådrag osv?
min vattenpump var slut i axeln (kulorna i lagret hae hoppat ur) så den satt o "vobblade" i motorn,fick grymma vibbar i hela bilen som blev värre o värre när man ökade varven på motorn och då snurrade ju pumpen änn snabbare.
Bara ett tips att glo så vattenpumpen inte är sönder.
Trodde först sj att de var kört,byte av massa dyra saker men de blev inte så farlig :)
Mu
616
Mustang

540iat -94
Har en 530 som gick orent på tomgång, den blev mkt bätre efter jag justerat kamaxlarna.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Justera kamaxlar.. låter jobbigt! =)
Tänkte ev byta vantilkåpspackningarna snart.. Kan kolla in tiderna då.
Har inte kollat stiften än men ska det senare.

BMW 540
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Kollat alla tändstiften nu.. tyvärr va allt i sin ordning. Samtliga stift hade en fin ljusbrun nyans.. vad fan kan det va?

Vill att motorn ska gå tyst och harminoskt, inte vibrera och studsa som en gammal jänkare =(

Ska tilläggas att motorvarvet är stabilt (iaf på mätaren) ligger på ca 550 rpm och den låter jämt o fint, bara det att den vibrerar, lr vibrerar.. typ gungar gör den. Sitter man i bilen så gungar bilen, studsar.
Transocean
Har haft samma problem sedan jag köpte min 530 med M6030 för snart fyra år sedan. Rengjort tomgångsmotorn, bytt membran, motorstyrningsrelä plus ventilkåpspackningar, sökt för läckor utan resultat. Nu har jag liksom accepterat att den vibrerar på tomgång. De BMW sexor jag har provkörd har varit alldeles underbara jämfört med V8:n.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.