|
|
|
|---|---|
|
Som ni vet så har jag annonserat ut min M5 och jag har även valt att annonsera den på Mobile.de Bortsett från de vanliga " Hej jag bor i England och ska skicka en check mailen" Så har jag fått ett mail som verkar seriöst men det känns lite för bra för att vara sant " Ich bin sehr interessiert, Ihr Auto zu kaufen. Mein Deutsch ist nicht so gut, weil ich in diesem Land für 2 Monat arbeite und ich mehr Zeit benötige, diese Sprache 100% zu erlernen! Sowieso hoffe ich, zu verstehen, was ich sage! Ich habe das Geld, das bereit ist, Ihr Auto zu kaufen, aber ich habe einige Fragen zuerst! > Wurde es überhaupt in einen Unfall miteinbezogen? Es ist ein Raucherauto? Hat das Auto alle Tests getan? Hat das Auto ein Service-Buch? > Ich bin an Ihrem Auto wirklich interessiert, aber es gibt viele Trennmaschinen auf dem Internet, also muss ich sicher sein, dass Sie ein wirklicher Verkäufer sind, und aus diesem Grund bitte ich Sie, mir 10 neue Abbildungen von Ihrem Auto zu schicken, nach innen und draußen! Eine Kopie der Ausrichtungspapiere des Autos und das Service-Buch, zum zu sehen, dass das Auto gut beibehalten wurde! > Ich komme, das Auto an 1 Tagen zu kaufen, wenn Sie mir dieses Dokumente und Abbildungen schicken." Kort sagt, personen har bara bott i Tyskland och ursäktar sig för sin dåliga tyska ( vilken faktiskt inte är så dum alls) Vidare så vill personen ha 10 nya bilder på bilen samt att personen även vill ha bilder på servicebok, besiktningsprotokoll och bilens registreringsbevis. Och skulle allt detta stämma så är han beredd att köpa bilen efter en dag. Dessa dokument vill han ha för att kunna försäkra sig om att jag är en riktig person och att bilen verkligen existerar samt för att se att bilen är så fin som den ser ut på bilderna eftersom det finns många "toppskickbilar" på internet. Jag känner mig lite tveksam till att bara dra iväg bilder på bilen och servicebok då jag har fått en liten känsla av att de kan komma att användas i en annan annons. Så jag svarade killen att han är välkommen att ringa mig samt att jag talar engelska och kommer att skicka nya bilder i veckan. Det kommer ett svar efter några timmar som lyder: Ok I till expect then your next email with new pictures and a copy of the registration papers of the car, and the service book to see that the car was well maintained! Thanks Hans namn är typiskt österrikist/tyskt. Så vad tror ni? Ska jag skicka iväg bilder på bilen eller inte och ska jag "märka" bilderna jag skickar? There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time. | |
|
Hmm, han jobbar bara tillfälligt i Tyskland? I vilket land bor han och vart ska den reggas, inom EU? Hade inte du en köpare från Finland? Många frågor... =) Mvh |
|
|
Vilken filur... Nog skulle det kännas bättre om personen ifråga ville komma och se bilen på riktigt? Personligen tycker jag detta mailande av än det ena och än det andra har nåt löjliga proportioner. Märkning är nog på sin plats, eftersom han inte verkar vara intresserad av din inbjudan att ringa. Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone. |
|
|
Jag förstår inte riktigt problemet. Vad är så märkligt med att han vill se bilder på servicebok osv innan han åker ända till Sverige för att köpa en bil? Det skulle jag också vilja se innan jag åker över 100 mil för att kolla på en bil! Man ska sikta på att vara bra! |
|
| "Stämpla" bilden innan du skickar den. Det vill säga, skriv ditt namn tvärs över hela bilden, eller någonting som gör att den inte kan användas vidare. | |
|
rob_t_j72: Nej inga köpare från Finland på min. Du måste ha förväxlat min M5 med någon annans? Det som fick mig att bli tveksam är följande mening " Ich komme, das Auto an 1 Tagen zu kaufen, wenn Sie mir dieses Dokumente und Abbildungen schicken." D.v.s jag kommer och köper bilen inom en dag om allting stämmer med bilen och bilderna. Nästa skede för mig brukar vara en prisdiskution och inte ett köp inom en dag. Det får mig att bli lite tveksam. Det som däremot fick det att kännas seriösare var att det inte kom ett inklistrat standardsvar på mitt mail. Jag mailade ner en märkt bild på bilens kvitton och servicebok etc och bad återigen honom att ringa mig för att bekräfta. There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time. |
|
|
Ja, det ger lite vibbar. Men fram till att man ber om fler bilder + servicekopior etc är helt lugnt tycker jag - det är ju precis som vi gör här när innan vi köper bil från en handlare i Tyskland inte sant?! Däremot att han skulle komma upp 1 dag senare för att hämta bilen verkar vara lite skumt men samtidigt kan det vara ett syftningsfel, dvs att han ska återkomma inom 1 dag eller nåt....Du märker väl vad hans nästa drag blir...Du får väl be om passkopia på honom så att du vet att han finns + att du känner igen honom när du ska hämta honom på arlanda! M V H Stephan Min bil: Länk |
|
|
JA! Du blir blåst. Detta är ett mycket vanligt fenomen när man annonserar på mobile.de Du har ju fått de vanliga mailen uppenbarligen, men det finns flera varianter. Man kan nästan kalla det en variant på Nigeriabreven. Om du kollar lite på mobile.de finns det ett ställe som heter "sicherheit bei mobile.de" klicka dig dit och läs. Ring upp personen och prata med honom, är det bästa råd jag kan ge, då får du bekräftelse på dina vibbar. Jag gjorde det och det var bara skojare bakom alla mail jag fick när jag annonserade min 02:a. Inte ett seriöst svar! Mats BMW CS #5847 |
|
|
Tack Mats! Den avdelningen har jag missat. Men där står det i klartext: Vorsicht bei elektronisch übermittelten Dokumenten! " Elektronisch übermittelte Dokumente (per Mail geschickte Kfz-Briefe oder -scheine, Ausweise o.ä) können leicht gefälscht werden! Sie bieten grundsätzlich keine absolute Sicherheit als Nachweis für die Identität des Anbieters oder als Besitzurkunde für ein bestimmtes Fahrzeug. " Tur att man skrev med stora bokstäver över besiktningsprotokollet. Det var det enda man såg framsidan på och en avlägsen bild där man inte kune avläsa stämplarna på serviceboken. D.v.s värdelöst för kräket. Jag har märkt ett genomgående tema i deras mail och det är att först så vill de få en att tro att de har valt ut just min bil och att alla andra är skräp samt att de redan har bestämt sig för bilen och frågar efter det berömda sista priset och accepterar vilket bud som helst. There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time. |
|
|
Hej Martin! Jag hade helt klart märkt bilderna, så att dom inte skulle kunna användas av någon annan. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.