|
|
|
|---|---|
|
Såg en tråd på M5-forat om hur in i förbenat grisdyra EDC-dämparna var till en M5 E39 som jag förstod. Verkade bli över 50 000 kr för fyra nya ink. nya fjädrar!! Är det verkligen så infernaliskt tokdyrt? Och lika illa till våra mer aristokratiska E38? Jag hade räknat med att hamna runt 25 000 kr för dämparna om de skulle förtidspension. Men det hette visst att det hade höjts nyligen. Men, detta känns ju helt åt helvete rent ut sagt. Jag har svårt att tro att dessa dämpare är så otroligt kompicerade och unika i sin funktion, att det försvarar det priset. Om det hade varit väldigt ovanliga dämpare som bvara suttit på ett par årsmodeller så hade jag kunnat förstå det bättre. Men som det ser ut nu så är/var väl EDC-dämpare standard eller tillval på både 3 5 6 7 8-serie, och har varit så i många år. Det betyder ju snarast att dessa EDC-dämpare är en "volymdel" vilket borde ha pressat ner priset ordentligt ju längre de tillverkas och ju fler som tillverkas. Är det någon som har koll på, eller kan kolla vad det skulle skilja i pris att köpa nere i Europa, kanske öststaterna, mot här hemma? Lyckligtvis har jag inga problem med mina EDC nu, men det känns ju lite jobbigt att tänka på att om man har en M5 E39 eller E38 för 80-150 000 kr så kan plötsligt 1-2 tredjedelar av bilens värde bara förångas om det blir tvunget med nya dämpare. I det läget är det ju närmast skroten som gäller för bilen, för ingen lägger väl ut de slantarna då man inte får igen det vid en ev försäjning. Och alla vill kanske inte bygga tillbaka till vanliga dämpare heller då det kan kännas som att stympa bilen. Dr Tinnitus Min bil Länk | |
manneman |
Tyvärr måste jag hålla med i allt du säger då jag har EDC som är helt slut i min Alpina (tillval) övriga B12or (50-50)vart utrustade med Bilstein dämpare och det blir dylika i bytet nu eftersom prisskillnaden inte är försvarbar. jag hade nog som du gärna velat ha EDC dämpare men för 40k till? Ne skulle inte tro det... Systemet levereras i sitt original från BMW och det är de som bestämmer priset, jag har letat som en idiot utan resultat....finns bara som BMW original.. BMW ALPINA B12 5,0 Länk |
|
Har dom höjt priset även för dämpare till E32? Iwarsson hade förhandlat ner prset till E32 när han köpte till sin highline E32 /Mats J |
|
|
Är det 31 31 1 091 557 resp. 558 (främre) samt 37 12 1 091 571 resp. 572 (bakre) som gäller? Jag kan kolla om det går att erbjuda till ett lägre pris än BMW Sverige säljer för. |
|
Gemini__ |
Ja, riktigt sjuka priser. Hoppas verkligen grabbarna på m5board lyckas med sina renoveringar, så att M5:an kan få fräscha doningar när det blir dags för byte =) Mvh: Thomas |
Gemini__ |
Dr Tinnitus: Priset du nämner är för en M5 E34, om vi tänker på samma tråd. |
|
Tur man inte har EDC..också!! Lars Franzén |
|
|
Gemini. Ja det är antagligen samma tråd, så frågan är nu vilket pris vi E38-ägare kan räkna med att skinnas på den dagen EDC-dämpare måste bytas? Vad BMW här i Sverige vill ha eller kan släppa dem för, och vilket pris man kan komma ner till nere i Europa någonstans. Kort sagt var och hur köper man äkta original fabriksnya EDC-dämpare till E38 nåpgonstans? Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
| köpte en ny fram på bmw till 750 99a´ ca 7000:- inkl rabatt. | |
|
Enligt RealOEM så ligger fram på $895/st (31 31 1 091 557 / 558) samt bak med nivåreglering (37 12 1 091 571 / 572) $664/st . Det blir 20267:-sek med en dollar kurs på 6,5. Sen gäller det att få hem dem, och helst slippa införselkostnader. Följer tråden med intresse. Mvh. Patric, BMWCS #4598 |
|
|
Hej Jag har utbytta dämpare BMW orginalteile på min bil och det är Sachs dämpare (ser det på etikett). Kolla länkar , de finns för ca 450 euro i tyskland, EDC+nivåreglering till E38 Länk Länk Mvh Tomas |
|
|
Jag har ju också EDC och de funkar perfekt än så länge... Hoppas också att M5board-killarna i England lyckas, det ser väl ganska ljust ut. Att det däremot sitter som standard eller tillval i många är väl inte riktigt sant däremot, idag kan du bara få det till M-serien samt sjuan. Att ha EDC, som jag har, i vanliga e-39 är mycket ovanligt. Och när de pajar får man väl hoppas att inte alla brakar på samma gång, för det blir det ju som du skriver - skroten... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.