AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.701

hur fungerar däcktryckskontroll?

Ab
56
Abbemannen
M3 cab-01
520i-02
undrar hur däcktryckskontrollen funkar på m3 e46.
Min instruktionsbok är på tyska så har aldrig fattat.
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Här står det lite om däcktrycksindikator: Länk
Det sitter ingen sensor i fälgen som vissa tror, ABS-systemet känner av om något hjul tappar luft och rullar anorlunda än övriga hjul.

/Micke

BmwCS nr05419
Länk
Ab
56
Abbemannen
M3 cab-01
520i-02
ok men vad är knappen inne i cupen till för då+?
Knappen inne i cuopen äe till för att nollställa systemet. Om lampan börjar lysa och du inte har punka så håller du knappen inne några sekunder så slocknar den.
Och precis som micke säger så är det ingen sensor i fälgen utan absgivarna läser av hastigheten och minskar luften (diametern) på ett hjul så ökar hastigheten och man får ett larm
Ab
56
Abbemannen
M3 cab-01
520i-02
ok tack då vet jag
st
3.460
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Det är en viss begreppsförvirring mellan Däcktryckskontroll och Däcktrycksindikator.
Däcktrycksindikator är standard på alla BMW med RFL-däck (Däck med nödgångsegenskaper)

TPMS eller på BMW-språk RDC är en avancerad lösning för övervakning av däckstrycket, Lösningen bygger på sensorer i varje hjul som trådlöst sänder tryck ock temperatur till en kontrollenhet Finns i vissa modeller, t.ex. E65 där du kan se det det individuella lufttrycket i varje däck i en meny i I-drive.

På bilar med RFL-däck används en enklare lösning som jämför rotationshastigheten mellan hjulen på respektive axel. Om ett hjul rullar snabbare än det andra så är orsaken för llågt lufttryck i det hjulet.
Lösningen använder ABS-sensorer och inte lyfttryckssensorer av TPMS-typ.

TPMS är ett legalt krav i USA varför det dyker upp frågor om der vid t. ex. hjulbeställningar från USA.
vet nån vart man kan hitta dessa givare till vettigt pris? bmw va ju tyvärr inte billiga på dom, och nån av föregånde ägare har varit så snäll och bytt däck men inte monterat över givarna...

Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet / Andreas
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

steaman: Så vad du säger är att RDC som går att få på E39 är lösningen med sensorer i varje hjul?

___
//Ulf
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
På min 328 coupe -00 jag hade innan så hade RDC systemet en givare på varje ventil i hjulen.

// M.V.H. Daniel
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Programmer: Jepp som Steman säger så har RDC= E39 givare på alla 5 hjulen. Det senare systemet med att använda DSC/ASC/Systemet kom senare möjligen att E65 även hade något typ sådant som "försöksmodell" för kommande system på nyare 3-5 serie bilar.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.