AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.879

Vibrationer mellan 80 - 100!

Visa användare
51
Olssonlkpg
523i M-sport -00
Vibrationerna börjar vid 80 km/h och vibrerat rätt skapligt ända upp till 100 km/h ungefär sen slutar det i princip.. Däcken är inte perfekt balanserade det vet jag och det ska jag göra men det är inte därför det vibrerar så in i hälvete.. Nån som har/haft samma problem med sin e34:a som kan tänkas veta vad det beror på?
Kan det vara nån bustning i framvagnen som är dålig?

//Olsson
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Bussning heter det på korrekt svenska. Det kan vara ett otal anledningar till att du får vibrationer. Vibbar det i ratten så kan det vara dåliga bussningar i styrlederna fram och vibbar det i röven kan det vara dåliga bussningar i bakvagnen. Men om du vet OM att dina hjul inte är bra balanserade så ska du börja i den änden ..

Visa användare
51
Olssonlkpg
523i M-sport -00
Tur att nån armans sate tycket det var kul med svenska i skolan.. aja, det är iallfall i framvagnen det vibrerar och det har varit precis lika dant med 3 olika sorts däck jag har provat och 2 av dom vet jag är balanserade, men nu har jag köpt nya 18 tummare och provmonterat och det vibrerar mer nu men jag ska balansera dom snart så får vi se, bättre blir det säkert men jag tror på att det är någon BUSSNING som är sliten också..
Ce
12
Ceausescu
E39 520i sedan, 1998
Jeg ved det inte vad den hedder på svenska ( er inte gramatik professor)
"olssonlkpg" : om vibrationer starter når du bremsor ved 80-100 km/h, so er fremskivarnar skæver , har selv haft det samme problem och har byttat dom med bra resultat.
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
ceausescu:de är inte alls säkert.
Byte sj skivor fram,men blev inte av med vibbarna helt.
Gissar på att framvagnen börjar bli sliten,ska sj in med min på måndag o byta en hel del prylar.
Kan skriva här om jag fick bättre resultat efter bytet.
b2
431
b2600
volvo Tgb 13 c304-75
volvo TL 11-53
S40 T4-99

ta en koll på insidan fälgarna om du har mycket skit som fasnat,min 635a hade 1-10mm lera/grus och massa annat smaskens som fastnat.
dyngan fungerade som vikter och bilen kunde inte köras över 75km tim(verkade som hjulen var lösa),riktigt läskigt.
demonterade hjulen, rengjorde fälgarna och bilen blev som förut

men det kan ju även bussningar,skivor som tidigare medlemmar skrivit.

hoppas det löser sig!!
Ce
12
Ceausescu
E39 520i sedan, 1998
Bobba: det sammer her, der er inte sikkert, men kansje det hjælper litte. Jeg skal sige at jeg har haft originalfælg på 15" och nya michelin pilot alpin dæk, da jeg byttet kun fremskivar med bra resultat.
At bytte busningar er dyrrarer...
Jag hade precis samma princip, men för mig hjälpte de att byta fälgarna.
Visa användare
51
Olssonlkpg
523i M-sport -00
Okej, låter som det skulle kunna vara lite olika saker.. Bobba skriv gärna hur resultatet blev efter att du vart inne med bilen!
Visa användare
219
elhe
e30 325i Cab -90
e91 320dAT -07
Förmodligen är dina casterstag slut. Dåliga casterstag kan ge vibrationer, speciellt vid inbromsning. Att det vibrerar mer med 18" hjul beror förmodligen på att en lägre profil på däcken förmedlar vägens ojämnheter bättre och slitna bussningar leder då till vibrationerna. Om du lägger klossarna mot skivorna utan att sänka farten nämnvärt och det då vibrerar mer, så kan det vara skeva skivor.

ps.
Bra Highway Star, visst skall man kunna stava när man gått ut skolan. Även om ett forum kanske inte kräver korrekt stavning behöver man inte slarva med språket.
Visa användare
51
Olssonlkpg
523i M-sport -00
Okej, Vad är casterstag för något då? Jag var inne och besikta bilen för 2 veckor sedan. Bilen gick igenom men besiktningsgubben sa att spindelled höger undre bakre var glapp, kan det räcka att byta den bussningen kanske? Vet inte exakt vilken bussning det är själv men det kan jag ju ta reda på.. Det var det enda som var glappt i framvagen som han hittade iallfall..
ga
201
gagge66
540iA -99
Har du Bmw originalfälgar? Om inte, så kan du behöva navringar. Så var det för mig iaf!

Hälsn gagge
Visa användare
51
Olssonlkpg
523i M-sport -00
nae jag har 18 tumms ace fälgar, men jag har köpt spacers med centrering så det ska inte vara några problem..
Visa användare
219
elhe
e30 325i Cab -90
e91 320dAT -07
Casterstag, tryckarm eller undre bakre länkarm:

Länk

Nr. 7 och bussningen som orsakar problemet nr. 8.

Byt ut casterstagen på båda sidor samtidigt.
Visa användare
51
Olssonlkpg
523i M-sport -00
Okej, Tackar! Den bussningen som besiktningsmannen prata om är alltså inte samma som du förklara elhe?
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
så,u har bilen försets med nya casterstag bak i framvagnen,bussningar bytta.
Jepp det är nu vibb fritt.
Kvarstår gör dock vibbar när man fisbromsar,antar att skivorna slagit sig igen :) denna ggn blir de nog att hitta nån som svarvar ist för att köpa nya var ggn man behöver nita.
Visa användare
51
Olssonlkpg
523i M-sport -00
Okej! Låter bra det, Jag och en kompis kollade lite på det där idag och vi kännde och såg att det var ett stag som glappade men alla andra verkade okej.. så det får bli att byta det staget. Är inte säker på om det kan vara casterstaget men jag tror det :P
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
bytte nyligen bussningar till casterstagen på min 540.. De såg helt nya ut om man tittade på plats, men när hela casterstgen var demonterade så såg man att hela bussningen börjat separera från hylsan som den sitter i.. Alla vibrationer helt borta nu.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.