AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.326

Startmotor eller annat fel?

am
30
amatörulf
740ia -94
Hej,

Bilen startar inte. Det finns batteri men startmotorn drar inte runt. När jag vrider nyckeln till tändningsläget blinkar displayen snabbt och det hörs ett klickande "reläljud" tills jag vrider tillbaka nyckeln.

Hur felsöker jag så att jag vet om det är startmotorn eller kan det vara något annat?

/Uffe
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Blinkar det i displayen tänker jag mer på dålig kontakt någonstans. Tex att batterikablarna inte sitter fast ordentligt på batteriet. Eller dålig jordning av motorn.

/Mats J
am
30
amatörulf
740ia -94
Jag puttar upp det här igen.

Jag vill gärna ha fler tips för felsökning.

/Uffe
alain
Om du har en bra batteri och det klicka hella tiden tills du släpper nyckel, kolla med någon annat som kan lyssna under motor huvud om det inte kommer från start motor.
om det är det, det finns en cylindrig relä som sitter på sartmotor, det kan vara den, ta en harmare och banka försiktigt på relä och startmotor, försök starta igen, om det är samma sak, då är startmotor kass , kolla upp med en skrott.
Gör ingenting annat innan du kolla upp din batteri. kanske du inte körde på länge och den är slut
Det problem jag hade med min bil är att alla lampor tändes som en julgran, jag hann precis att parkera bilen och kunde inte starta om, det var bara relä som sitter bakom generator som var slut.
MVH ((Alain))

bromsningen är första tecken på rädsla !!!

Länk
Det är vanligt att svagt batteri ger exakt detta symptom. Tillräcklig spänning för att driva radio och lyse men när startmotorn kopplas på och börjar dra 150-200A eller mera så dyker spänningen, allt startar om osv, klick-klick---

FP
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Klickandet tyder på att det inte finns nog med kapacitet att dra runt startmotorn. Det beror troligen på ett trött batteri, men kan även bero på dålig kontakt någonstans. Prova med starkablar från annan bil eller att ladda batteriet över natten.
am
30
amatörulf
740ia -94
Tack, det var batteriet!

Jag trodde inte på batteriet eftersom jag kör bilen varje dag. De tre dagarna innan det hände hade jag kört 5 mil per dag (2x2,5 mil). Är det inte konstigt då att den laddar ur batteriet?

/Uffe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.