|
|
|
|---|---|
|
Hej! Hittade mkt intressant läsning om ursprunget/födelsen av S38:an! Där står bla annat att föregångaren M88/3 faktiskt finns med en annan motorkod som tillhör dom "nya" 6-siffriga koderna! Gissarna ni S38B35 så har ni fel, det är ju den kattade för M5/M6 E28/24. Men det kunde väl rätt så många iofs =) Nej det finns alltså en S-kod för M88/3 & det är S31B35ME, ska vi gissa att ME står för Motorsport Edition kanske............ Notera dock att detta är specifikt för M5 Euro/M635, M1:s M88:a hade inte samma S-kod utan den hette S32B35. Ärligt talat å nu menar jag ärligt talat! hur många kände till detta? jag har aldrig stött på dessa motorkoder nånsin å jag har försökt tagit reda på allt som finns skrivit om denna motor sedan jag skaffade min "Haj" ;) Jaja allt finns att läsa via länken här nedan. Det som inte går att få reda på i denna artikel angående denna motorfamilj finns säkert inte printat överhuvudtaget, pronto!! Behöver jag tillägga att jag lagt till den i favoriter, gör det ni åxå annars............................. Mvh Andreas Länk | |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Har läst den där artikeln tidigare. Men antar att den "nya" motorkoden endast döptes om internt. Den är ju ändå känd bland BMW kretsar somm M88. ME i den "nya" koden står nog inte för motorsport.... utan för Motronic Einspritz,då M88/1 använde sig av ett mekaniskt gammalt kugelfisher sprut. |
Gemini__ |
Tack för tipset, alltid intressant att ta del av. Mvh: Thomas |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.