AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
719

Hankook / Ventus K-107 vs. Dunlop Sport Maxx

Visa användare
18
Bajje
520iA -05
Hur stor är skillnaden egentligen på dessa två märken???
Prismässigt på dessa två är det inte någon särskild skillnad på 20". Någon som har någon erfarenhet?
Mr
218
Mr. P
Mercedes-Benz E 220 T Cdi AMG-pkt, S213 årsm.2017
Jag har Hankook Ventus på min nu, o jag hade Dunlop SP Sport innan, komfortmässigt ingen större skillnad, ljudnivå o slitstyrka upplevde iaf jag som väsentligt mycket bättre med Dunlopdäcken...så med facit i hand så ångrar jag bytet...menmen...nu får dom hänga med ett tag iaf, dimensionen är 235/45-17 runt om!!

Egentligen borde ALLA köra BMW!
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Jag hade Hankook Ventus 17" på min förra bil o det var det sämsta däck jag hade! Efter ca 3000 mil såg dom ut sämre än Nankang NS2 efter 5000 mil.
Det är nåt skumt med Ventus...
Mina vinter sulor är också Honnkook men dubbfria ICEBEAR o rullat nu 2 vintrar o minst 5mm kvar.
Men det är också smak sak...
Själ tycker jag att Nankang är bra för vad dom kostar medan någon annan kan tycka att det är s#it däck.

BMW - Beroende Med Wilja!
Jag har åkt på 2 omgångar Hankook Ventus K104, 245-40-19
och åkte 3850 mil på första rundan sen var bakdäcken slut, det tycker jag är bra för ett däck i den dimensionen och prisklassen.
Ventusdäcket kan upplevas som bullrigt och lite stötigt, har inte heller dom bästa våtegenskaperna, men detta beror på den höga nylon inblandningen som också gör däcket slitstarkt.
Man bör ju överväga vad bilen skall användas till.
Åker idag på Dunlop sport maxx 285-30 20, anledningen till det valet var att det inte fanns hankook däck att få tag på för jag köpte dom i slutet av säsongen. Dunlop däcken är jag näjd med så här långt ( ca 500 mil)
ligger bra på fälgen och har en bra skyddskant, och har inte v mönster som är positivt för vägljudet!
dessa däck kanske inte är dom naturliga valen att jämföra då det skiljer endel i pris....
Nankang och hankook ligger väl hyfsat lika i pris och är väl dom närmsta att jämföra. då föredrar jag hankook, men det är min personliga inställning.

Fundera först hur du använder din bil, välj däck därefter, känns onödigt att ha ett prestandadäck på en icke prestandabil.

Bajje:
Priserna skiljer endel
Hankook 245-35-20 ca 1600:-
Dunlop 245-35-20 ca 2400:-
Michelin 245-35-20 ca 3400:-
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Kör Hankook K104 på min 530 i dim 235/40-18 nu när dom rullat ett par tusen mil så kan man nog sammanfatta det som helt ok däck och med tanke på vad dom kostar så är dom prisvärda men jag kommer inte att köpa Hankook när det blir dags att byta.

Dunlop SportMaxx har jag inte testat men det är ett av mina alternativ när jag ska byta. Har kört på andra Dunlop och varit nöjd och SportMaxx verkar var ett däck med många goda egenskaper till ett överkomligt pris.

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.