|
|
|
|---|---|
|
Hej! Någon som vet/rekommenderar något spec luftfilter till Z3 M Roadster 97:a? Det som ger "bäst ljud och efffekt", kanske något luftfilter kit eller dylikt... Tacksam för svar. Ha det bra alla!!! RearWheelDrive4Ever | |
|
Byt inte luftfilter. Ta bort svanhalsen inne i luftfilterboxen istället och du kommer att få ett något kraftigare insugsljud, tas bort med en skruv. Du kommer dock att förändra insugsavstämmningen så motorn blir nog inte kraftigare av det men den LÅTER kraftigare... /PG |
|
|
Jag kör med K&N insatsfilter och har gjort så i 1200 mil nu. Låter lite vassare och känns lite piggare på högre varvtal. Det gäller bara att inte olja in för mycket så fungerar det fint. pgr69: Vad är det för svanhals? Har hört talas om någon envägsventil som man kan plocka bort. Är det svanhalsen som åsyftas? Du skulle inte kunna beskriva operationen? :) |
|
|
ok, det låter intressant. Men det är alltså endast ljudet osm förändras, inget annat i motorn? Inget tapp av effekt osv? Håller med Zed82, du får gärna beskriva operationen:D!!! Är det bara något man kan göra så där! Och sen var det klart eller? RearWheelDrive4Ever |
|
|
På M modellen finns det en restriktor som används (mest troligt) för att avstämma luftvolymen, den sitter inne i luftfilterboxen Jag har inga bilder på den själv men här är länken till realoem. Länk Delen sitter inne i den bakre delen av boxen där del 5 och 6 skall sitta. /PG |
|
|
Tack så mkt pgr69! Dock lite för avancerat för min del... Vad tror du en verkstad tar för detta jobbet? Eller rättare sagt, hur lång tid tror du att det tar att göra...? Ha det fett! RearWheelDrive4Ever |
|
| Nja, det känns spontant som ingenting man bör plocka bort bara så där. :) | |
|
10 minuter för att ta bort. /PG |
|
| pgr69: Jag är övertygad om att själva operationen inte tar mer än 10 min, men någonstans tror jag att BMW inte skulle sätta dit något som inte var nödvändigt för att bibehålla bilens fulla funktionalitet. | |
|
Absolut! Som jag sade så gör det att motorn låter lite mer men att avstämmningen av luttflödet förändras något så du har nog inte 321Hk mer, Men å andra sidan har du ju bytt till ett helt annat filter så hela boxen är väl då helt borttagen eller är det bara det vanliga filtret i sig som du bytt? Jag tog bort den och märkte inte alls egentligen på gången av motorn men fick väl fram ett lite mer grovlande ljud, jag har dock satt tillbaka den för det gav mig inget i upplevelse iaf. /PG |
|
|
Ne jag har ett vanligt insatsfilter från K&N som sagt. Skulle inte falla mig in att sätta på öppet filter faktiskt, jag har fått för mig att det renar sämre, är jobbigare att hålla rent och olja in och svårt att avskärma. Insatsfiltret är en bra kompromiss, tycker faktiskt att alla bilar som jag har haft det på har fått lite bättre spurt på höga varv. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.