AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
929

Bakrutevärmare på hela tiden

ro
7
robbanet
BMW 320 I -89
BMW 525 I Touring -93
Hej

Jag har lite strul med min bakrutevärmare, den har varit ur kopplad innan jag köpte den. Skulle koppla in den men då visar det sig att det ligger 12V på den konstant, spelar ingen roll om tändningen är på eller inte brytar av eller på, inte ens när relä och säkringen tas bort försvinner stömmen.

Har sökt här men hittar inte något som hjälpt .
Någon som har någon ide eller varit med om detta kom gärna med förslag till mitt problem.

MVH
Robban
Den bryter väl på jorden/minus? Även säkringar och dylikt sitter nog i den "änden".

Har du konstaterat att den verkligen drar ström och blir varm?
Kopplingsschema här:
Länk
Den bryter på plussidan via relä osv på vanligt vis.
Hur mäter du, var osv? Lyfter du reläet så bryter du definitivt bort strömkretsen till värmeslingan.

FP
ro
7
robbanet
BMW 320 I -89
BMW 525 I Touring -93
Jag har mätt där kablarna kommer upp vid bagageluckan, har sedan följt den svarta och bruna kabeln ner till relä och säkringsdosan under baksätet.
Det verkar finnas olika platser för relät som styr värmen i rutan bak. vissa säger under sätet andra säger i bagaget , men har testat och ta bort på båda dessa platser men ändå har jag 12v i kablarna som ska till bakrutan..
Får inte ihop detta alls.

Robert
Den bruna skall aldrig mäta nån spänning, den är direkt förbunden med jord, alla bruna kablar är jord i tyska bilar.
Svart kabel levererar plus till rutans trådar, via filter inne i antennförstärkarens boxar på sedanmodeller och direkt på Touring som har antenntrådarna i sidorutorna.
Har du +12V på nån brun kabel så har jordförbindelsen lossat i andra änden på denna.

FP
Jag spekulerade (dumt kanske) att den bröt på minus med tanke på det konstiga mätresultatet, men folkes schema visar ju tydligt hur det är kopplat.

Det jag brukar göra vid misstänkta kabelfel är att koppla bort batteriet och ohm-mäta med multimeter längs de kablar som verkar konstiga, så att du kan fastställa säkert hur det är draget och om någon kortslutning/avledning föreligger.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.