|
|
|
|---|---|
|
Hej! Min BMW 520i -98 startar som den skal när det är kallt, men när det blir lite varmare från 5-6 plus grader och uppåt, startar den inte på en gång. Jag måste dra runt startmotorn 3-4 sekunder innan det blir liv i den. När den först har startat går den som en klocka. Den startar också som den ska när den har stått 5-10 minuter, men står den längre än 30 minuter är problemet där igen. Hade den på service och efter det blev det ännu värre. Är det någon som har en lösning på problemet. | |
| Nu har jag bytt tändstift igen. Lite bättre men problemet är inte helt borta. | |
| Glömde att nämna att jag har haft vatten i bensinen. Kan bränslepumpen har tagit skada så att den inte klarar att hålla uppe trycket vid varmt väder? Kanske bensinen förångas. Den startar ju ok när det är kallt. Fins det någon slags backventil på bränslesystemet som hindrar bensinen från att rinna tillbaka ner i tanken? Kan den ev vara sliten? | |
|
Har exakt samma problem, fast till en E30-318i !! En bränslepump till en E30 är iallafall sliten från ca 20000mil hur man än har kört med bilen och är en vanlig felkälla som kan ge många olika driftstörningar, gällande E39 vet jag inte och kan inte svara. Varvar din bil ur på växlarna då? min stryps kring 5000rpm och desto högre växel i ju tidigare stryps den. Jag tippar på givare, tempgivare som spökar. Problememt annars med E30 bränslepump är att det finns en blykula som lägger sig och täpper till så man inte ska tappa bränsletrycket direkt efter att man stängt av bilen. Den kulan kärvar ganska snabbt beroende på bla smuts som kommer in och då krävs det att man nöter på startmotorn innan tillräckligt tryck kan byggas upp så kulan far iväg och motorn får bensin och kan antändas. Saken är den att etfer 30 minuter har "hålltrycket" tappats och man måste bygga upp det på nytt när man startar och temgivaren ger signal då att ett högre tryck måste till för att starta bilen (än om man startar bilen omdelbart efter att man stängt av den). Samma sak gäller då bilen/motorn eller rättare sagt kylvätskan är varm dvs från några + grader och uppåt, då får inte pumpen signal om att extra bensin ska sprutas in och ger därför lägre tryck vilket inte räcker för att den kärvande "blydanken" i pumpen ska kunna åka iväg direkt, resultatet blir tuggande på startmotorn och i mitt fall ca 3-5sekunder och desto varmare ute ju längre tid måste man nöta. Hur pumpen fungerar i ditt fall vet jag inte, kanske samm princip? |
|
| Tack för svaret! Jag tror jag skal försoka att byta bränslepump. Ska bara ringa dom på BMW och höra om pumpen i E39 har samma typ backventil som kan henga seg | |
| Glömde å skriva att bilen varvar ut som den ska. Nu har jag inte inte försökt å varva ut den på de högsta växlarna. Jag har ju inte Autobahn i närheten precis, hehe..... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.