AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
873

kan jag montera 18 fälgar med et 40 på en e46 utan att den spårar

ma
5
martin z
e46 320-02
jag ska köpa rial daytona race fälgar 8.5x18 med 225-40-18 däck runt om.

bilen är en e46 320 sedan med orginal m sänkning.är detta en lyckad kombination.jag är orolig över att bilen blir väldigt spårkänslig då rial
fälgarna har et 40.de är oxå ganska tunga.
har någon erfarenhet av liknande kombination...
verkar detta kunna fungera utan att det kommer att kännas som
att sitta på en huggorm..
är enormt tacksam för alla ev. svar
Gunget
Hej,

Jag tror alltid man får räkna med en viss spårkänslighet om man monterar breda lågprofildäck. Olika däckfabrikat kan dock vara mer eller mindre spårkänsliga. Hade en gång i tiden en E36/318 T som jag monterade 215/45-17 på (budgetdäck av märket Marchall) - den spårade mycket med dessa, speciellt när däcken var helt nya. Har 225/45-17 (Conti) på min nuvarande E91/325XiT - inga problem alls! Men å andra sidan är ju spårkänslighet lite av en bieffekt om man vill ha däck som förmedlar mer "vägkänsla". Annars är väl största baksidan av stora fälgar (läs: lågprofildäck) att man får ge avkall på komforten....
Jag tycker det låter som martin z undrar hur mycket själva felet i ET bidrar till spårigheten. Kanske för att jag undrar det själv. :-)

Allstå, olika dimesioner och däcksfabrikat och typer ger ju stora skillnader i spårighet, men hur stor skillnad är det om man jämför samma däck på en originalfälg med ET 47 och på en annan fälg med ET40?

Med 225/40-18 ET47 upplever inte jag spårighet som ett problem på min E46 med M-sportchassie.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.